بازار سهام

افت نفتی بورس تهران

با پایان معاملات سه‌شنبه بازار سهام، شاخص کل بورس با افت ۳/ ۰ درصدی به سطح ۱۵۶ هزار و ۹۵۰ واحد رسید. ریزش دوباره بهای نفت در شامگاه دوشنبه نه تنها جو عمومی معاملات دیروز پتروپالایشی‌ها را متاثر کرد، بلکه موجب افزایش فشار عرضه در سایر سهام کالایی شد. غول‌های فلزی بورس نیز به دلیل عملکرد نه چندان مناسب فروش محصولات فلزی و نوسان قیمت جهانی این محصولات، در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و نمادهای «فولاد» و «فملی» بیشترین اثر منفی را بر شاخص را ثبت کردند. در طرف مقابل سهام صنعت بانکی با یکه‌تازی در جذب سرمایه‌های خرد از افت بیشتر دماسنج بازار جلوگیری کردند، به‌طوری که ۳۹ درصد ارزش کل معاملات خرد بورس را شامل شدند. ارزش معاملات خرد بورس تهران ۳۷۰ میلیارد تومان بود که ۸/ ۲ میلیارد تومان از سبد سرمایه‌داران حقیقی‌ به فعالان حقوقی منتقل شد.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت دلار به کانال ۱۱ هزار

ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه هر دلار آمریکا با رشد ۸۵۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شد. دیروز صرافی ملی قیمت مندرج بر تابلوی خود را چند مرتبه تغییر داد و با سیگنال افزایش قیمت به بازار، باعث رشد ۲/ ۸ درصدی دلار شد که بیشترین مقدار تغییر روزانه نرخ ارز از نیمه شهریور محسوب می‌شود. با فرارسیدن سال نو میلادی، تقاضای فصلی برای دلار افزایش یافته و همین امر به صعودی شدن قیمت در این بازار منجر شده است. با افزایش نرخ ارز، برخوردهای امنیتی با دلالان نیز طی دیروز تشدید شد و با محدود شدن فعالیت سفته‌بازانه از بروز هیجان بیشتر در بازار ارز جلوگیری شد. رشد نرخ حواله درهم نیز به صعود دلار شتاب بخشید. ریزش شبانگاه دوشنبه نفت نیز با القای ایده محدود شدن درآمدهای دلاری صادرات نفت‌محور کشور، از افزایش نرخ ارز حمایت کرد.

31-02

 

بازار سکه

همگامی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 سه‌شنبه با افزایش 245 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 730 هزار تومان معامله شد. بازهم سکه همگام با دلار حرکت کرد و افزایش 8 درصدی نرخ ارز به رشد 7 درصدی سکه و بازگشت قیمت آن به 14 روز پیش انجامید. رشد تقاضای فصلی دلار باعث افزایش نرخ فروش صرافی‌های عامل بانک مرکزی شد و قیمت دلار با عقبگردی ۱۶ روزه به کانال ۱۱ هزار تومانی بازگشت. ریزش بهای طلای سیاه در آخرین معاملات پیش از سال نو میلادی نیز به جو هیجانی بازار ارز دامن زد. با کاهش بهای نفت، درآمدهای دلاری کشور کمتر شده و با انقباض سمت عرضه قیمت دلار و سکه افزایش می‌یابد. صعود طلای جهانی نیز به اوج ۶ ماهه باعث گرانبهاتر شدن ارزش ذاتی سکه شده و از رشد قیمت سکه حمایت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

قله 6 ماهه طلای جهانی

هر اونس طلای جهانی طی آخرین معاملات پیش از سال نو میلادی با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 1269 دلار معامله شد. به این ترتیب بهای فلز زرد به اوج 6 ماهه رسید. وضعیت نامناسب بازارهای موازی، طلا را در موقعیت جذاب قرار داد. در آخرین روز بازار پیش از سال نو نفت حدود 6 درصد ریزش کرد. تنش مسوولان‌ کاخ سفید با کنگره نیز بازارهای سهام این کشور را وارد محدوده منفی کرد. جلسه دوشنبه وزیر خزانه‌داری آمریکا با روسای ۶ بانک مهم این کشور نگرانی‌های اقتصادی را افزایش داد و به کاهش شاخص دلار منجر شد. به این ترتیب با افت شاخص دلار تقاضا برای فلز زرد افزایش یافت و مسیر صعودی این دارایی گرانبها ادامه پیدا کرد. زیان‌دهی بازارهای پرریسک منجر به تغییر رویه حرکت نقدینگی به سمت طلا به عنوان دارایی امن می‌شود.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

روز آرام اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه۹۵۱۲) روز سه‌شنبه ۳/ ۰ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۲ هزار و ۵۲۴ تومان معامله شد. اکثر سررسیدهای دیگر نیز شاهد افزایش قیمت‌ها در پایان معاملات دیروز بودند.تعادل سمت عرضه و تقاضای محدود باعث ثبات نسبی قیمت تسه۹۵۱۲ در سه‌شنبه بود. طبق اعلام دفتر اقتصاد مسکن، متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران به ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. حجم معاملات خرید آپارتمان در آذر نیز، وضعیت نقطه کف ثبت‌شده در آبان را حفظ کرد. قیمت مسکن پس از جهش ارز به شدت رشد کرد، اما معکوس شدن مسیر بهای دلار هنوز با واکنشی از سوی بازار مسکن مواجه نشده است. طی روزهای آینده گزارش معاملات مسکن بانک مرکزی در آذر منتشر خواهد شد و با مشخص کردن شرایط عمومی معاملات مسکن، بر نوسان قیمت تسه‌ها در آینده اثر خواهد گذاشت.

31-05

 

بازار نفت

کریسمس سیاه نفتی

طی آخرین معاملات بازار جهانی پیش از تعطیلی کریسمس، بهای هر بشکه نفت خام آمریکا با ثبت ریزش 1/ 5 درصدی در شامگاه دوشنبه به کف 28 ماهه یعنی 7/ 42 دلار رسید. بهای نفت برنت نیز با کاهش 6 درصدی به کانال 50 دلاری وارد شد. تعطیلی بخشی از دولت فدرال آمریکا در پی عدم توافق با کنگره و تهدید ترامپ در مورد اخراج رئیس فدرال رزرو با وارد کردن شوک منفی باعث اصلاح ۲۰ درصدی شاخص‌ها در وال ‌استریت شد و به این ترتیب بازارهای سهام پیش از کریسمس وارد محدوده خرسی شدند. بروز نگرانی‌های جدید در مورد ورود آمریکا به دوره رکود اقتصادی در کنار جنگ تجاری و کند شدن رشد اقتصاد جهانی، چشم‌انداز تقاضای نفت در سال آتی میلادی را مکدر و فشار را بر قیمت نفت افزایش داده است.

31-06