بازار سهام

بورس‌بازی در زمین کوچک

بازار سهام معاملات دیروز را با رشد کم‌رمق دماسنج بورس به واسطه تقاضای ضعیف بورس‌بازان سپری کرد. به این ترتیب شاخص کل ضمن ثبت رشد ۰۴/ ۰ درصدی، حدود ۷۳ واحد به ارتفاع خود افزود و در سطح ۱۶۴ هزار و ۴۴۳ واحد قرار گرفت. سپری شدن موج گزارش‌های ماهانه، سردرگمی درخصوص وضعیت لایحه پالرمو و نبود سیگنال خارجی به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی منجر به عقب‌نشینی فعالان بورسی از سهام بزرگان بازار شد. این عده به دلیل کسب سود کوتاه‌مدت در صنایع کوچک‌تر فعال شدند که همین امر موجب فاصله گرفتن و رشد بیشتر شاخص هم‌وزن از شاخص کل شد. صنایع قندی، دارویی‌ها و برخی تک‌سهم‌ها توانستند در جذب نقدینگی موفق عمل کنند و ضمن رشد قیمت، صف خرید را تجربه کنند. ارزش معاملات خرد بورس تهران در روز یکشنبه ۳۷۹ میلیارد تومان بود.

31-01

 

بازار ارز

کمینه نرخ ارز در اسفند

هر دلار آمریکا که در ابتدای هفته ۵/ ۱ درصد رشد پیدا کرده بود، در معاملات دیروز رویه کاهشی را طی کرد و با ثبت افت ۴۵۰ تومانی، راس ساعت ۱۶ به قیمت ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان به فروش رفت. انبساط شیر عرضه توسط صرافی‌های بازارساز و اصلاح پلکانی نرخ ارز توسط این صرافی‌ها سنگین‌ترین افت روزانه شاخص ارزی کشور را از ۱۳ بهمن رقم زد. دیروز حجم دلار تزریق شده به بازار درحدی بود که کسی مشکلی در تهیه ارز مورد نیاز خود نداشت. صرافی‌های عامل بانک مرکزی هم قیمت مندرج بر تابلوی خود را کمتر از نرخ موجود در بازار قرار دادند و طی چند مرحله کاهش به قیمت فروش ۱۳ هزار تومان رسیدند. با تداوم روند فعلی، شکست مرز روانی و ورود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی در روزهای آتی دور از ذهن نخواهد بود.

31-02

 

بازار سکه

سنگین‌ترین افت روزانه سکه در زمستان

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز یکشنبه 230 هزارتومان نسبت به روز ماقبل کاهش قیمت داشت و به بهای 4 میلیون و 460 هزار تومان به فروش رفت. قرار گرفتن اونس طلا در کف قیمتی 5 هفته اخیر و سنگین‌ترین کاهش روزانه نرخ ارز در یک ماه گذشته به میزان 3/ 3 درصد بهای سکه را با افت 9/ 4 درصد روبه‌رو‌ کرد و کمترین ارزش این دارایی ارزشمند را از 28 بهمن گذشته ثبت کرد. افزایش عرضه دلار در بازار و مدیریت قیمت ارز با کاهش پلکانی توسط صرافی‌های بازارساز مقدمه کاهش بهای دلار را در معاملات یکشنبه به وجود آورد. ثبات قیمت اونس طلا به دلیل تعطیلی بازار جهانی و نبود چشم‌انداز افزایشی در هفته جاری برای این فلز ارزشمند، همبستگی نوسان دلار و سکه را بیش از پیش به رخ کشید و نرخ ارز و سکه همز‌مان نزولی شدند.

31-03

 

بازار طلای جهانی

کف بهای فلز زرد در 5 هفته

هر اونس طلای جهانی هفته قبل 6/ 2 درصد کاهش یافت تا ضمن تجربه سنگین‌ترین ریزش هفتگی از نیمه دوم اردیبهشت 96، کمترین سطح خود را در 5 هفته گذشته با قیمت 5/ 1293 دلار به ثبت رساند. ناتمام ماندن مذاکرات مقامات آمریکا و کره شمالی و اعتراف مشاور ارشد اقتصادی ترامپ به بروز مشکلات جدید در مذاکره با چین تقاضا برای دارایی‌های امن را بین معامله‌گران افزایش داد. رشد ۴/ ۰ درصدی شاخص دلار و بیشترین نسبت دلار به ین در ۱۰ هفته گذشته عامل کاهش جذابیت طلا در مقابل این واحد پولی بود و دلار با جذب بیشتر جریان نقدینگی باعث تضعیف سمت تقاضای فلز زرد شد. در نظرسنجی هفتگی سایت کیتکو ۴۴ درصد کارشناسان وال‌استریت وضعیت خرسی را برای طلا در هفته پیش‌رو در نظر گرفته‌اند و تنها ۳۱ درصد از آنها شانس رشد را برای فلز زرد قائل شدند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت «تسه‌ها» از کف حمایتی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در جلسه معاملاتی دیروز 25/ 0 درصد رشد داشت و در نهایت به قیمت 53 هزار و 105 تومان به فروش رفت. سایر سررسیدهای وام مسکن شرایط متفاوتی را نسبت به هم تجربه کردند و میانگین قیمت آنها در کانال 54 هزار قرار گرفت. برخورد به کف حمایتی 51 هزار تومان محرک رشد این اوراق محسوب می‌شود. آخرین بار که اوراق وام مسکن در کانال ۵۱ هزار تومان قرار گرفتند به دوم دی ماه برمی‌گردد که آن زمان هم تقویت تقاضا منجر به رشد دوباره «تسه‌ها» شد. افزایش نجومی قیمت واحدهای مسکونی در سال جاری (۸/ ۶۸ درصد از ابتدای سال) قدرت خرید متقاضیان مسکن را محدود کرده است، به‌طوری‌که بیش از ۵۸ درصد خانه‌های معامله شده در بهمن‌ زیر میانگین قیمت (هر متر مربع ۹۷/ ۹ میلیون تومان) بوده است.

31-05

 

بازار نفت

فشار آمریکایی بر نفت

هر بشکه نفت خام آمریکا هفته قبل 2/ 2 درصد افت قیمت داشت و در نهایت به سطح 8/ 55 دلار رسید. با اینکه سطح موجودی‌های تجاری نفت آمریکا برخلاف پیش‌بینی‌ها بیش از ۸ میلیون بشکه کاهش یافت و تعداد دکل‌های نفتی فعال این کشور ۱۰ واحد افت کرد و مجرای عرضه را تنگ‌تر کرد، طلای سیاه از اوج خود در سال جدید میلادی تنزل کرد. فشار ترامپ بر اوپک زمینه‌ روانی را فراهم آورد و عملکرد ضعیف بخش صنعتی آمریکا و چین در کنار اوج‌گیری دوباره شاخص دلار چشم‌انداز تقاضای نفت را در آینده محدود کرد. اما خبر آزادسازی ۶ میلیون بشکه از ذخایر نفت شیرین آمریکا در کنار افت ۳/ ۲ درصدی قراردادهای آتی نفت این کشور در هفته گذشته نفت را کاهشی کرد. افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید منطقه آلبرتا در کانادا نیز با انبساط عرضه از افت نفت حمایت کرد.

31-06