به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت ۳۰ سالگی تاسیس قرارگاه خاتم‌الانبیا در ساختمان مرکزی این مجموعه برگزار شد با اعلام این مطلب گفت: قرارگاه به این حوزه ورود کرد و جای شرکت‌های بزرگ خارجی را گرفت. خوشبختانه در این مدت توانستیم قطعات موردنیاز را طراحی و مهندسی معکوس کنیم و درحال‌حاضر ۷۰ درصد قطعات استفاده شده در این پالایشگاه تولید داخل است.محمد با بیان اینکه در فازهای ۱۵، ۱۶، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی، قرارگاه ۷۰ درصد فازها را داخلی‌سازی کرده، افزود: امکان ساخت ۱۰۰ درصد فازهای مختلف پارس‌جنوبی در داخل را داریم.وی با بیان اینکه پتروپالایشگاه آناهیتا در کرمانشاه نیز به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود، گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به‌صورت پیمانکاری epc در پروژه آناهیتا با حضور سرمایه‌گذاران خصوصی ورود می‌کند. پیشنهاد داده‌ایم احداث این پالایشگاه به‌صورت تمام ایرانی اجرا شود.  فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا افزود: این قرارگاه همچنین به‌عنوان مجری، پروژه متروی شهر جدید هشتگرد را به اتمام رسانده و کارفرمای پروژه باید آن را بهره‌برداری کند.محمد افزود: تا جایی که اطلاع دارم، پله‌های برقی و بحث سیگنالینگ (signaling) ایستگاه مترو هشتگرد مانع بهره‌برداری از این پروژه بوده که انجام آن بر عهده کارفرمای پروژه است.وی درباره افزایش شفافیت اقتصادی در قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، گفت: تمامی شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه از بدو تاسیس تاکنون مالیات‌های خود را پرداخت کرده‌اند. همچنین برخی از زیرمجموعه‌های قرارگاه که تا سال ۱۳۹۱ معاف از مالیات بودند، تمامی مالیات‌های خود را پرداخته‌اند.

اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو به خط‌آهن چابهار

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در پاسخ به سوالی درباره میزان پیشرفت پروژه راه‌آهن چابهار-زاهدان، گفت: به‌دلیل اهمیت این پروژه، گزارشی به مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه موافقت کردند.به گفته محمد، زیرسازی مسیر این خط‌آهن به اتمام رسیده و روسازی آن در حال انجام است. این پروژه هم‌اکنون ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و امیدواریم تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری برسد.

دارایی‌های تهاترشده با مطالبات را نگه نمی‌داریم

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعلام کرد: بابت مطالباتمان از دولت، دارایی‌هایی را تهاتر می‌کنیم، اما این دارایی‌ها را نزد خود نگه نداشته و سریعا آن را تبدیل به نقدینگی می‌کنیم.محمد تصریح کرد: شاید این سوال پیش‌ آید که چرا دولت این دارایی‌ها را تبدیل به نقدینگی نمی‌کند و از آن محل بدهی‌هایش را تسویه نکرده است، دلیل این است که روش‌های نقد کردن دارایی‌ها برای دولت تابع شرایط سختی است اما ما می‌توانیم با انجام مزایده‌ها این دارایی‌ها را سریع‌تر تبدیل به نقدینگی کرده و بدهی‌هایمان را به پیمانکاران بدهیم.