بر اساس این گزارش، ۲۰۲۰ محله هدف بازآفرینی شهری از مجموع ۵۴۰۰ محله شناسایی شده به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی و اجتماعی ساکنان آنان در قالب طرح توسعه تحول اجتماعی محلات با همکاری ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در اولویت قرار گرفته است.

مسوولان این وزارتخانه معتقدند: سند مالکیت می‌تواند به عنوان ابزاری این محدوده‌ها را به حوزه اقتصادی کشور متصل کند؛ متقاضیان از طریق اسناد مالکیت در این محدوده از طریق منابع بانکی می‌توانند واحدهای فرسوده خود را مرمت‌‌‌، مقاوم‌‌‌سازی و نوسازی کنند.

این در حالی است که در سکونتگاه‌‌‌های غیررسمی عمده اراضی، تصرفی یا قولنامه‌‌‌ای است و امکان استفاده از تسهیلات بانکی و امکانات رسمی را ندارند.در این راستا، مقرر شده است صاحبان املاک در اراضی تصرفی دولتی با پرداخت قیمت کارشناسی، صاحب زمینی که در آن واحد مسکونی ساخته‌‌‌اند، شوند. در این گزارش، با بیان اینکه مالکان واحدهای مسکونی اراضی تصرفی متعلق به دولت که قبل از سال ۱۳۹۴ و مطابق توسعه شهری واحد خود را ساخته باشند، می‌توانند برای دریافت سند مالکیت اقدام کنند، گفته شده است: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه ارائه تسهیلات بافت فرسوده شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی www.facility.udrc.ir نسبت به ثبت‌نام و طی مراحل موردنیاز برای دریافت سند مالکیت ملک خود اقدام کنند.