ظریف در این نشست در سخنانی با قدردانی از دولت قطر به‌دلیل میزبانی از این نشست مهم، گفت: «نگاه جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگوی همکاری آسیایی به مثابه دستاورد مهم قاره آسیاست و این مجمع عزم خود را بر ارتقای ارزش‌های والا و توسعه دستورهای کاربردی جزم کرده که در اسناد چشم‌انداز همکاری آسیایی ۲۰۳۰، اهداف گفت‌وگوی همکاری آسیایی ۲۰۲۱-۲۰۱۷ و قطعنامه سران گفت‌وگوی همکاری آسیایی تصریح شده است.» او هدف از برگزاری این نشست‌ها و پروژه‌ها را تقویت فهم مشترک میان ملت‌ها عنوان کرد و گفت که ایران قصد دارد آسیا را به مقصد گردشگری پایدار و اصلی تبدیل کند. ظریف تاکید کرد: «به‌عنوان نمونه سازوکارهای چندجانبه‌ای نظیر سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، گروه دی۸، اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند، انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن)، سازمان همکاری شانگهای و اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (سارک) می‌تواند به ترویج اهداف مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیایی چه به‌صورت منفرد یا در چارچوب بین نهادی کمک کند.» او تاکید کرد: «قاره آسیا به‌طور کلی و منطقه غرب آسیا و خلیج‌فارس به‌طور ویژه، درگیر بحران‌هایی است که در وهله نخست ناشی از فقدان گفت‌وگوی منطقه‌ای فراگیر توأم با ماجراجویی‌های کوته‌بینانه و یکجانبه‌گرایی تخاصم‌آمیز دولت کنونی آمریکاست.»

وزیرخارجه افزود: «برای پرداختن به نقیصه فقدان گفت‌وگو، مدت‌ها قبل پیشنهاد تاسیس مجمع گفت‌وگوهای منطقه‌ای در خلیج‌فارس را مطرح کردم. هر بازیگر و کنشگری در منطقه ما باید متوجه این موضوع باشد که ما تا ابد همسایه یکدیگر هستیم و تنها راه تضمین صلح و رفاه، به رسمیت شناختن سرنوشتی مشترک و پذیرش این موضوع است که گفت‌وگوهای چندجانبه فراگیر تنها راه خروج از بحران‌های چند بعدی کنونی است.» محمدجواد ظریف گفت: «ما باید به‌صورت دسته‌جمعی به یکجانبه‌گرایی هشداردهنده دولت کنونی ایالات‌متحده آمریکا بپردازیم. اعمال اراده (زودهنگام یا دیرهنگام) یک قدرت بر دیگر ملت‌ها به‌مثابه تهدیدی وجودی برای همگان به‌شمار می‌رود. مادامی‌که قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را برای تضمین چندجانبه‌گرایی به‌طور مشترک به‌کار نگیریم، موج نوظهور و خصمانه یکجانبه‌گرایی می‌تواند همه جهان را درنوردد و در چشم برهم‌زدنی حکومت جنگل را جایگزین حکومت قانون کند.» ظریف در پایان گفت: «اجازه دهید این اطمینان را به شما بدهم که در اثنای پیگیری مستمر و خستگی‌ناپذیر گفت‌وگو و چندجانبه‌گرایی، ایران همواره شریک ثابت‌قدمی خواهد بود.» وزیرخارجه در حاشیه نشست مجمع همکاری گفت‌وگوی آسیایی در رابطه با تلاش آمریکا برای قرار دادن اخوان‌المسلمین در لیست تروریستی گفت: آمریکا در جایگاهی نیست که دیگران را در لیست تروریستی قرار دهد. ظریف همچنین با وزرای خارجه ترکیه، قطر و سریلانکا دیدار کرد.

گفت‌وگو با الجزیره

ظریف در ادامه حضور در قطر در گفت‌وگو با شبکه الجزیره تاکید کرد: حتی یک ایرانی را پیدا نمی‌کنید که گزینه تسلیم در مقابل آمریکا را انتخاب کند. مناسبات ایران و آمریکا، صادرات نفت ایران، خلیج‌فارس و تنگه هرمز، تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی آمریکا، توطئه‌های گروه بی، مناسبات منطقه‌ای ایران، روابط با عربستان، بحران یمن، نفوذ منطقه‌ای ایران، مبارزه با تروریسم و... از جمله محورهای گفت‌وگوی وزیر امورخارجه ایران با شبکه الجزیره انگلیسی بود که به‌زودی از این شبکه پخش خواهد شد.