خبرگزاری ایسنا در گزارشی نوشت: طرح نهضت ملی مسکن با همه چالش‌‌های یک سال گذشته و مشکلات پیش رو در حال اجرا است. تجربه یک سال گذشته نشان داده که مهم‌ترین پاشنه آشیل این طرح می‌تواند تامین منابع و کند شدن روند اجرای کار باشد. به‌طور مثال پروژه قم به دلیل پای کار بودن متقاضیان و تامین به‌‌موقع تسهیلات، شهریور امسال افتتاح شد. در سوی دیگر برخی پروژه‌ها در دیگر نقاط کشور هنوز در مرحله تخصیص زمین، تهیه نقشه، انتخاب پیمانکار و آماده‌‌سازی زمین است.

بر اساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، برای یک میلیون و ۶۶۶ هزار واحد تامین زمین شده، یک میلیون و ۵۹۳ هزار واحد آغاز شده و ۴۳۰ هزار واحد به مرحله گودبرداری و فونداسیون رسیده است. البته این تعداد با آماری که از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن وجود دارد، فاصله زیادی دارد؛ کمااینکه تاکنون از ۶۴۲ هزار و ۶۹۹ متقاضی  که برای این طرح افتتاح حساب کرده و در مجموع ۲۲ هزار میلیارد تومان واریز وجه داشته‌‌اند، فقط ۳۳۹ هزار و ۸۹۱ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک مسکن معرفی شده است. در مجموع کل مبلغی که تاکنون از طریق آورده متقاضیان و تسهیلات به حساب سازندگان واریز شده ۲۹                                هزار و ۹۵ میلیارد تومان است.

به تازگی بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، طرح نهضت ملی مسکن برگرفته از قانون جهش تولید و تامین مسکن را دارای هشت ایراد دانست و گفت: با اغماض درباره ارقام دقیق و به روز؛ کل ثبت نام‌کنندگان بالغ بر ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بوده، کمتر از نیمی از آنها واجد شرایط هستند و نهایتا مبتنی بر آمار و اطلاعات تا نیمه خرداد ماه حدود نیم میلیون نفر افتتاح حساب کرده‌اند و از این تعداد کمتر از ۳۰۰ هزار نفر واریزی داشته‌‌اند و کمتر از ۱۲۰هزار نفر واریز بیش از ۴۰میلیون تومان داشته‌‌اند. این اعداد فارغ از هرگونه ارزیابی کیفی، مهم‌ترین شاهد بر عملکرد نامناسب در این حوزه است که البته بخشی از آن نیز به در استطاعت نبودن یا جذاب نبودن و نامشخص بودن پروژه‌ها برمی‌گردد که عمدتا مشابه ‌سازو‌کار طرح اقدام ملی مسکن و مسکن مهر است.

از سوی دیگر سازندگان می‌گویند در هر مرحله از فراخوان واریز وجه، متقاضیان به دلیل عدم توانایی ریزش می‌کنند. این نگرانی وجود دارد که در مراحل   چهارم و بیشتر واریز آورده بخش قابل توجهی از افرادی که فرم «ج» آنها سبز اعلام شده، قادر به تامین منابع نباشند. در این خصوص انبوه‌‌سازان پیشنهاد داده‌‌اند برخی از شروط متقاضیان برداشته شود تا با استفاده از منابع مالی آنها پروژه‌ها پیش برود و دچار اختلال نشود. به این ترتیب در حال حاضر مهم‌ترین پاشنه آشیل برنامه انبو‌‌ه‌‌سازی مسکن توسط دولت، اما و اگرها پیرامون تامین مالی است که با گذشت یک سال از آغاز اجرای این پروژه، همچنان مطرح است.