بازار سهام

در انتظار گزارش‌های فصلی

شاخص کل بورس تهران طی جلسه معاملاتی روز سه‌شنبه با ثبت رشد ۴۵/ ۰ درصدی به ارتفاع ۱۶۵ هزار و ۴۴۶ واحد رسید. افزایش قابل توجه تقاضا در سهام کالایی بازار سهام و تمرکز ویژه بورس‌بازان بر سهام گروه پالایشی اوج ۳۴ روزه دماسنج بازار را رقم زد. تمرکز بازار بر متغیرهای بنیادی و انتظار گزارش‌های قابل قبول از عملکرد فصلی باعث تغییر آرایش بورس تهران و رشد پایدار قیمت در نمادهای فولادی و پتروشیمی شد. اما بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص کل از سمت نمادهای پالایشی رقم خورد. بازگشت قیمت نفت به محدوده مثبت بار دیگر ارزندگی سهام پالایشی‌ را بالا برد و نماد «شپنا» در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل قرار گرفت. در معاملات دیروز نماد داروسازی «دعبید» توانست بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دهد. ارزش معاملات خرد بورس در روز گذشته ۵۸۳ میلیارد تومان بود.

31-01

 

بازار ارز

زیگزاگ دلار

هر دلار آمریکا طی معاملات روز گذشته ۲۳۰ تومان رشد کرد و به قیمت ۱۱ هزار و ۴۸۰ تومان مبادله شد. فضای ابهام در بین فعالان بازار دلار رفت و برگشت نرخ ارز را در روزهای اخیر رقم زده است. سیاست هوشمندانه بازارساز در قیمت‌گذاری و اتخاذ ترفندهای موثر در برابر فعالیت‌های سفته‌بازانه نوسان‌گیران باعث سردرگمی دلالان شده است. دیروز فعالیت چندانی در بازار ارز وجود نداشت و معامله‌گران با احتیاط به فعالیت پرداختند. رشد نرخ دلار در شهر مرزی هرات عامل صعودی شدن نرخ ارز در معاملات دیروز شد. افزایش نرخ حواله درهم هم به عنوان سوخت صعود دلار عمل کرد. افزایش قیمت مندرج بر تابلوی صرافی‌های عامل بانک مرکزی نسبت به دوشنبه نیز بر افزایش قیمت دلار بی‌تاثیر نبود. امید است با مدیریت صحیح بازارساز در گردنه خطیر فصلی دی ماه، روند ثبات قیمت در بازار ارز کشور حفظ شود.

31-02

 

بازار سکه

اوج 50 روزه قیمت سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته 55 هزار تومان افزایش یافت و به قیمت 3 میلیون و 910 هزار تومان معامله شد. افزایش نرخ ارز و خوش‌بینی به رشد ارزش اونس طلا در بازار جهانی سومین صعود متوالی سکه را رقم زد و بهای این دارایی ارزشمند را به اوج ۵۰ روزه رساند. در کنار مدیریت عرضه توسط صرافی‌های بانک مرکزی، روز گذشته افزایش نرخ حواله درهم و رشد دلار در شهر مرزی هرات باعث صعود ۲ درصدی نرخ ارز شد و سکه نیز همگام با دلار به رشد قیمت پرداخت. چشم‌انداز روشن طلا در روزهای جاری هم با ارتقای ارزش ذاتی سکه از صعود قیمت در این بازار حمایت کرد. افزایش ریسک اقتصادی با گزارش عملکرد نامطلوب اقتصاد چین، رای‌گیری برگزیت در پارلمان بریتانیا و طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال ایالات متحده به رشد تقاضا  فلز زرد منجر می‌شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

فضای تردید در بازار طلا

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی نسبت به روز ماقبل 2/ 0 درصد افت کرد و به قیمت 1291 دلار و 20 سنت معامله شد. ماراتن فلز زرد برای رسیدن به مرز 1300 دلاری ادامه دارد و عدم موفقیت طلا در صعود به بالای این مرز در معاملات دوشنبه باعث افت اندک بهای این دارایی گرانبها در بازار جهانی شد. با این حال در آستانه سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا و موعد رای‌گیری پارلمان بریتانیا در مورد برگزیت جو احتیاط در بازار طلا قوت گرفت و این فلز ارزشمند نوسان محدودی را تجربه کرد. رویدادهای یادشده می‌توانند با تغییر نوسان شاخص دلار از کانال ارزشمند کردن پوند و یورو، بر نوسان بهای طلا اثرگذار باشند. تعطیلی ادامه‌دار دولت فدرال آمریکا نیز با افزایش ریسک‌های سرمایه‌گذاری کماکان از طریق هدایت جریان نقدینگی به بازار امن طلا، از افزایش قیمت فلز زرد حمایت می‌کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد محدود «تسه‌ها»

بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در روز سه‌شنبه 44/ 0 درصد رشد کرد و به سطح 56 هزار و 185 تومان رسید. اکثر سررسیدهای وام مسکن دیگر نیز در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمت این اوراق به مرز 57 هزار تومان نزدیک‌تر شد. با جهش نرخ ارز در نیمه ابتدایی سال جاری قیمت واحدهای مسکونی دو برابر شد. ثابت ماندن سقف وام مسکن عاملی شد تا قدرت خرید متقاضیان همگام با تورم حاکم بر بازار مسکن رشد نکند و تقاضا برای آپارتمان کاهش یابد. برنامه‌ای برای افزایش سقف وام مسکن نیز وجود ندارد و تسه‌ها با شرایط کنونی نمی‌توانند به آینده صعودی امیدوار باشند. با این حال این امکان وجود دارد که پس از عقبگرد قیمت دلار، بازار معاملات مسکن به لحاظ قیمتی به ثبات برسد و رونق به بازار اوراق وام مسکن بازگردد.

31-05

 

بازار نفت

حبس بازه‌ای نفت

هر بشکه نفت خام وست تگزاس آمریکا طی معاملات روز گذشته بدون تغییر خاصی نسبت به روز دوشنبه به نوسان پرداخت و راس ساعت 16 به قیمت 51 دلار و 10 سنت معامله شد. انتشار آمار ناامید‌کننده وضعیت صادرات و واردات کشور چین در دوشنبه، نگرانی از کاهش رشد اقتصاد جهانی و افت سمت تقاضا از طرف بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای سیاه، بهای نفت را در مدار نزولی قرار داد. اما حمایت دولت چین در اختصاص معافیت مالیاتی باعث برقراری ثبات نسبی در اقتصاد این کشور شد و از افت بیشتر قیمت نفت جلوگیری کرد. تاثیر پیوسته و آرام کاهش تولید کارتل نفتی اوپک و کشورهای هم‌پیمانش همچون روسیه از رشد قیمت نفت حمایت ‌می‌کند. در عین حال تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا در روند فروش نفت ایران اثرگذار بوده و با انقباض سمت عرضه به رشد بیشتر نفت کمک کرده است.

31-06