بازار سهام

جابه‌جا‌یی نقدینگی در بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۴۴ واحدی (۱۳/ ۰ درصدی) در سطح ۱۱۲ هزار و ۴۹۰ واحدی ایستاد. نزدیک شدن به زمان اعمال تعرفه آمریکا بر ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی (از جمعه ۶ ژوئیه) افت مس به کف ۹ماهه (۶۴۵۰ دلار)، روی به کف ۱۱ ماهه (۲۷۴۶ دلار) و لمس کف ۳‌ماه آلومینیوم (۲۰۸۴ دلار) را رقم زد. این عامل و شناسایی سود، عامل فشار بر فلزی-معدنی‌ها شد. اما همچنان خوش‌بینی‌ها به دلار با اخبار دورنمای شروع به‌کار مجدد صرافی‌ها و راه‌اندازی بازار ثانویه ارزی، عامل حمایت از نمادهای صادرات‌محور از جمله شرکت فولادی «کاوه»، «ارفع» و برخی پتروشیمی‌ها از جمله «زاگرس» شد. افت قیمت نفت بر پالایشی‌ها فشار آورد. خودرویی‌ها نیز در شرایط انتظاری برای بسته پیشنهادی اروپا و با حرکت نقدینگی از گروه‌های کالایی، با وجود تردیدها به عوامل بنیادین، در بیشترین بازه مجاز روزانه صعودی شدند.

11-01

 

بازار ارز

افت دلار پیش از بازگشایی بازار ثانویه

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 7 تومانی به نرخ 4277 تومان معامله شد. در بازار غیررسمی ارز با وجود تشدید روند صعودی نرخ دلار در میانه هفته تا نزدیک سقف 8400 تومان، اما از روز سه‌شنبه با دورنمای بازگشایی بازار ارز ثانویه برای معاملات اظهارنامه‌های صادراتی در روزهای آتی و اخبار مبنی بر احتمال آغاز به‌کار مجدد صرافی‌های مجاز در کنار تداوم روند نزولی سکه، در ساعات پایانی روز چهارشنبه دلار غیررسمی تا کف 8 هزار تومان افت کرد. همچنان انتظار برای بسته پیشنهادی اروپا، احتمال کاهش سمت عرضه ارز با کاهش درآمدهای نفتی و تردیدها نسبت به نحوه اجرایی شدن معاملات در بازار ارز ثانویه، از جمله بازه نوسان یا سقف مجاز قیمتی، عوامل تردید در بازار ارز است. اما در صورت شکسته شدن کف ۸ هزار تومانی، تشدید روند نزولی نرخ دلار غیررسمی محتمل است.

11-02

 

بازار سکه

سکه زیر کف دو میلیون و 900 هزار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت 52 هزار تومانی به قیمت دو میلیون و 898 هزار تومان معامله شد. پس از لمس سقف 3 میلیون تومانی سکه در میانه معاملات روز دوشنبه با به تعویق افتادن معامله اوراق گواهی پیش‌فروش سکه، در ادامه مقاومت سقف 3 میلیون تومانی در کنار افت دلار غیررسمی سکه را نزولی کرد. با وجود بازگشت طلای جهانی از کف 7ماهه (1237 دلار) اما در هفته‌های اخیر شاهد کم‌توجهی سکه به طلای جهانی و توجه به معاملات دلار غیررسمی بودیم. دورنمای گشایش بازار ارز ثانویه و امکان معامله‌ اظهارنامه‌های صادراتی، افت دلار غیررسمی به کف 8 هزار تومان را رقم زد. علاوه بر این خبر دستگیری باند سکه نیز عامل احتیاط معامله‌گران سکه در سمت خرید بود. اما تجربه تداوم تشدید نوسانات پس از دستگیری‌ها در سال 91، نشان می‌دهد عامل اصلی نوسانات سکه عوامل بنیادین است.

11-03

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا در شرایط انتظاری

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1254 دلار معامله شد. با وجود لمس کف 7ماهه طلا (1237 دلار) روز سه‌شنبه، اما شناسایی کف قیمتی، از طلا حمایت کرد. در تعطیلی بازارهای آمریکا و انتظار برای صورتجلسه نشست اخیر فدرال رزرو (روز چهارشنبه) با دورنمای تسریع روند افزایش نرخ بهره آمریکا و آمار اشتغال آمریکا (جمعه) کم‌نوسانی طلا رقم خورد. با وجود رشد بازارهای سهام اروپا حجم معاملات ۳۵ درصد زیر میانگین ۳۰روزه قرار داشت. اعلام بانک خلق چین از عدم استفاده از یوآن به عنوان سلاح برای جنگ تجاری و احتمال مداخله این بانک برای ثبات یوآن، رشد این ارز از کف ۱۱ماهه را رقم زد. اما همچنان بازارهای سهام آسیا با نزدیک شدن به زمان اعمال تعرفه ۲۵ درصدی بر  ۳۴ میلیارد دلار کالای چینی از سوی آمریکا (روز جمعه) نزدیک کف ۹ماهه نوسان داشتند.

11-04

 

بازار اوراق مسکن

حرکت اوراق در کانال 68 هزار تومان

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 5/ 0 درصدی به قیمت 68 هزار و 82 تومان معامله شدند. با وجود نوسان «تسه»ها در سطح 60 تا 66 هزار و 900 تومان از ابتدای سال تا هفته سوم خرداد، افزایش تقاضا با نزدیک شدن به فصل تابستان (اوج تقاضای مسکن) خروج «تسه»ها از حبس بازه‌ای مزبور را به دنبال داشت. در تیر نیز میانگین قیمت اوراق در سطح ۶۷ هزار و ۳۵۰ تومان قرار گرفت. از ابتدای اردیبهشت روند نزولی «تسه»ها پس از ۶ ماه افت متوالی متوقف شد و در خرداد رشد ۴/ ۵ درصدی «تسه»ها رقم خورد. با وجود افت ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن تهران در خرداد، تداوم روند صعودی قیمت مسکن (رشد ۴۵ درصدی در خرداد نسبت به خرداد سال گذشته) عامل فشار بر تقاضای مصرفی مسکن به دلیل پایین بودن قدرت خرید متقاضیان است.

11-05

 

بازار نفت

سیگنال «عربستان» به بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 9/ 73 دلار معامله شد. در میانه معاملات سه‌شنبه اعلام موافقت عربستان برای افزایش تولیدات از ظرفیت بلااستفاده افت نفت از سقف 5/ 3 ساله را  رقم زد. پیش‌تر ترامپ در توئیتی افزایش تولیدات عربستان «شاید تا» دو میلیون بشکه در روز را اعلام کرد. با وجود واکنش‌ اعضای اوپک از این اقدام به مثابه خروج عربستان از اوپک، خبر اعلام آمادگی عربستان مجددا تردیدها را به بازار نفت بازگرداند. با وجود توافق پیش‌تر اوپک برای افزایش یک میلیون بشکه در روز، همچنان کارشناسان با کاهش تولیدات ایران، ونزوئلا و لیبی دورنمای کمبود عرضه و مورگان‌استنلی افزایش برنت تا ۸۵ دلار در سال آینده را پیش‌بینی می‌کنند. روز چهارشنبه تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش (۵/ ۴ میلیون بشکه) موجودی نفت پیش از گزارش رسمی برای هفتمین هفته متوالی تا حدی از نفت حمایت کرد.

11-06