به گفته محمد آیینی، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، از ۶۶۰ پروژه‌‌‌ای که در سال‌جاری در برنامه تکمیل قرار دارد حدود ۲۳۰ پروژه، از جمله پروژه‌‌‌هایی است که در حال تکمیل است و میانگین پیشرفت آنها ۵۲‌درصد است و حدود ۸۵ پروژه نیز بدون قرارداد است که با این حساب، شرکت ۳۱۵ پروژه برای تکمیل دارد. ۳۳۵ پروژه نیز در مرحله تسویه با پیمانکاران قرار دارد. او گفته است تلاش می‌شود تا در سال مالی آتی این تعداد پروژه تکمیل و به اتمام برسد که ۲‌هزار میلیاردتومان برای تکمیل آنها سرمایه نیاز است.

عملکرد شبکه بانکی در بافت فرسوده

معاون وزیر راه وشهرسازی در حالی از نیاز به اعتباری بالغ بر ۲‌هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌‌‌های در دست اجرا در بافت فرسوده خبر داده است که آمارهای بانکی نیز نشان‌دهنده عقب‌ماندگی تامین مالی بافت فرسوده در بخش پرداخت وام ساخت به مالکان و سازنده‌‌‌های مسکن در این بافت‌‌‌های شهری است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌وشهرسازی، یکی از مدیران شبکه بانکی کشور، از پرداخت ۶‌هزار و ۵۵۱ میلیاردتومان تسهیلات نوسازی در بافت فرسوده از ابتدای سال ۱۳۹۸ تاکنون خبر داده و اعلام کرده است: در دولت سیزدهم با ۱۶‌هزار و ۶۲۵ واحد به مبلغ ۴‌هزار و ۶۵۲ میلیاردتومان قرارداد تامین تسهیلات نوسازی منعقد شده است. این در حالی است که بنا بر این گزارش همچنین از ابتدای اجرای طرح نوسازی بافت فرسوده از سال ۱۳۹۸ تاکنون تعداد ۷۲‌هزار و ۷۹۹ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل بخش مسکن معرفی شدند که تاکنون با ۴۰‌هزار و ۱۱ واحد به مبلغ ۶‌هزار و ۵۵۱ میلیاردتومان قرارداد منعقد شده است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون تعداد ۴۱‌هزار و ۷۹۹ واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به شبکه بانکی معرفی شد که بانک عامل نیز با تعداد ۱۶‌هزار و ۶۲۵ واحد به مبلغ ۴‌هزار و ۶۵۲ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است. این در حالی است که بر اساس این گزارش، از سال ۱۳۹۸ تا پایان مرداد ۱۴۰۰ و ابتدای دولت سیزدهم نیز تعداد ۳۱‌هزار واحد برای دریافت تسهیلات نوسازی به بانک عامل پرداخت‌کننده تسهیلات نوسازی مسکن معرفی شد که بانک با تعداد ۲۳‌هزار و ۳۸۶ واحد به مبلغ یک‌هزار و ۸۹۸ میلیاردتومان قرارداد منعقد کرده است. این آمارها در شرایطی کارنامه نوسازی مسکن در بازه زمانی چهار سال اخیر را نشان می‌دهد که بر اساس قوانین بالادست، ساخت سالانه دست‌‌‌کم ۱۰۰‌هزار واحد مسکونی در بافت‌‌‌های فرسوده باید در دستور کار قرار می‌‌‌گرفته است.