بازار سهام

هفتمین هفته صعودی بورس

هفته قبل شاخص کل بورس تهران ۳ هزار و ۸۵۸ واحد افزایش یافت و در انتها در ارتفاع ۲۰۳ هزار و ۷۷۷ واحد ایستاد. به این ترتیب دماسنج بورس در هفتمین هفته متوالی افزایشی خود بیش از ۹/ ۱ درصد رشد کرد. شاخص کل بازار سهام توانست به لطف جریان پول‌های تازه پیوسته به بورس در نخستین روز هفته به اوج تاریخی خود صعود کند. با این حال شناسایی سود حاصل از رشد اخیر بورس باعث شد تا برخی از معامله‌گران موقعیت فروش به خود بگیرند تا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه شاهد افت شاخص کل باشیم. از طرفی سیگنال مساعد از بازار جهانی، گشایش بیشتر در بازار ارزی کشور و از همه مهم‌تر نزدیک شدن به فصل مجامع بورسی کماکان مشوق سرمایه‌داران برای حضور در جریان معاملات است. هفته قبل ۲۷۵ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقوقی به سبد سهامداران حقیقی انتقال یافت.

20 (1)

 

بازار ارز

رشد پلکانی دلار تا ۱۴ هزار

شاخص ارزی کشور طی هفته قبل بیش از ۶/ ۲ درصد افزایش قیمت یافت و در آخرین معاملات پنج‌شنبه توانست از کانال ۱۳ هزار خارج شده و قیمت ۱۴ هزار تومان را برای خود ثبت کند. شوک خبر تشدید تحریم نفتی ایران و عدم تمدید معافیت کشورهای خریدار نفت کشورمان در ابتدای هفته باعث شد تا گارد نزولی دلار در هفته ماقبل معکوس شود و شاهد رشد آرام و مستمر نرخ ارز در تمامی روزهای هفته پس از تعطیلی یکشنبه باشیم. یکی از عوامل موثر در واکنش نرم بازار ارز به سیگنال سیاسی، نحوه عملکرد بازارساز بود. صرافی‌های عامل بانک مرکزی در تمامی روزهای هفته با عرضه کافی دلار پاسخگوی نیاز ارزی مردم عادی بودند و با حفظ فاصله نزدیک قیمت فروش خود با نرخ بازار آزاد مانع از شکل‌گیری تقاضای آربیتراژی در بازار شدند.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه به مدار صعود بازگشت

بهای هر سکه طرح جدید در نخستین هفته اردیبهشت ماه بیش از 3 درصد افزایش یافت و این دارایی ارزشمند در آخرین معاملات پنج‌شنبه به بهای 4 میلیون و 900 هزار تومان به فروش رفت. رشد ملایم و مستمر نرخ ارز به سوی مرز 14 هزار تومانی سکه را با خود همراه کرد و منجر به رشد 145 هزار تومانی بهای آن شد.  اولویت بهای دلار در مقایسه با بهای جهانی اونس طلا در قیمت‌گذاری سکه بار دیگر طی هفته قبل نمود پیدا کرد و نوسان محدود فلز زرد در کف قیمتی خود در سال ۲۰۱۹ نیز نتواست مانع از صعود سکه شود. ذکر این نکته ضروری است که هم‌اکنون مقاومت ۵ میلیون تومانی پیش روی سکه قرار دارد و این دارایی ارزشمند در تلاش‌های اخیر خود نتوانسته است جایگاه ثابتی بالای مرز مذکور برای خود پیدا  کند.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا از کف 4 ماهه

هر اونس طلای جهانی ساعت 16 روز گذشته ضمن ثبت رشد 4/ 0درصدی به بهای 1281 دلار به فروش رفت. همزمان با عقب‌نشینی شاخص دلار از اوج 23 هفته‌ای بهای هر اونس فلز زرد نیز از کف 4 ماهه جدا شد و طلا توانست بر اولین مقاومت پیش‌روی خود در مرز 5/ 1280 دلاری غلبه کند. شاخص دلار با رشد فراتر از انتظار نرخ سفارش کالاهای بادوام آمریکا در ماه مارس به بالای مرز 98 واحدی رسید. با این حال در آستانه انتشار گزارش تولید ناخالص ملی آمریکا در سه ماه نخست 2019 و انتظار از عملکرد ضعیف‌تر از انتظار به دلیل تعطیلی دولت فدرال در دسامبر و ژانویه، شاخص دلار عقب نشست تا تقاضا برای طلا افزایش یابد. کاهش نرخ سود اوراق قرضه بلند‌مدت در آمریکا و حوزه یورو نیز از افزایش قیمت اونس طلا حمایت کرد.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

تقلای ناکام برای شکست مرز روانی

اوراق تسهیلات مسکن دی 96 «تسه9610» در معاملات هفته گذشته حدود 2/ 2 درصد افت قیمت داشت و در آخرین معاملات پنج‌شنبه به بهای 49 هزار و 20 تومان مبادله شد. بهای این اوراق در اولین روز کاری هفته بازهم به زیر مرز 50 هزار تومانی سقوط کرد و تلاش‌های بعدی در راستای رشد قیمت و بازگشت به کانال 50 هزار تومانی بی‌نتیجه ماند. سایر سررسیدهای وام نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و عموم آنها با برآیند منفی معاملاتی به اصلاح قیمت پرداختند. فریز شدن معاملات واحدهای مسکونی و برهم خوردن تعادل در قیمت‌گذاری نه تنها آینده بازار مسکن را در هاله‌ای از ابهام قرار داده، بلکه  بازار «تسه‌ها» را بیش از پیش دچار رکود کرده است. در این بازار آشفته عدم ارتقای سقف وام مسکن از جذابیت بازار «تسه‌ها» برای معامله‌گران کاسته است.

20 (5)

 

بازار نفت

اروپا واردات نفت از روسیه را متوقف کرد

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» در معاملات روز قبل بیش از ۳/ ۳ درصد افت کرد و راس ساعت ۱۶ به بهای ۶۴ دلار به فروش رفت. پنج‌شنبه به واسطه تشدید تحریم نفتی ایران و توقف واردات نفت روسیه توسط کشورهای آلمان، لهستان و اسلواکی بهای طلای سیاه به اوج خود از نوامبر گذشته رسید و برنت قله ۶ ماهه ۷۵ دلاری را در معاملات پنج‌شنبه به نام خود ثبت کرد. کاهش محسوس کیفیت نفت صادراتی روسیه دلیل اصلی تصمیم این کشورها معرفی شده است و روسیه برای حل این مشکل در مذاکرات جدید خود با کشورهای لهستان، بلاروس و اوکراین صادرات نفت باکیفیت را تضمین کرده است. با این حال افزایش فراتر از انتظار ۵/ ۵ میلیون بشکه‌ای موجودی‌ تجاری نفت آمریکا طی هفته قبل با سیگنال ضعف تقاضا به عقبگرد قیمت در بازار نفت انجامید.

20 (6)