بازار سهام

رشد نماگر بورس با سوخت نفتی

شاخص کل بورس تهران در معاملات آغاز هفته بیش از ۳/ ۰ درصد رشد داشت و به ارتفاع ۱۶۶ هزار و ۱۳۱ واحد رسید. دماسنج بورس تحت تاثیر افزایش قیمت نفت و استقبال بورس‌بازان از سهام پالایشی، چهارمین رشد متوالی خود را تجربه کرد و به اوج ۵۹ روزه رسید. با اجرایی شدن طرح کاهشی اوپک در کنار افت صادرات نفت ایران، لیبی و ونزوئلا، نفت گارد صعودی به خود گرفت. سهام پالایشی نیز با تمرکز بر تاثیرپذیری سنتی از نوسانات نفت رشد کرد، به‌طوری‌که پس از گروه بانکی بیشترین ارزش معاملات به  این گروه اختصاص یافت و «شبندر» و «شپنا» در صدر جدول نمادهای با تاثیر مثبت بر شاخص کل قرار گرفتند. گروه سیمانی نیز به دلیل داغ شدن موج توجه به ارزش دارایی‌های شرکت‌های بورسی و گزارش عملکرد مناسب نماد «سغرب»، شاهد افزایش سطح تقاضا در اکثر نمادهای خود بود.

31-01

 

بازار ارز

تداوم رشدکم‌دامنه دلار

ساعت 16 نخستین روز کاری هفته، هر دلار آمریکا با افزایش 30 تومانی نسبت به پنج‌شنبه گذشته به قیمت 11 هزار و 560 تومان معامله شد. کنترل هوشمندانه عرضه دلار توسط بانک مرکزی و سیاست‌گذاری موثر قیمت‌گذاری شاخص ارزی کشور منجر به سردرگمی دلالان و نوسان کم‌دامنه دلار در روزهای اخیر شده است، به‌طوری‌که دلار طی ۳ صعود متوالی اخیر خود تنها ۸۰ تومان افزایش یافته است. به دنبال تاثیر شایعه اخلال در معاملات ارز هرات، دلار معاملات خود را نزولی آغاز کرد، اما در میانه روز با تغییر رویه افزایشی شد و در ساعات انتهایی بار دیگر کاهشی شد. روند متناقض نرخ ارز در شروع هفته حاکی از سردرگمی معامله‌گران در تعیین موقعیت خود در بازار است. در پی سیاست قیمت‌گذاری بازارساز، قطعیت از محاسبات دلالان حذف شده و نوسان‌گیران دیگر نمی‌توانند با حربه شایعه‌سازی و ایجاد موج تقاضای احتیاطی به کسب سود بپردازند.

31-02

 

بازار سکه

رسیدن حباب سکه به قله زمستانی

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز شنبه ضمن ثبت رشد 30 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 963 هزار تومان مبادله شد. با شروع معاملات در ابتدای هفته و همگام با رشد دلار، بهای سکه نیز افزایش یافت و تا 3 میلیون و 980 هزار تومان اوج گرفت. حتی برخی از نوسان‌گیران انتظار داشتند پس از 58 روز بهای سکه به بالای مرز 4 میلیونی عبور کند. اما کم‌نوسانی نرخ ارز در معاملات دیروز (رشد 26/ 0 درصدی) و کاهش بهای  طلا در آخرین معاملات خود در بازار جهانی باعث عقبگرد سکه شد تا این دارایی گرانبها تنها 76/ 0 درصد افزایش یابد. همچون روزهای قبل بازهم بازارساز توانست با قیمت‌گذاری مناسب مانع از رشد دلار به کانال‌های بالاتر شود. با تحولات قیمت جهانی طلا و نوسان نرخ ارز، حباب سکه به بیشترین ارتفاع خود در فصل زمستان رسید.

31-03

 

بازار طلای جهانی

افت طلا در سایه توافق تجاری

هر اونس طلای جهانی در آخرین معاملات هفتگی خود ضمن افت 3/ 0 درصدی به قیمت 1282 دلار به فروش رسید. با افزایش بارقه‌های امید از توافق تجاری بین پکن و واشنگتن، بهای طلا به کف 9 روزه رسید. اخبار پیرامون مذاکرات تجاری به شدت بر معادلات بازارهای جهانی به خصوص طلا اثر گذاشت. شایعاتی در مورد پایان یافتن تعرفه‌های تجاری آمریکا روی کالاهای چینی و تعهد پکن مبنی بر واردات بیش از هزار میلیارد دلار کالای ساخت آمریکا به منظور جبران مازاد تجارت خود با ایالات متحده، به رشد قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی منجر شد. در همین راستا جریان نقدینگی از پناهگاه‌های امن سرمایه به بازارهای پرریسک تغییر مسیر داد و فشار بر بهای فلز زرد افزایش یافت و قیمت طلا حتی به مرز۱۲۸۰ دلار نیز تنزل کرد، اما با برخورد به سطوح مقاومتی در سطح ۱۲۸۲ دلار تثبیت شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

حبس بازه‌ای اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی معاملات روز شنبه 3/ 1 درصد رشد کرد و به قیمت 56 هزار و 542 تومان معامله شد. اکثر قریب به اتفاق سررسیدهای وام مسکن نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و شاهد نزدیک‌تر شدن میانگین قیمتی خود به مرز ۵۸ هزار تومانی بودند. نبود محرک کافی باعث نوسان کم‌دامنه «تسه‌۹۵۱۲» حول مرز ۵۶ هزار تومان در روزهای اخیر شد. بررسی میدانی فایل‌های عرضه شده به بازار نشان می‌دهد حجم فایل‌های نوساز به طور محسوسی کاهش یافته است. نکته جالب افت شدیدتر تعداد واحدهای مسکونی نوساز در محدوده آپارتمان‌هایی با متراژ ۴۰ تا ۷۵ متری است. واحدهای متراژ پایین با توجه به قیمت کمتر از محبوبیت زیادی در بین متقاضیان برخوردارند، اما بیشتر آنها یا در معاملات نیمه نخست سال به فروش رفته‌اند یا سازندگان آنها تمایلی به عرضه واحدهای خود ندارند.

31-05

 

بازار نفت

نفت در اوج 45 روزه

هر بشکه نفت خام آمریکا در آخرین معاملات پیش از تعطیلات آخر هفته با رشد ۱/ ۲ درصدی به قیمت ۷/ ۵۳ دلار به فروش رفت. برآیند عوامل ناهمسو از دو سمت تقاضا و عرضه بهای طلای سیاه را به اوج ۴۵ روزه رساند. اداره انرژی آمریکا در گزارش جمعه پیش‌بینی کرد که تقاضای نفت خام در سال ۲۰۱۹ به میزان ۴/ ۱ میلیون بشکه افزایش یابد. شایعه خرید بیش از هزار میلیارد دلار کالای آمریکایی توسط چین به عنوان بخشی از توافق تجاری دو کشور، چشم‌انداز تقاضای نفت را منبسط کرد. احتمال تمدید معافیت ۵ کشور برای خرید نفت از ایران نیز از صعود نفت حمایت کرد. از طرف دیگر به گزارش بیکر هیوز، تعداد دکل‌های فعال نفتی آمریکا در هفته قبل ۲۱ دستگاه کاهش یافت و به کمترین میزان خود از مه ۲۰۱۸ رسید تا با انقباض عرضه بهای نفت افزایش یابد.

31-06