بازار سهام

بیشترین افت هفتگی سال جاری

شاخص کل بورس با افت ۲۵/ ۱ درصدی برای چهارمین هفته متوالی نزولی شد. روز سه‌شنبه پس از افت ۳/ ۱ درصدی طی ۳ روز، شاخص با رشد اندک ۰۳/ ۰ درصدی همراه شد. با ادامه فشار فروش حقیقی‌ها، همچنان خوش‌بینی به عوامل بنیادین و ارزندگی قیمت سهام روز سه‌شنبه تغییر مالکیت ۱۸ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها را رقم زد. پالایشی‌ها با نوسان برنت نزدیک سقف ۷۵ دلاری بر رشد شاخص تاثیر داشتند. اما فلزی‌ها همچنان در محدوده منفی معامله شدند. در روزهای پایانی هفته، با رشد شاخص دلار در سقف ۵/ ۳ ماهه و کاهش نگرانی‌ها از جنگ تجاری قیمت فلزات نزولی شد. روی با افزایش ذخایر LME زیر ۳ هزار دلار/ تن قرار گرفت. اما آلومینیوم روز جمعه از کف بازگشت و مس در کانال ۶۸۰۰ دلار نوسان داشت. با وجود ریسک تصمیم ترامپ نسبت به برجام، گزارش‌ها و مجامع شرکت‌ها بر شاخص اثرگذار است.

31-01

 

بازار ارز

نوسانات صعودی دلار در مرز

هر دلار آمریکا بدون تغییر برای نوزدهمین روز متوالی در سطح 4200 تومان ثابت ماند. همچنان در معاملات رسمی شاهد تداوم رکود معاملات بودیم. با اینکه پیش‌تر در معاملات غیررسمی شاهد فروکش موج هیجانی و نزدیک شدن نرخ دلار به نرخ دلار مناطق مرزی بودیم. اما از روز دوشنبه، شنیده‌ها حاکی از افزایش نرخ دلار در معاملات غیررسمی بالاتر از 5800 تومان بود. در مناطق مرزی نرخ دلار اما نزدیک 5600 تومان نوسان داشت. با وجود این، روز سه‌شنبه با تشدید نوسانات در معاملات پشت خطی دلار بالاتر از 6 هزار تومان رسید. روز پنج‌شنبه نیز نرخ دلار مناطق مرزی بالاتر از 6100 تومان قرار گرفت. نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ و دیگر تحولات هفته اخیر عامل تشدید هیجانات در بازار ارز مرزی بود.

31-02

 

بازار سکه

جهش سکه نزدیک سقف تاریخی

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی 9/ 10 درصدی به قیمت یک میلیون و 960 هزار تومان معامله شد. پس از افت سکه تا کف یک میلیون و 760 هزار تومانی، همچنان ریسک خروج آمریکا از برجام، رشد نرخ دلار در مناطق مرزی در کنار نزدیک شدن به نیمه شعبان و رشد تقاضای فیزیکی روند صعودی سکه را تشدید کرد. به این ترتیب روز سه‌شنبه قیمت سکه با جهش ۷۴ هزار تومانی سقف یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی را شکست و روز پنج‌شنبه به سقف تاریخی نزدیک شد. شاهد کم‌واکنشی سکه به افت طلا به کف ۴‌ماهه (۱۳۰۴ دلار) بودیم. اما افزایش نرخ دلار در مناطق مرزی بالاتر از ۶۱۰۰ تومان عامل حمایت از سکه شد. برخی نیز معتقدند نزدیک شدن به عرضه سکه‌های پیش‌فروش‌شده و تمایل به کسب سود از اختلاف قیمت‌ها عامل دیگر حمایت از سکه است.

31-03

 

بازار طلای جهانی

رشد آرام طلا از کف 4‌ماهه

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1309 دلار معامله شد. در 3 روز اخیر شاهد نوسان طلا در بازه 1304 تا 1318 دلار بودیم. رشد شاخص دلار به بالاترین سطح از دسامبر 2017 فشار را بر طلا حفظ کرد. افت پوند و یورو با افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای (PMI) در آوریل به کمترین سطح در ۱۷ ماه اخیر، از شاخص دلار حمایت کرد. با وجود چشم‌انداز نزدیک شدن نرخ تورم آمریکا به هدف ۲ درصدی، اما تاکید فدرال رزرو در نشست اخیر بر رشد «متقارن» دورنمای تداوم افزایش تدریجی نرخ بهره را ارائه می‌دهد. با رشد ۳ برابری هزینه‌های آمریکا نسبت به درآمدها، افزایش کسری بودجه آمریکا به ۶۰۰ میلیارد دلار، عامل فشار بر شاخص دلار است. همچنان توجه بازارهای سهام به نشست وزیر خزانه‌داری آمریکا با مقامات چینی و آمار اشتغال و دستمزد آمریکا است.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 2 درصدی هفتگی به قیمت 64 هزار و 781 تومان معامله شدند. روز سه‌شنبه رشد دسته‌جمعی قیمت «تسه»ها و رشد آخرین قیمت اوراق تا سطح 66 هزار تومانی را نیز شاهد بودیم. با نزدیک شدن به فصل رونق مسکن (تابستان) رشد آرام قیمت اوراق مورد انتظار است. پیش‌تر با تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن، شاهد شوک منفی معاملات بودیم. به‌صورتی که در اسفند افت ۱/ ۳۳ درصدی نسبت به بهمن و در فروردین افت ۵۹ درصدی تعداد معاملات نسبت به اسفند رقم خورد. با وجود این، همچنان قیمت مسکن در تهران افزایش ۵/ ۲۹ درصدی را نسبت به فروردین سال گذشته نشان داد. پیش‌تر رشد منفی شبه‌پول و رشد پول، در کنار جهش معاملات مسکن در آذر، سیگنال‌های حرکت نقدینگی به بازار مسکن را نشان می‌داد. موضوعی که می‌توان همچنان آن را در بازار مسکن ردیابی کرد.

31-05

 

بازار نفت

توجه نفت به ریسک ژئوپلیتیک

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۶/ ۶۸ دلار معامله شد. نزدیک شدن به ضرب‌الاجل ترامپ برای تصمیم درباره برجام و احتمال کاهش صادرات ایران (سومین صادرکننده اوپک) همچنان نوسان نفت نزدیک سقف ۳ ساله را حفظ کرده است. این عامل در کنار آمارها از نزدیک شدن سطح موجودی نفت تجاری به میانگین ۵ساله و نظرسنجی‌ها از رسیدن تولیدات اوپک به ۳۲ میلیون بشکه در روز در آوریل (زیر هدف ۵/ ۳۲ میلیون بشکه در روز) به دلیل کاهش تولیدات ونزوئلا، عوامل حمایت از نفت هستند. با وجود این، به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) افزایش ۲/ ۶ میلیون بشکه موجودی نفت تجاری آمریکا و تداوم رشد تولیدات این کشور به ۶۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز (نزدیک شدن به تولیدات روسیه، بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت) در کنار رشد شاخص دلار به سقف ۵/ ۳ ماهه، فشار را بر قیمت نفت حفظ کرده است.

31-06