در بازار دیروز مهم‌ترین‌ خبر در درون بازار اعلام عرضه سهام گوهر زمین در روز شنبه آینده بود. براساس اعلام ۶۱۵ میلیون سهم از کل سهام شرکت سنگ آهن گوهرزمین برای روز شنبه ۲۶ آبان در فرابورس عرضه خواهد شد که انتظار می‌رود استقبالی گسترده از این عرضه صورت گیرد. در بازار دیروز در گروه معدنی قیمت سنگ آهن وارداتی در چین با توجه به افت قیمت‌ها در بازار نقدی و فیوچرز فولاد چین و حاکمیت جو منفی بر بازار نزولی شد. آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۵/ ۱ دلار هر تن ارزان‌تر شده و ۵/ ۷۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر ثبت شده است.

با اینکه تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی هنوز خوب است تجار ترجیح می‌دهند از کارخانه‌ها خرید کمتری داشته باشند چون انتظار دارند در زمستان ساخت و ساز کمتر شود. هفته گذشته موجودی ۵ فولادساز بزرگ چینی تنها ۹/ ۱ درصد کاهش داشت در حالی که یک هفته قبل افت ۶/ ۶ درصدی داشت. به این ترتیب فعلا بازار سنگ آهن در سکوت رفته و فعالیت زیادی در آن دیده نمی‌شود.

در گروه فولادی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد پیش‌بینی کرد به دلیل بی‌ثباتی بازار، افزایش هزینه‌های تولید و تاکید بر صادرات مازاد محصولات فولادی، مصرف سال جاری این محصول با کاهش همراه خواهد شد. رضا شهرستانی با اشاره به لزوم رفع مشکلات صادرات محصولات غیرنفتی و بازنگری در قوانین مربوط به عرضه محصولات در بورس کالا توسط وزارت صنعت به «ایسنا» گفت: با توجه به کاهش فروش نفت در اثر اعمال تحریم‌های آمریکا، توسعه صادرات محصولات جایگزین نفت یکی از راهکارها است. وی ادامه داد: تولید سالانه فولاد در سال جاری به ۲۵ میلیون تن خواهد رسید. مصرف فولاد در سال گذشته حدود ۱۵ میلیون تن بود اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد با توجه به بی‌ثباتی بازار و افزایش هزینه‌های تولید، سال جاری میزان مصرف نهایتا ۵/ ۱۳ میلیون تن خواهد بود. بنابراین مشکل اساسی بخش فولاد، برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد بر مصرف این محصول است. در گروه پلاستیک، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی در نظر دارد سه‌شنبه آینده ۲۹ آبان، ۰۶/ ۷ درصد سهام شرکت گاز لوله را از طریق بازار پایه ب فرابورس روانه میز فروش کند. این بلوک شامل ۱۵ میلیون و ۸۹۵ هزار و ۲۵۲ سهم «پلوله» می‌شود. به این ترتیب، قیمت پایه هر سهم ۶۰۵ تومان و قیمت پایه کل ۶/ ۹ میلیارد تومان تعیین شده که به‌طور یکجا و نقد از طریق کارگزاری ملل پویا عرضه خواهد شد.

در گروه پتروشیمی، پتروشیمی پارس درباره اثر فروش صادرات استایرن منومر در سود و زیان سال مالی جاری توضیح داد؛ «پارس» اعلام کرد: با توجه به نیاز بازار داخلی و همچنین به تولید رسیدن واحدهای پارک پلی استایرن،از نیمه دوم مرداد سال جاری تاکنون محصول استایرن منومر مازاد برای صادرات نداشته است و با توجه به محاسبه نرخ ارز سامانه نیما در محاسبه قیمت فروش استایرن منومر پتروشیمی پارس در بورس کالا و همچنین استایرن منومر تحویلی به شرکت‌های مستقر در پارک پلی استایرن، عرضه این محصول در بازارهای داخلی با فروش صادراتی آن به لحاظ حاشیه سود تفاوتی ندارد. در گروه غذایی دیروز «غمارگ» با اعلام تغییر زیان ۵/ ۸ میلیارد تومانی به سود ۳ میلیارد تومانی در سال مالی آذر ۹۷ اعلام کرد: با توجه به شرایط اقتصادی فعلی و همچنین بازار تقاضای محصولات روغن نباتی این شرکت پیش‌بینی می‌شود عملکرد سالانه منتهی به ۳۰ آذر ۹۷ از ۸۵ میلیارد ریال زیان اعلام شده به ۳۰ میلیارد ریال سود خالص تغییر یابد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما با عرضه‌های سنگین بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۸۷۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۴۱۱میلیارد تومان رسید.