بازار سهام

اصلاح شاخص در صف‌های سنگین فروش

یکشنبه شاخص کل بورس تهران در ادامه روند نزولی این هفته ۵کانال دیگر را واگذار کرد و ضمن ثبت افت ۴/ ۲ درصدی در ارتفاع ۲۰۴ هزار و ۶۹ واحدی قرار گرفت. به نظر می‌رسد تمایل معامله‌گران به در نظر گرفتن بدترین سناریوی ممکن برای بورس مانع از جلوه‌گری مولفه‌های بنیادی سودآوری شده و جرات باقی ماندن در جریان معاملات را از سهامداران سلب کرده است. دیروز هم‌افزایی ریسک‌های سیستماتیک (جنگ تعرفه‌ای پکن و واشنگتن و تنش‌های منطقه‌ای) باعث شد تا شدت عرضه در بزرگان کالایی بازار به سایر گروه‌ها سرایت کند تا تنها ۴ صنعت از صنایع ۳۸ گانه بورسی در محدوده مثبت معاملاتی قرار گیرند. سهام بانکی و سیمانی جای خودروسازان را در صف مقدم عرضه گرفتند و با گسترش فشار فروش به سایر گروه‌ها شاهد افت هم‌زمان شاهد کل و هم‌وزن بودیم.

20 (1)

 

بازار ارز

افت همگام درهم و دلار

دلار معاملات یکشنبه را نیز منفی به پایان رساند تا شاهد افت 2/ 5درصدی شاخص ارزی کشور از ابتدای هفته باشیم. دیروز هر دلار آمریکا 320 تومان دیگر کاهش یافت و راس ساعت 16 به بهای 14هزار و 750 تومان به فروش رفت. موج کاهشی بازار ارزی کشور که از شنبه شروع شده بود منجر به شکست مرز روانی و افت دلار به کانال 14 هزار تومانی شد.  افزایش عرضه توسط بازارساز و افت پلکانی و کنترل‌شده نرخ فروش صرافی‌های این نهاد توانست پاسخگوی تقاضای محدود بازار باشد و مقدمه افت دلار را فراهم آورد. از طرف دیگر افت نرخ حواله درهم دلار را با خود همراه کرد و منجر به کاهش بیش از ۱/ ۲ درصدی نرخ ارز شد. افزایش عرضه درهم باعث شد تا قیمت این ارز با افت ۹۰ تومانی به سطح ۴۰۴۰ تومان برسد.

20 (2)

 

بازار سکه

هیجان کمتر سکه نسبت به دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز ضمن ثبت افت روزانه 70 هزار تومانی به بهای 5 میلیون تومان به فروش رسید. با توجه به تعطیلی بازار جهانی و عدم تغییر بهای اونس طلا، تنها نوسان دلار برای تغییر قیمت سکه کافی بود. دیروز به واسطه مدیریت عرضه صحیح صرافی‌های عامل بانک مرکزی و کم‌رمقی تقاضا در بازار داخلی، نرخ ارز حمایت ۱۵هزار تومانی را واگذار کرده و وارد کانال ۱۴ هزار شد. افت ۱/ ۲ درصدی شاخص ارزی کشور منجر به کاهش ۴/ ۱ درصدی بهای سکه شد. به اعتقاد برخی کارشناسان، همان‌گونه که هفته قبل سطح هیجان افزایشی دلار بیش از سکه بود، معکوس شدن جهت حرکت و بازگشت به رویه کاهشی این دارایی ارزشمند نیز نسبت به نرخ ارز آرام‌تر است. دیروز حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده در ارتفاع ۱۲۹ هزار تومانی ایستاد.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

چهار اهرم رشد فلز زرد

هر اونس طلا در بازار جهانی طی هفته گذشته ۵۵/ ۰ درصد افزایش یافت و به سطح ۱۲۸۶ دلار رسید. اختلافات تجاری چین و آمریکا با افزایش تعرفه‌ کالاهای چینی توسط ترامپ به اوج خود رسید و در پی آن بازارهای سهام سراسر جهان افت کردند. در پی این واقعه بازار دارایی‌های امن همچون طلا داغ شد. از سمت دیگر افزایش تنش‌های سیاسی بین ایران و آمریکا وزن ریسک‌های سیستماتیک را بیشتر کرد تا طلا با فراغ بیشتری به افزایش قیمت بپردازد. افت ۱/ ۰ درصدی شاخص دلار و رسیدن به فصل ازدواج و فستیوال‌های محلی در هند و سنگاپور هم تقاضای فیزیکی برای فلز زرد را افزایش داد و از رشد بهای طلا حمایت کرد. در نظرسنجی قیمت آتی طلای سایت کیتکو ۳۷درصد از کارشناسان وال‌استریت و ۵۳ درصد از فعالان بازار به تداوم رشد طلا در معاملات هفته آینده رای داده‌اند.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

بررسی آماری بازار «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» روز یکشنبه با تجربه سومین افت متوالی خود ۶/ ۰ درصد کاهش قیمت یافت و به بهای ۴۹هزار و ۵۸۷ تومان به فروش رفت. تمام سررسیدهای وام مسکن دیگر نیز در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها با اصلاح فراگیر به کانال ۴۹ هزار تومان تنزل کرد. فروردین سال جاری میانگین قیمت هر متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۳/ ۱۱میلیون تومان رسیده است که این میزان نسبت به اسفند و فروردین ۹۷ به ترتیب ۲/ ۱ و ۹/ ۱۰۳ درصد افزایش داشته است. از سمت دیگر تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در فروردین نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۳/ ۷۳ و ۲/ ۳۲ درصد افت کرده است. این رکود فراگیر به عدم توانایی «تسه‌ها» برای عبور از مرز ۵۰هزار تومانی منجر شده است.

20 (5)

 

بازار نفت

سیگنال‌های متناقض افت طلای سیاه

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی معاملات هفته قبل 16/ 0 درصد کاهش قیمت یافت و در آخرین معاملات به بهای 7/ 61 دلار به فروش رفت. با بالا گرفتن تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا، چشم‌انداز مصرف بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان تیره و تار شد. کاهش 7/ 5 درصدی قراردادهای آتی فروش نفت آمریکا و رسیدن به سطح ۴۹۴ هزار قرارداد هم حاکی از افت تقاضا بود و فشار را بر قیمت نفت بیشتر کرد. با این حال چهارشنبه اداره انرژی آمریکا اعلام کرد سطح موجودی‌های تجاری این کشور بر خلاف انتظار رشد ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای، بیش از ۹/ ۳ میلیون بشکه کاهش یافته است. این خبر با صدور سیگنال تقویت تقاضا امید برای صعود نفت را بالا برد و کاهش ۲ واحدی تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا با انقباض مجرای عرضه، افت هفتگی نفت را محدود کرد.

20 (6)