بازار سهام

شروع سبز سهام در پاییز

شاخص کل بورس تهران در نخستین روز کاری فصل پاییز ۴۵۳۴ واحد(معادل ۸/ ۲ درصد) افزایش یافت و در ارتفاع ۱۶۵ هزار و ۷۲ واحدی ایستاد. به‌جز گروه خودرو و ۶ گروه‌ کوچک، سایر صنایع بورسی معاملات مثبتی را تجربه کردند تا شاخص هم‌وزن نیز بیش از ۸/ ۲ درصد ارتقا یابد. ارزش معاملات خرد دیروز به لطف استمرار خرید فعالان حقیقی به رقم قابل‌ملاحظه ۱۲۴۰ میلیارد تومان(بیشترین مقدار از ۱۵ مرداد امسال) رسید. بیشترین خرید معامله‌گران حقیقی در گروه‌های سرمایه‌گذاری و پالایشی ثبت شد. از دیگر نکات جالب‌توجه دیروز، رشد محسوس تقاضا در گروه‌های فلزی- معدنی و پتروشیمی در آستانه انتشار گزارش‌های عملکرد شهریور بود. از طرف دیگر، دو سهم گروه مخابرات، یعنی «همراه» و «اخابر» نقش موثری در تداوم روند فزاینده شاخص کل داشتند که به نظر می‌رسد واکنشی به افزایش قریب‌الوقوع تعرفه‌های مخابراتی است.

31-01

 

بازار ارز

سقف‌شکنی دلار

هر دلار آمریکا ساعت ۱۶ دیروز با افزایش ۴۹۰ تومانی به نرخ ۱۴ هزار و ۹۸۰ تومان رسید. بازار ارز با جهش ۹۰ درصدی دلار در تابستان، معاملات پاییز را آغاز کرد.  طی هفته اخیر شاهد صعود ملایم دلار در کانال ۱۴ هزار تومانی بودیم. این روند با شتاب بیشتری در روز گذشته ادامه یافت. فعالان بازار دو عامل عمده را در شتاب‌گیری رشد دلار در روز گذشته موثر می‌دانند. یکی، رشد تقاضای خرد با تقویت جریان نقدینگی در نخستین روز از ماه مهر و دیگری افزایش تقاضای احتیاطی در آستانه مجمع عمومی سالانه سازمان ملل از مهم‌ترین‌ عوامل موثر حرکت نرخ دلار به سمت مرز ۱۵ هزار تومانی ارزیابی می‌شود. برگزاری مجمع عمومی سالانه سازمان ملل فارغ از نتایج آن می‌تواند در فروکش هیجانات این بازار موثر باشد.

31-02

 

بازار سکه

همسویی سکه با دلار

هر سکه طرح جدید ساعت 16 دیروز با رشد 100هزار تومانی به قیمت 4 میلیون و 605 هزار تومان رسید. گر چه با فروکش هیجانات روند نسبتا باثباتی در بازار سکه و ارز در چند روز اخیر مشاهده شد اما این فرآیند در روز گذشته متوقف و نوسان قیمت‌ها یک‌بار دیگر افزایش یافت. از آنجا که طلای جهانی با سیاست‌های انقباضی آمریکا در بازار پول تحت فشار قرار دارد، نوسان سکه عمدتا با محوریت دلار رقم می‌خورد. این اتفاق روز گذشته با افزایش رشد دلار و حرکت مجدد سکه به مسیر صعودی قابل شناسایی است. با وجود چشم‌انداز عرضه سکه‌های‌ پیش‌فروش در مهر و آبان و همچنین تنگنای طلای جهانی، به نظر می‌رسد گمانه‌زنی‌ها در مورد دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا در مجمع سالانه سازمان ملل در رشد تقاضای هیجانی بازار ارز و سکه بی‌تاثیر نبوده است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

طلا چشم‌انتظار نشست «فد»

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 5/ 0 درصدی به قیمت 7/ 1198 دلار رسید. افت شاخص دلار به کف سه ماهه به افزایش محدود قیمت طلا در بازه هفتگی انجامید. با وجود گسترش جنگ تجاری بین آمریکا و چین در هفته اخیر، اعلام کمتر از انتظار نرخ تعرفه‌ها از نگرانی‌ها کاست و همزمان جریان سرمایه به سمت ارز اقتصادهای نوظهور حرکت کرد. در نتیجه، تقاضای احتیاطی برای دلار آمریکا کاهش یافت و رشد نسبی طلا را رقم زد. حال، فعالان بازار جهانی در انتظار رویدادهای مهمی همچون برگزاری نشست بانک مرکزی آمریکا و همچنین انتشار آمار رشد اقتصادی آمریکا، کانادا و بریتانیا در هفته پیش‌رو هستند. گر‌چه افزایش نرخ بهره برای یک‌بار دیگر مورد انتظار فعالان بازارهاست، با این حال، مشخص‌شدن چشم‌انداز نرخ بهره در سال ۲۰۱۹ از ویژگی‌های مهم نشست چهارشنبه پیش‌رو است که بر نوسان طلا اثرگذار است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه»ها در بازاری کم‌رمق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 2 درصدی به قیمت 64 هزار و 292 تومان معامله شدند. نوسان اوراق تسهیلات طی روزهای اخیر در حالی رقم می‌خورد که قیمت «تسه»ها طی روندی نزولی در شهریور، سومین ماه نزولی این بازار را به ثبت رساند. از طرف دیگر، تنزل ممتد ارزش ماهانه معاملات «تسه»ها طی فصل تابستان نیز از دیگر نشانه‌های رکود در این بازار است. کل جریان نقدینگی در بازار «تسه‌»ها طی تیرماه حدود 135 میلیارد تومان بود که با کاهش بیش از 20 درصدی در شهریورماه به رقم 106 میلیارد تومان رسید. اغلب کارشناسان کاهش قدرت خرید متقاضیان و خروج سفته‌بازان از بازار را از دلایل اصلی ورود بازار مسکن به رکود می‌دانند. با این حال، محرک‌هایی نظیر پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات تا رقم ۳۰۰ میلیون تومان از سوی مجلس، می‌تواند جریان نقدینگی در این بازار را تقویت کند.

31-05

 

بازار نفت

دست رد اوپک و روسیه به خواست ترامپ

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد ۶/ ۲ درصدی در هفته گذشته به قیمت ۷۸/ ۷۰ دلار رسید. دورنمای کاهش عرضه نفت توام با افت موجودی نفت تجاری آمریکا، کاهش فراتر از انتظار موجودی بنزین و تنزل یک‌واحدی تعداد دکل‌های حفاری این کشور از عوامل موثر بر رشد قیمت نفت طی هفته گذشته بود. در همین حال، ترامپ پنج‌شنبه هفته گذشته از اوپک خواست قیمت‌ها را پایین‌ نگه دارد و نگاه فعالان بازار نفت را به نشست اوپک و غیراوپک در الجزایر معطوف کرد. با وجود گمانه‌زنی‌ها در مورد رشد ۵۰۰ هزار بشکه‌ای در این نشست، آخرین خبر‌ها خلاف این گمانه‌هاست. به گزارش رویترز، وزرای عربستان و روسیه در جریان نشست دیروز، ضمن تاکید بر تعادل بازار، هر گونه افزایش تولید را از سوی توافق‌کنندگان کاهش تولید اوپک و غیراوپک رد کردند.

31-06