وی در ادامه اظهار کرد: با طرح ساخت خانه‌های ویلایی بحران مسکن در شهرهای بزرگ حل نخواهد شد. این راهکار برای روستاها و شهرهای کوچک است، در کلان‌شهرها زمین برای ویلاسازی وجود ندارد به‌ویژه در پایتخت کمبودها بیشتر به چشم می‌‌خورد. این عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: این طرح خوبی است اما نمی‌توان با یک مدل ساخت‌و‌ساز انجام داد. از سوی دیگر توقع در مردم ایجاد کرده است؛ به‌طور مثال مردم خوزستان توقع دارند که زمین ویلایی به آنها داده شود. با توجه به اینکه در کلان‌شهرها این ظرفیت وجود ندارد باید ساخت‌وسازها براساس ظرفیت‌‌ها انجام شود.

وی در پایان بیان کرد: در شهرهای بزرگ تامین زمین بسیار مهم است. البته در ساخت‌و‌سازها باید چند‌وجهی عمل کرد، بافت‌های فرسوده در مناطق محروم که حدود ۲۰ میلیون نفر در آن‌ها زندگی می‌کنند مورد توجه قرار گیرد و برای ساخت‌و‌سازها تسهیلات داده شود تا مردم در این مناطق بتوانند ساخت‌و‌ساز داشته باشند.

مالیات سوداگری گرفته شود

وی در ادامه بیان کرد: دو اقدام برای حل مشکل مسکن باید در دستور کار قرار بگیرد. یکی از این اقدامات، کوتاه‌مدت است که همان مالیات گرفتن از بازار مسکن است که باعث می‌شود تا دست سوداگران از این بازار کوتاه شود و اقدام دیگر بلندمدت است که حمایت از ساخت مسکن چه از طریق انبوه‌سازان و چه ساخت‌‌های مردمی را شامل می‌شود. این دو اقدام می‌تواند کمکی باشد برای اینکه مشکل مسکن برطرف شود.

وی همچنین به مشکلات ساخت‌وساز در خارج از شهرها در شهرهای جدید و شهرک‌‌های حومه‌‌ای اشاره کرد و افزود: نبود زیرساخت‌‌ها و خدمات مناسب در برخی از شهرهای جدید به‌ویژه مشکلات مربوط به حمل و نقل در این مناطق وجود دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» متولی ساخت یک‌میلیون مسکن در سال اعلام کرده است قصد دارد بخش قابل توجهی از پروژه‌های ساخت مسکن دولتی در قالب این طرح را در شکل خانه‌های ویلایی یک طبقه بسازد. مدلی که برای ساخت‌و‌ساز در این شکل مد نظر دولت قرار دارد، واگذاری زمین و تسهیلات(وام بانکی) به متقاضیان و انجام عملیات ساخت‌و‌ساز از سوی آنها است. گروهی از کارشناسان معتقدند این طرح برای بسیاری از مناطق با تقاضای بالای مسکن از جمله کلان‌شهرها، قابلیت اجرایی ندارد.