به گزارش «دنیای اقتصاد» و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت ، هیات وزیران در جلسه اخیر خود به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، سازمان بورس و اوراق بهادار را موظف کرد زمینه لازم برای انتشار اوراق خرید دین کالایی مصالح ساختمانی را فراهم کرده و ضوابط و مقررات لازم در این خصوص را ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تعیین و ابلاغ کند.

پیش از این از حدود دو سال قبل، وعده خرید غیرنقدی مصالح ساختمانی با نرخی کمتر از نرخ بازار به سازنده‌ها برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن به ویژه‌ خانه‌سازی‌های دولتی مطرح شده بود که تاکنون به نتیجه نرسیده است. در قالب این طرح قرار بود به پشتوانه سیستم بانکی مصالح مورد نیاز سازنده‌ها به‌صورت شرایطی و در قالب خرید غیرنقدی تامین شده ودر اختیار آنها قرار داده شود. هم‌اکنون دولت دومین وعده خود به سازنده‌ها در این زمینه را مصوب کرده است. این مصوبه با هدف کمک به تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن و تقویت عرضه مسکن در کشور و اتمام پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برای اجرا تصویب و ابلاغ شده است. اوراق خرید دین، اوراقی است که با انتشار آنها بدهی سازنده‌ها از بابت خرید مصالح ساختمانی قبل از موعد سررسید پرداخت بدهی از طریق و به واسطه بازار سرمایه به‌عنوان ضلع سوم انجام معاملات خرید وفروش مصالح بین تولیدکننده‌ها وخریداران-سازنده‌ها_ پرداخت می‌شود. در این حالت، مبلغی که در زمان اتمام دوره سررسید به خریداران اوراق از طریق بازار سرمایه پرداخت می‌شود، بیشتر از مبلغ اسمی درج شده  روی اوراق است. در واقع مبلغ درج شده  روی اوراق، بیشتر از مبلغ اسمی است که فرد در زمان خرید اوراق پرداخت می‌کند. در چنین حالتی بازار سرمایه به‌عنوان نهاد واسط بین سازنده‌ها وتولیدکننده‌های مصالح ساختمانی قرار می‌گیرد و با تنزیل طلب تولیدکننده‌ها از طریق انتشار و عرضه اوراق دین، بخشی از تامین مالی پروژه‌های مسکن را انجام می‌دهد. در واقع طلب تولیدکننده‌ها از سازنده‌ها بابت فروش مصالح، در زمانی زودتر از موعد سررسید تسویه بدهی، از طریق بازار سرمایه و با انتشار اوراق خرید دین وصول می‌شود و به جریان نقدی تبدیل می‌شود که البته میزان دریافتی تولیدکننده‌ها در این حالت با توجه به نرخ سود اوراق کمتر از زمانی است که در حالت طبیعی و در ماه‌های بعد یعنی زمان وصول طلب، قرار است از سازنده‌ها دریافت کنند.

همچنین در این مصوبه بانک مرکزی موظف شده است در راستای تسهیل تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن و با لحاظ مسوولیت‌های اصلی بانک مسکن در این بخش، امکان تاسیس صندوق‌های زمین و ساختمان از سوی شبکه بانکی را در اسرع وقت بررسی کرده و با تسهیل شرایط اقدامات لازم را به عمل آورد. صندوق‌های زمین و ساختمان یکی از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی است که از طریق جذب سرمایه‌های مردمی، در قالب این صندوق‌ها منابع مالی مورد نیاز  یا بخشی از آن برای ساخت پروژه‌های مسکونی و ساختمانی تامین می‌شود.