بازار سهام

رشد کامودیتی‌ محور بورس تهران

شاخص کل بورس تهران برای دومین روز متوالی با رشد حدود ۲ درصدی به سطح ۱۶۶ هزار و ۳۰۴ واحد رسید. اعلام خبر آتش‌بس جنگ تعرفه‌ای در بازگشایی مثبت بازارهای جهانی انعکاس پیدا کرد و قیمت نفت و فلزات با جهش قابل توجهی همراه شد. بورس تهران نیز متاثر از تغییرات جهانی کامودیتی‌ها با غلبه تقاضا بر عرضه روبه‌رو‌ شد. بزرگان بازار یعنی سه گروه‌ فلزات و پتروشیمی و پالایشی‌ها صف نسبتا پایدار خرید را تجربه کردند به‌طوری که دیروز «فولاد»، «فملی» و «تاپیکو» در صدر جدول نمادهای موثر بر شاخص کل خودنمایی کردند. ارزش معاملات خرد بورس ۳۶۰ میلیارد تومان بود. در این بین بالغ بر ۶۹ میلیارد تومان نقدینگی از فعالان حقوقی به سهامداران حقیقی انتقال یافت که در این بین نماد «فملی» با اختصاص ۳/ ۱۳ میلیارد تومان بالاتر از سایر نمادها قرار گرفت.

31-01

 

بازار ارز

بازگشت نرخ ارز به روند نزولی

ساعت ۱۶ روز گذشته دلار آمریکا با کاهش ۲۰۰ تومانی به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان مبادله شد. روند صعودی یکشنبه در ساعات ابتدایی دیروز در بازار ارزادامه یافت و نرخ دلار به ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان نیز رسید، اما به مرور از قیمت کاسته شد و دلار افت روزانه ۷/ ۱ درصدی را ثبت کرد. افزایش نرخ ارز در همسایه‌های مرزی طی روزهای قبل به صعودی شدن دلار کمک کرد، اما بازارساز با حضور فعال خود رویه بازار را کنترل کرد. عرضه دلار به قیمت نزدیک بازار ضمن پاسخگویی به تقاضای واقعی از نوسان بیشتر بازار و صعود دلار به کانال ۱۲ هزار تومانی جلوگیری کرد. از نکات جالب دیروز بازار بازدید رئیس بانک مرکزی از صرافی‌های خیابان فردوسی و جمهوری بود که باعث شد قیمت مندرج بر تابلوی صرافی‌ها با قیمت صرافی ملی یکی شود.

31-02

 

بازار سکه

حبس بازه‌ای قیمت سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته با کاهش 90 هزار تومانی به قیمت 3 میلیون و 760 هزار تومان مبادله شد. دیروز سکه نیز مانند دلار به روند نزولی بازگشت و افت 3/ 2 درصدی را ثبت کرد. روند نوسانات بازار سکه در گرو تغییرات نرخ ارز است. به‌طوری که قیمت سکه به افزایش قیمت طلا جهانی طی روز گذشته بی‌اعتنا بود و از سطح قبلی خود عقب‌نشینی کرد. در روزهای گذشته صرافی‌های عامل بانک مرکزی و در راس آن صرافی ملی بازه تغییرات دلار را کنترل می‌کنند. یکی از تاکتیک‌های بازارساز قربانی کردن مرز ۱۰ هزار تومانی برای جلوگیری از هجمه تقاضای کاذب به بازار و صعود افسار‌گسیخته دلار است. از همین رو روزهای گذشته شاهد دامنه کم‌نوسان ارز و سکه هستیم. تداوم این روند همچنین باعث شده است که از فعالیت‌های سفته‌بازانه به منظور کسب سود زودبازده کاسته شود.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلای جهانی در آستانه مرز روانی

ساعت 16 روز گذشته هر اونس طلای جهانی با افزایش 5/ 0 درصدی به قیمت 1229 دلار معامله شد. در نشست گروه 20، روسای جمهور چین و آمریکا ضمن اعلام توقف اعمال تعرفه‌های بیشتر روی کالاهای وارداتی یکدیگر اعلام کردند طی بازه ۹۰ روزه به توافق تجاری جدید دست یابند. پس از این خبر امید سرمایه‌گذاری در بازارهای پرریسک افزایش یافت و شاخص دلار روند نزولی به خود گرفت. همین امر تقاضا برای طلا را از سوی استفاده‌کنندگان ارزهای غیر دلاری به میزان ملموسی افزایش یافت و از سمت تقاضا به بهبود قیمت فلز زرد انجامید. حال مهم‌ترین رویداد پیش‌روی طلا تصمیم مقامات بانک مرکزی آمریکا درخصوص نرخ بهره است. انتظار می‌رود چهارمین افزایش نرخ بهره سال جاری میلادی در ماه دسامبر تصویب شود که ضمن رشد شاخص دلار می‌تواند از روند صعودی طلا جلوگیری کند.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

تداوم روند صعودی «تسه‌ها»

طی معاملات دوشنبه اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افزایش بیش از 2 هزار تومان به قیمت 54 هزار و 254 تومان مبادله شد. رشد 4 درصدی اوراق مسکن سومین روز متوالی جهش قیمت در این بازار را رقم زد. تقریبا تمامی تسه‌های دیگر نیز با افزایش قیمت بالای کانال 50 هزار تومانی مبادله شدند. رکود اوراق مسکن را می‌توان از منظر کاهش معاملات بازار مسکن نظاره کرد. بنا بر اظهارات نایب رئیس اول مشاوران املاک تهران در حال حاضر وام مسکن فقط 12‌درصد هزینه‌های خرید یک خانه را تامین می‌کند و عبور از رکود بازار مسکن نیازمند 4 تا 8 سال زمان است. با این حال با کاهش نرخ ارز انتظار می‌رود قیمت‌های نجومی مسکن ریزش کند. طی سال گذشته قیمت مسکن در پایتخت و سایر شهرهای کشور دو برابر شده است.

31-05

 

بازار نفت

پاسخ نفت به آتش‌بس جنگ تعرفه‌ای

ساعت ۱۶ روز گذشته هر بشکه نفت خام WTI آمریکا با جهش ۵/ ۴ درصدی به قیمت ۵۳ دلار معامله شد. نفت برنت دریای شمال نیز بار دیگر به بالای کانال ۶۰ دلاری بازگشت و به قیمت ۶۱ دلار رسید. جهش قیمت نفت در هم‌افزایی عوامل ناهمسو رقم خورد. پس از اعلام آتش‌ جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن نگرانی‌ها از کاهش رشد اقتصاد جهانی رفع شد و چشم‌انداز رشد تقاضای نفت در سال آینده میلادی از افزایش بهای نفت حمایت کرد. از طرفی توافق روسیه و عربستان نیز در آستانه نشست هفته آینده سران اوپک مبنی بر کاهش سطح تولید، بازار طلای سیاه را دستخوش تغییرات کرد. در همین حین تولید نفت آلبرتای کانادا نیز به‌دلیل تعمیرات خط لوله به میزان ۷/ ۸ درصد کاهش یافت و از سمت کاهش عرضه به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی انجامید.

31-06