بازار سهام

دومین هفته نزولی شاخص

شاخص کل بورس با افت ۶/ ۱ درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد. تردیدها نسبت به ریسک‌های سیاسی، تداوم روند نزولی قیمت جهانی کالاها با تقویت احتیاط میان معامله‌گران افت ۵۳ درصدی میانگین ارزش معاملات (بدون احتساب معاملات روز چهارشنبه «پارس» که ۶۸ درصد از کل ارزش معاملات بود) را نسبت به ۳ هفته ابتدایی تیر رقم زد. با تشدید تنش‌های تجاری و رشد شاخص دلار با دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا، مس زیر ۶ هزار دلار (۵۹۸۸ دلار) و سرب به کف یک‌‌ساله رسید. اما روی با افت موجودی انبار با شناسایی فرصت خرید از کف (۲۴۷۵ دلار) روز جمعه در کانال ۲۵۹۰ دلار و مس با رشد اندک روز جمعه در کانال ۶۱۰۰ دلار معامله شد. این عامل در کنار تردیدها نسبت به نرخ دلار می‌تواند ابهام در رشد کالایی‌ها را که پیش‌تر پیشران اصلی بورس بودند رقم بزند.

31-01

 

بازار ارز

دلار غیررسمی

هر دلار آمریکا با رشد هفتگی 9/ 0 درصدی به نرخ 4358 تومان معامله شد. در بازار غیررسمی کاهش التهابات بازار ارز پس از بازگشایی بازار دوم، دلار را به کف ۷۷۰۰ تومانی رساند. اما شناسایی کف قیمتی، نرخ دلار را از سطح مزبور با رشد همراه کرد. در ابتدای هفته رد لوایح FATF از سوی شورای نگهبان و توقف ثبت سفارش واردات با دلار رسمی از دلار حمایت کرد؛ اما مقاومت سقف ۸۲۰۰ تومانی را نیز در برابر دلار شاهد بودیم. خبرهای کاهش صادرات نفت ایران به ژاپن و هند، پیش از آغاز رسمی تحریم‌ها (از ۴ نوامبر) با دورنمای تضعیف سمت عرضه در کنار تداوم تردیدها در مذاکرات با اروپایی‌ها و سیگنال بازار آتی سکه با جهش قیمت‌ها روز پنج‌شنبه دلار را به ۸۲۵۰ تومان رساند. تثبیت دلار بالاتر از سطح مزبور سیگنالی برای تغییر انتظارات در بازار ارز است.

31-02

 

بازار سکه

جهش پایان هفته سکه

هر سکه طرح جدید پس از 2 هفته نزولی با رشد 74/ 10 درصدی به قیمت 2میلیون و 990 هزار تومان (سقف تاریخی) معامله شد. با وجود افت سکه در میانه هفته تا کف 2میلیون و 750 هزار تومانی پیش از تحویل سکه‌های پیش‌فروش (میانه روز دوشنبه)، شناسایی کف قیمتی، عدم عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده از سوی خریداران، رشد دلار غیررسمی و سیگنال بازار آتی از سکه حمایت کرد. پس از روند کم‌نوسان طلای جهانی در کانال 1240 دلاری، رشد شاخص دلار طلا را به کف یک‌‌ساله (8/ 1211 دلار) رساند. اما در بازار ارز غیررسمی با وجود مقاومت سقف 8200 تومان، تردیدها نسبت به عوامل سیاسی دلار را روز پنج‌شنبه به 2850 تومان رساند. این عامل و سیگنال بازار آتی سکه (سررسید تیر نیز در کانال 3 میلیون و 200 تا 3 میلیون و 310 هزار تومان) از سکه حمایت کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلا از کف یک‌ساله

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1222 دلار معامله شد. اظهارات جروم پاول، رئیس فدرال رزرو برای دورنمای افزایش تدریجی نرخ بهره افت طلا از کانال 1240 دلاری (ابتدای هفته) و با رسیدن شاخص دلار به سقف یک‌‌ساله روز پنج‌شنبه، طلای جهانی را به کف یک‌‌ساله (8/ 1211 دلار) رساند. اما در ادامه اعلام عدم رضایت ترامپ از سیاست پولی فدرال رزرو با افت شاخص دلار روز جمعه طلا را صعودی کرد. همچنان تشدید تنش‌های تجاری و اعلام آمادگی ترامپ در مصاحبه تلویزیونی برای اعمال تعرفه بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی، افت یوآن به کف ۱۳‌‌ماهه را به دنبال داشت. با وجود احتمال کند شدن رشد اقتصادی و پایان چرخه رونق و سیگنال‌های تردید در بازار جهانی با افت قیمت فلزات اساسی، دورنمای کاهش کسری تراز تجاری و کسری بودجه آمریکا مانع از رشد تقاضای محافظه‌کارانه طلا است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رکورد بیشترین افت هفتگی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) پس از دو هفته صعودی با افت 13/ 4 درصدی، بیشترین افت هفتگی در سال جاری مواجه شدند. با رشد تقاضای اوراق با نزدیک شدن به فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) مقاومت 67 هزار تومانی «تسه»ها در هفته سوم خرداد شکسته شد. باوجود رشد تدریجی «تسه»ها تا کانال 70 هزار تومانی، اما آمارهای اولیه از افت 14 درصدی تعداد معاملات مسکن و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (رشد ۴۵ درصدی سالانه قیمت خرداد) مقاومت سقف ۷۰ هزار تومانی را در مقابل «تسه»ها تشدید کرد. افزایش سمت عرضه نیز از موانع رشد قیمت اوراق است. از ابتدای فروردین تا ۲۸ تیر، رشد ۲۵ درصدی حجم معاملات اوراق نسبت به سال گذشته رقم خورد؛ اما میانگین قیمت سال جاری در سطح ۶۶ هزار تومان در مقابل ۷۵ هزار تومان (سال ۹۶) رشد ۷/ ۱۰ درصدی ارزش معاملات را رقم زده است.

31-05

 

بازار نفت

تردیدها در بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 6/ 69 دلار معامله شد. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش ۸/ ۵ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا و رسیدن تولیدات آمریکا به ۱۱ میلیون بشکه در روز برای اولین بار، افت موجودی بنزین تا حدی از نفت حمایت کرد. از سمت تقاضا، رشد شاخص دلار، جنگ تجاری میان آمریکا و چین با اعلام ترامپ از آمادگی برای اعمال تعرفه بر ۵۰۰ میلیارد دلار کالای چینی و از سمت عرضه با وجود دورنمای کاهش تولیدات ایران و ونزوئلا، اما رسیدن سطح تعهد اوپک به توافق در ژوئن به ۱۲۰ درصد (از سقف ۱۷۲ درصدی در آوریل) فشار را بر نفت حفظ کرده است. با وجود این، اعلام عربستان از کاهش صادرات به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز در آگوست روز جمعه تا حدی از نفت حمایت کرد.

31-06