بازار سهام

رشد سه‌اهرمی نماگر بورس

شاخص کل بورس تهران طی معاملات نخستین روز هفته بیش از ۷/ ۰ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲۰۵ هزار و ۲۸۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل در جریان معاملات شنبه هفته گذشته تا کانال ۲۰۶ هزار پیش رفته بود، اما با افزایش فشار فروش مجبور شد تا کانال ۲۰۴ هزار عقب‌نشینی کند. گزارش عملکرد بسیاری از شرکت‌های بورسی در فروردین منتشر شده و جهت‌گیری معامله‌گران بورسی را تحت تاثیر قرار داده است. از همین رو برخی تک‌سهم‌ها در جذب نقدینگی موفق بودند و منجر به سبقت شاخص هم‌وزن از شاخص کل شدند. مجوز افزایش نرخ فروش محصولات به‌ویژه در روانکاران و اوره‌سازان به تقویت تقاضا برای نمادهای وابسته ختم شد. تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز کماکان بر معاملات بورس‌بازان اثرگذار است و دیروز بانکی‌ها با تکیه بر گمانه‌زنی درخصوص نرخ تسعیر ارز به رشد قیمت پرداختند.

20 (1)

 

بازار ارز

دومینوی ارزی بازار دلار

هر دلار آمریکا راس ساعت 16 روز شنبه ضمن ثبت رشد 200 تومانی به بهای 14 هزار و 200 تومان معامله شد. دلار که پیش از این در 4 روز انتهایی هفته قبل به رشد قیمت پرداخته بود، سریال افزایش بهای خود را برای روز پنجم تمدید کرد. صعود نرخ ارز در حالی رخ داد که بسیاری از معامله‌گران انتظار داشتند به واسطه سیگنال سیاسی مطلوب بهای دلار کاهش یابد. پیشنهاد ظریف برای مبادله زندانیان بین آمریکا و ایران نتوانست گارد صعودی دلار را بشکند. در معاملات دیروز سیگنال‌هایی از شهرهای مرزی همسایه توانست لگام بازار را در دست گیرد و منجر به افزایش نرخ ارز شود. در ابتدای صبح خبر رشد ۱۰۰ تومانی دلار در هرات افغانستان منجر به تحریک افزایش‌های بازار شد. نرخ حواله درهم نیز در دبی صعودی شد تا بهای دلار به رشد خود ادامه دهد.

20 (2)

 

بازار سکه

سکه در آستانه مرز روانی

هر سکه طرح جدید طی جلسه معاملاتی شنبه 90 هزار تومان افزایش قیمت یافت و ساعت 16 به بهای 4 میلیون و 990 هزار تومان به فروش رفت. رشد همزمان شاخص ارزی کشور و بهای اونس طلا در بازار جهانی مشوق افزایش قیمت سکه بود. نرخ ارز با اثرپذیری از بهای دلار در شهر هرات و نرخ حواله درهم در دبی به صعود خود تداوم بخشید و رشد روزانه ۴/ ۱ درصد را به ثبت رساند. از طرفی با کاهش شاخص دلار بهای جهانی اونس طلا نیز صعودی شد و به سطح ۱۲۸۶ دلار رسید. سکه بار دیگر در آستانه مرز ۵میلیون تومانی قرار گرفته است. در تلاش قبلی سکه توانست به تاریخ ۲۰فروردین وارد این محدوده قیمتی شود اما عمر آن تنها یک روز به درازا انجامید. دیروز حباب سکه با احتساب مالیات بر ارزش افزوده در ارتفاع ۳۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

20 (3)

 

بازار طلای جهانی

طلا بر قله 14 روزه

بهای هر اونس طلای جهانی طی آخرین معاملات هفته گذشته میلادی 4/ 0 درصد افزایش یافت و در سطح 1286 دلار قرار گرفت. نزول دلار از قله 23 هفته‌ای مهم‌ترین عامل رشد فلز زرد ارزیابی می‌شود. دیروز آمار تولید ناخالص آمریکا در سه ماه نخست سال 2019 انتشار یافت که داده‌های این گزارش حاکی از رشد چشمگیر 2/ 3 درصدی در مقابل برآورد 2 درصدی است. با این حال این گزارش شامل بخش‌های نامطلوبی نیز بود. به نظر می‌رسد بیشتر این رشد مدیون بخش ساخت و ساز و انبارسازی آمریکا است و در همین مدت پرداختی مصرف‌کنندگان برای سومین فصل متوالی کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است. همین نکته باعث شد تا شاخص دلار کاهش یافته و به تبع آن قدرت خرید ارزهای غیردلاری رشد کند. در همین راستا قیمت طلا نیز با شدت گرفتن تقاضا  صعودی شده است.

20 (4)

 

بازار اوراق مسکن

اهتمام «تسه9610» در ثبت رکورد منفی

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات نخستین روز کاری هفته ۲ درصد کاهش قیمت یافت و در آخرین معاملات به بهای ۴۸ هزار و ۵۴ تومان به فروش رفت تا کف تاریخی جدیدی برای خود به ثبت رساند. از تاریخ ۲۰ فروردین ماه که این تسه به زیر مرز روانی بسیار مهم ۵۰ هزار تومانی سقوط کرده است، تنها یک روز توانسته به بالای مرز مذکور صعود کند و بقیه روزها در کف قیمتی خود نوسان کرده است. سایر سررسیدهای وام نیز وضعیت اسفناکی داشتند و عموم آنها با تجربه کاهش‌های قابل توجه به اصلاح قیمت پرداختند. در حال حاضر تنها «تسه۹۷۰۹» و «تسه۹۷۰۸» در کانال ۵۰ هزار تومانی قرار دارند و سایر اوراق تسهیلات مسکن در حال تجربه کف قیمتی خود هستند. ضعف معاملات بازار مسکن به موازات سوددهی بازارهای رقیب همچون بورس معاملات تسه‌ها را دچار رکود کرده است.

20 (5)

 

بازار نفت

سیگنال غیراقتصادی در تقابل با عوامل بنیادی

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا «WTI» طی آخرین معاملات هفته کاری میلادی بیش از 8/ 1 درصد افت قیمت را تجربه کرد و به بهای 8/ 62 دلار فروش رفت. بهای طلای سیاه در حالی دومین افت روزانه خود را سپری کرد که عوامل عرضه و تقاضا از رشد بهای نفت حمایت می‌کردند. تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا برای دومین هفته متوالی و این بار به تعداد 20 واحد کاهش یافت و به کمترین سطح از آوریل 2018 رسید تا عرضه نفت محدودتر شود. از طرفی هفته گذشته تعداد قراردادهای آتی نفت این کشور 2/ 6 درصد افزایش یافته و به بیشترین سطح خود از اکتبر گذشته رسید. با این حال پیام توییتری دونالد ترامپ بازهم نفت را نزولی کرد. ترامپ در پیام خود اعلام کرد با مقامات سعودی دیگر تولیدکنندگان به توافق رسیده است تا عرضه نفت افزایش یافته و قیمت‌ها نزولی شوند.

20 (6)