بزرگ‌ترین ریزش هفتگی نفت در 3 سال

در این میان توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در سال آینده نیز کارساز نبوده و ظاهرا توان غلبه بر دیگر نگرانی‌های فعالان بازار را نداشته است. این توافق از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹، یعنی کمتر از ۱۰ روز دیگر آغاز می‌شود. اگرچه زمان زیادی تا آغاز طرح کاهش تولید باقی نمانده است، اما دیدگاهی که فعلا بر بازار نفت غلبه دارد، نگرانی از کند شدن رشد جهانی اقتصاد در سال آینده و اثرگذاری آن بر میزان تقاضای نفت است. همچنین بازار جهانی نفت، تحت تاثیر ریزش بازارهای سهام قرار داشته و پابه‌پای آنها وارد سیر نزولی می‌شود. در عین حال نگرانی از احتمال تعطیلی دولت در ایالات متحده آمریکا، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ مصرف‌کننده نفت خام دنیا، به نگرانی‌های سرمایه‌گذاران افزوده است.در چنین شرایطی هر بشکه نفت خام برنت، در پایان معاملات روز جمعه افت ۵۳ سنتی داشت و روی قیمت ۸۲/ ۵۳ دلار باقی ماند. این نفت شاخص در پایان معاملات منتهی به ۱۴ دسامبر، ۲۸/ ۶۰ دلار بر بشکه قیمت داشت. به این ترتیب هر بشکه نفت خام برنت در طول یک هفته افتی نزدیک به ۱۱ درصد را به ثبت رسانده است. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز طی یک هفته افتی مشابه برنت را به ثبت رساند و معاملات جمعه گذشته را با قیمت ۵۹/ ۴۵ دلار بر بشکه به پایان رساند. به گزارش رویترز، هر دو نفت شاخص بازار، در کنار افت ۱۱ درصدی که در هفته گذشته به ثبت رساندند؛ از اوایل اکتبر تا‌کنون بیش از یک‌سوم ارزش خود را از دست دادند که سریع‌ترین افت قیمت در سه سال گذشته به شمار می‌رود.

  رشد تعداد دکل‌های حفاری

در کنار تمام عوامل یاد شده، انتشار آمار مربوط به رشد تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا یکی از دلایل فشار بر قیمت‌ها در آخرین روز کاری بازار ارزیابی می‌شود. تعداد دکل‌های حفاری فعال در آمریکا نشانه‌ای از آینده رشد تولید در این کشور است، بنابراین افزایش تعداد دکل‌های حفاری در آمریکا همواره عاملی برای فشار به قیمت‌ها است.  طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید روزانه نفت خام در این کشور با اندکی کاهش از رکورد بی‌سابقه ۷/ ۱۱ میلیون بشکه در روز فاصله گرفته و به ۶/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حال نفت خام تولید شده در آمریکا، همچنان از میزان تولید روزانه عربستان و روسیه بیشتر است. در چنین شرایطی شرکت‌های نفتی آمریکایی برای نخستین بار در سه هفته گذشته، در هفته منتهی به ۲۱ دسامبر (جمعه گذشته) تعداد ۱۰ عدد به دکل‌های حفاری فعال خود افزودند. به گزارش بیکر هیوز، این بزرگ‌ترین‌ افزایش تعداد دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا از اوایل نوامبر به این سو بوده و تعداد کل دکل‌های حفاری فعال در آمریکا را به ۸۸۳ عدد رسانده است. رشد تعداد دکل‌های حفاری نفت خام در آمریکا در شرایطی اتفاق می‌افتد که قیمت جهانی نفت خام در کمترین سطح از تابستان ۲۰۱۷ به این سو قرار دارد. بیش از نیمی از تمام دکل‌های حفاری نفت خام آمریکا در حوزه پرمیان قرار دارد که بزرگ‌ترین‌ میدان نفت شیل آمریکا است.

  افزایش نگرانی از رشد تولیدات شیل

در کنار تمام تهدیدهایی که برای بازار نفت در سال آینده وجود دارد، رشد تولیدات شیل از اهمیت خاصی برخوردار است، زیرا می‌تواند با افزایش عرضه بی‌وقفه، تلاش کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید را خنثی کند. در این زمینه پیش‌بینی‌هایی که از افزایش تولیدات شیل در سال ۲۰۱۹ وجود دارد، به نگرانی‌های بازار افزوده است. برای مشخص شدن نقش تولیدات شیل آمریکا، کافی ا‌ست نگاهی به پیش‌بینی‌های تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۹ بیندازیم. پیش از این پیش‌بینی می‌شد تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۸ با رشدی ۱۶ درصدی به ۹/ ۱۰ میلیون بشکه در روز برسد و این میزان در سال ۲۰۱۹ یک رشد ۱۱ درصدی دیگر را تجربه کند. پیش‌بینی‌ها از آینده تولید نفت آمریکا در ۲۰۱۹، به لطف افزایش تولید بیش از پیش تولیدات شیل، پیش از موعد مقرر و در سال جاری تحقق یافت. در حال حاضر، کارشناسان انتظار دارند نفت شیل آمریکا در سال آینده بین ۲ تا ۳ میلیون بشکه رشد تولید داشته باشد. همچنین رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تولید نفت آمریکا تا سال ۲۰۲۵ میلادی با مجموع تولید نفت روسیه و عربستان برابر خواهد شد. با وجود این چشم‌انداز از رشد تولید آمریکا، نگرانی‌ها از پیشی گرفتن عرضه از تقاضا در سال آینده افزایش یافته و فشار بیشتری به قیمت‌ها وارد کرده است. با این حال باید دید آستانه تحمل شرکت‌های تولیدکننده نفت آمریکا در مقابل روند فعلی ریزش قیمت‌ها تا کجا ادامه دارد؛ زیرا آن‌طور که جان هوفمیستر، رئیس پیشین بخش نفتی شرکت شل اعلام کرده است: «سقوط قیمت نفت آمریکا که اکنون به حدود ۴۵ دلار نزدیک شده، ترسناک است و اگر قیمت‌ها به کمتر از ۴۰ دلار برسد، شاهد توقف فوری عملیات حفاری خواهیم بود؛ زیرا توان مالی شرکت‌ها بسیار کاهش خواهد یافت.»