به گزارش رویترز از طریق برخی منابع و اسنادی که به دست آورده این خبر را تأیید کرده و می‌افزاید که این سیاست نشانگر وابستگی روزافزون ونزوئلا به روسیه است.

شرکت نفتی دولتی ونزوئلا موسوم به «پی‌دی‌وی‌اس‌ای» پیش از تحریم‌های آمریکا نیز اوضاع مساعدی نداشت و در سال‌های اخیر برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه انرژی به مشکل برخورده بود. ۹۰ درصد اقتصاد تک‌محصولی ونزوئلا وابسته به فروش نفت است.

منابع مورد استناد رویترز گفته‌اند که دولت مادورو از ماه ژانویه گذشته با متحدانش در مسکو در ارتباط بوده تا از آنها برای یافتن راه دور زدن تحریم‌های آمریکا چاره‌جویی کند. بر پایه قانون تحریم‌ها، مشتریان شرکت نفت دولتی ونزوئلا اجازه ندارند به این شرکت دلار آمریکا پرداخت کنند. روسیه نیز از همان آغاز تحریم‌ها آنها را «غیرقانونی» خوانده و آشکارا گفته بود که به همکاری با ونزوئلا ادامه می‌دهد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، شرکت نفت ونزوئلا از چندی پیش فاکتورهای فروش خود را در اختیار روسیه قرار می‌دهد. شرکت روس‌نفت بلافاصله مبلغی کمتر از بهای واقعی را به شرکت ونزوئلایی پرداخت می‌کند تا زمان تحویل نفت از مهلت ۳۰ تا ۹۰ روز معمول تجاوز نکند. بعد از آن به سراغ مشتریان رفته و تمام پول نفت معامله شده را از آنها می‌گیرد.

روسیه به شرکت‌های بزرگ خریدار نفت ونزوئلا از جمله شرکت‌های هندی پیشنهاد داده تا به این شیوه خرید معمول خود را انجام دهند تا گرفتار قوانین تنبیهی در پیوند با تحریم‌های آمریکا نشوند. روس‌نفت که بزرگ‌ترین شرکت نفتی خارجی سرمیاه‌گذار در ونزوسلاست هنوز در این زمینه به رویترز توضیحی نداده است.

روسیه از سال ۲۰۰۶ تاکنون حدود ۱۶ میلیارد دلار به ونزوئلا وام داده که دولت کاراکاس بازپرداخت آن را به صورت غیرنقدی و از طریق تحویل نفت انجام می‌دهد. به این ترتیب باید گفت که روسیه کنترل صنعت نفت ونزوئلا را در اختیار خود گرفته است.

تراکنش‌های بانکی میان ونزوئلا و روسیه نیز از طریق بانکی به نام «اوروفاینانس موسناربانک» انجام می‌شود، بانکی که دو کشور مشترکا مالکیت آن را در اختیار دارند. با این حال رویترز می‌نویسد که مقام‌های این بانک انجام چنین تراکنش‌هایی را که پولشویی محسوب می‌شود، تکذیب کرده‌اند.

از اواخر ماه ژانویه ۲۰۱۹ که تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا آغاز شد، بسیاری از کشورهای غربی به این تحریم پیوستند، اما کشورهایی همچون روسیه، چین، کوبا و ایران با این تحریم مخالفت کرده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.