فشارهای عربستان و متحدانش و همچنین محاصره خاکی شرایط سختی را پیش روی دوحه گذاشته بود. پذیرش شروط ریاض نیز به معنای نقض حاکمیت قطر بود و پذیرش احتمالی آن قطر را کشوری وابسته نشان می داد.

اگر چه پیش از این تحولات نیز دوحه روابط خوبی با آنکارا داشت اما پس از این رویدادها قطر روابطش را با ترکیه تعمیق و گسترش داد. گسترش همکاری ها در حوزه اقتصادی و به ویژه نظامی باعث افزایش نفوذ ترکیه در قطر خواهد شد. در همین راستا قرار است ترکیه پایگاه دیگری را به نام خالد بن ولید در قطر احداث کند.

ترکیه همچنین از لحاظ جغرافیایی به دور از منطقه خلیج فارس است و ارتباط مستقیم خاکی با قطر ندارد و لذا افزایش روابط این دو کشور فرصت هایی را نیز فراهم می کند. ترکیه در سیاست خارجی خود به دنبال برقراری توازن بین کشورهایی چون عربستان و امارات است و در همین حال به سمت قطر گرایش پیدا کرد و باعث نفع بردن قطر نیز شد. گسترش روابط با ایران نیز سبب شد تا قطر به نوعی از فشارهای محاصره رهایی یابد.

میزبانی قطر از جام جهانی ۲۰۲۲ فرصت خوبی را برای سرمایه گذاری ترکیه فراهم کرده است و این موضوع نیز می تواند یکی از موارد مهم و مورد بحث سفر اردوغان به این کشور باشد. با توجه به خدماتی که ایران به قطر ارائه کرده است،تهران نیز می تواند از این فرصت بهره ببرد و بخش خدمات فنی و مهندسی پروژه هایی را در این کشور برای ساخت و ساز در دست بگیرد.

از دیگر بازیگران مهم در قطر ایالات متحده آمریکا است که این کشور هم دارای پایگاه نظامی است و به خاطر همکاری های اقتصادی دوحه و تهران اغماض کرد اما در مورد ترکیه سنگ اندازی نکرد. نکته مهم دیگر اینکه آمریکا از مواضع ضدقطری عربستان، امارات، بحرین و مصر حمایت نکرد و این موضوع نیز سبب شد تا روابط دوحه با تهران و آنکارا در بستر مناسبی پیش رود.

در سفر اخیر اردوغان به قطر هفت توافقنامه در زمینه های اقتصادی، صنعت، تجارت و استاندارد به امضا رسیده که بیانگر عزم جدی دو کشور برای گسترش روابط در زمینه های گوناگون است.

حضور و مشارکت اقتصادی ترکیه در قطر با توجه تحولات اخیر و پایین آمدن ارزش لیر برای این کشور از اهمیت بسزایی برخوردار است. کاهش ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار آمریکا سبب شده تا آنکارا نگاه ویژه ای به دوحه داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.