بازار سهام

هفته بانکی-خودرویی بورس

طی هفته گذشته شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۵/ ۱ درصد به سطح ۱۶۰ هزار و ۸۹۹ واحد رسید. بازار سهام هفته دوم زمستان را با فضای تردید در سهام کالایی و اقبال فعالان بورسی به بانکی‌ها و خودرویی‌ها سپری کرد. به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی و ثبات نسبی نرخ ارز، سهام شرکت‌های بزرگ کالایی صادرات‌محور از تیررس توجه سرمایه‌داران خارج شد و همین مساله باعث ایجاد رونق در سهام گروه‌های کوچک‌تر شد. سهام دو گروه بانکی و خودرویی نیز از فضای پرابهام استفاده کرده و برخلاف ضعف‌های بنیادین در جذب نقدینگی موفق بودند. کفه خالص تغییر مالکیت بورس به غیر از روز دوشنبه به سمت حقیقی‌ها سنگینی ‌کرد، به‌طوری‌که در مجموع ۲۶۸ میلیارد تومان از پرتفوی فعالان حقوقی به سبد سرمایه‌داران حقیقی منتقل شد و بیشترین تغییر مالکیت حقیقی هفتگی از ۱۱ مهر رقم خورد.

31-01

 

بازار ارز

هفته جدال بازارساز و دلالان

هر دلار آمریکا در هفته قبل ۷۰ تومان افت کرد و به قیمت ۱۰ هزار و ۷۳۰ تومان رسید. هفته پیش را می‌توان هفته ایستادگی بازارساز در مقابل نوسان‌گیران نامید. با نزدیک شدن نرخ ارز به مرز ۱۱ هزار تومانی، نوسان‌گیران سعی کردند با ایجاد تقاضای احتیاطی دلار را به کانال‌های بالاتر ببرند. یکی از تاکتیک‌های نوسان‌گیران عرضه دلار پایین‌تر از قیمت‌های صرافی‌ها بود تا با ایجاد موج تقاضا به صعودی شدن دلار کمک کنند. بسط ایده رسیدن دلار به کف قیمتی هم سمت تقاضای ارز را تقویت کرد تا در اوج تقاضای فصلی، دلار آماده پرش به قیمت‌های بالاتر باشد. اما بار دیگر بازارساز با حضور موثر خود مانع از تحقق خواسته دلالان شد. عرضه مناسب و کافی دلار باعث فروکش موج هیجانی برای خرید دلار شد، ضمن اینکه سیاست قیمت‌گذاری مناسب با شرایط بازار توانست از نوسان پردامنه ارز جلوگیری کند.

31-02

 

بازار سکه

رشد متوالی حباب سکه

هر سکه طرح جدید طی هفته گذشته 100 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 3 میلیون و 690 هزار تومان معامله شد. در طول روزهای ابتدای هفته قبل قیمت سکه عموما از نوسان نرخ ارز تبعیت کرد، اما در روزهای آخر رشد بهای طلای جهانی گوی سبقت را از قیمت دلار ربود و بر بهای سکه اثر گذاشت. به این ترتیب افت ۶/ ۰ درصدی دلار در یک هفته با رشد ۸/ ۲ درصدی بهای سکه روبه‌رو‌ شد. یکی از عمده دلایل نوسان معکوس سکه و دلار در هفته قبل، واکنش دیرتر بازار سکه به نوسان نرخ ارز بود. رشد چشمگیر بهای جهانی طلا هم با بالا بردن ارزش ذاتی سکه در نیمه دوم هفته پیش به افزایش قیمت سکه منجر شد. حباب سکه نیز در۴ روز پایانی هفته به صورت متوالی رشد کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد ادامه‌دار فلز زرد

ارزش هر اونس طلای جهانی روز گذشته برای چهارمین روز متوالی افزایش یافت و با ثبت رشد 2/ 0 درصدی، در ساعت 16 روز جمعه به قیمت 1291 دلار مبادله شد.  وضعیت بی‌ثبات بازارهای سهام جهانی و اخبار نامطلوب وضعیت اقتصادی آمریکا، ریسک‌های سرمایه‌گذاری را افزایش داده و موقعیت طلا به عنوان دارایی امن سرمایه را جذاب کرده‌اند. شاخص تولید PMI آمریکا با رسیدن به رقم ۱/ ۵۴ واحد به کمترین میزان خود از سال ۲۰۰۸ رسیده است. درخواست‌کنندگان بیمه بیکاری آمریکا نیز در هفته قبل ۳۱ هزار نفر بیش از پیش‌بینی‌ها بود که خود گواه بر شرایط نابسامان این کشور است. بحران در بازارهای سهام نیز ادامه دارد به‌طوری‌که شاخص داوجونز دیشب ۸/ ۱ درصد سقوط کرد. در این شرایط قیمت طلا با افزایش قابل توجه تقاضا به رشد خود ادامه داده و به مرز ۱۳۰۰ دلار نزدیک‌تر شد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

خواب زمستانی معاملات «تسه‌ها»

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) طی هفته قبل 5/ 3 درصد رشد کرد و به قیمت 56 هزار و 172 تومان رسید. رکود حاکم بر بازار مسکن از رونق تسه‌ها کاسته و بهای آنها فاصله معناداری با اوج خود دارد. افزایش چشمگیر قیمت‌ها طی ماه‌های قبل بسیاری از متقاضیان مسکن را از خرید پشیمان کرد و به این ترتیب تعداد معاملات مسکن شیب نزولی به خود گرفت، به‌طوری‌که در ۹ ماه ابتدای سال تعداد معاملات واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به سال گذشته ۶/ ۲۵ درصد کاهش یافته است. در این شرایط عده‌ای از مالکان از بازار خارج شده‌اند تا در ماه‌های آتی ملک خود را به بالاترین قیمت بفروشند، عده دیگری هم که در بازار حضور دارند همچنان بر افزایش قیمت پیشنهادی خود اصرار می‌ورزند. کاهش همزمان متقاضیان و عرضه‌کنندگان می‌تواند خواب سنگین بازار مسکن و تسه‌ها را سنگین‌‌تر کند.

31-05

 

بازار نفت

بازگشت طلای سیاه از کف قیمتی

ساعت 16 روز گذشته هر بشکه نفت خام آمریکا 8/ 2 درصد رشد کرد و به قیمت 48 دلار رسید. نفت برنت دریای شمال نیز با فاصله گرفتن از کف 50 دلاری به قیمت 57 دلار به ازای هر بشکه معامله شد. به این ترتیب برآیند نیروهای ناهمسو از عرضه و تقاضا باعث رشد چشمگیر نفت شد و قیمت طلای سیاه به بیشترین حد خود از ۲۷ آذر ماه رسید. با شروع سال نو میلادی اوپک اقدام به تعهد کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای خود کرد و از کانال انقباض عرضه از رشد بهای نفت حمایت کرد. بنا به گزارش رویترز تولید روزانه اوپک در ماه دسامبر به میزان ۴۶۰ هزار بشکه کاهش یافته است. افزایش احتمالی توافق تجاری بین پکن و واشنگتن هم با کاهش نگرانی از روند نامناسب اقتصاد جهانی، از مجرای افزایش تقاضا به رشد بیشتر ارزش نفت کمک کرد.

31-06