به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی شامگاه دوشنبه سوم مرداد در یک برنامه زنده تلویزیونی با موضوع بررسی عملکرد وزارت راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در کشور، گفت: در قالب طرح نهضت ملی مسکن تاکنون بالغ بر ۴/ ۵‌میلیون متقاضی ثبت‌نام کرده‌‌‌اند که از این تعداد متقاضی حدود ۵/ ۳‌میلیون متقاضی حائز شرایط اولیه شده‌‌‌اند که این متقاضیان جهت پالایش، از طریق سامانه به ادارات کل راه و شهرسازی معرفی شده‌‌‌اند.

وی افزود: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن، تاکنون یک‌میلیون و ۳۶۸‌هزار واحد مسکونی تعریف شده است که از کل واحدهای تعریف شده، عملیات اجرایی بالغ بر ۹۲۸‌هزار واحد مسکونی آغاز شده است که این پروژه‌‌‌ها در مراحل مختلف پیشرفت از فونداسیون تا نازک کاری هستند و بالغ بر ۴۳۹‌هزار واحد مسکونی نیز کلنگ‌‌‌زنی شده‌‌‌اند که این واحدها در مراحل اخذ پروانه، تعیین پیمانکار و انعقاد قرارداد مشارکت مدنی با بانک هستند.

قاسمی ادامه داد: از پروژه‌‌‌های شروع شده حدود ۵۷۶‌هزار واحد مسکونی مربوط به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مناطق شهری، ۲۰۳‌هزار واحد مسکونی مربوط به خودمالکان و ۱۵۸‌هزار واحد مسکونی مربوط به نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی روستایی هستند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره وضعیت تامین زمین برای واحدهای مسکونی برای ساخت، گفت: تاکنون بالغ بر یک‌میلیون و ۵۳۰‌هزار واحد مسکونی به صورت قطعی، زمین تامین شده است.حدود ۴/ ۱‌میلیون واحد مسکونی دیگر نیز زمین شناسایی شده است که این اراضی برای الحاق به محدوده شهرها، تغییر کاربری، ایجاد شهرک‌‌‌های جدید در دستور کار شورای برنامه‌‌‌ریزی استان‌‌‌ها و شورای عالی معماری و شهرسازی کشور است.

وی در مورد ساخت شهرهای جدید هم یادآور شد: در طرح نهضت ملی مسکن برای تامین زمین موردنیاز متقاضیان در شهرها و مناطقی که امکان تامین زمین در محدوده شهرها و نواحی متصل و پیوسته شهرها وجود ندارد، از ظرفیت ایجاد شهرها و و شهرک‌‌‌های جدید استفاده می‌شود. در مقطع فعلی ۲۰ شهر جدید موجود است و ایجاد ۴۰ شهرک جدید دیگر در دستور کار است که از این تعداد ۴ شهر جدید گلمان، تایناک، گلمان و نایبند در مراحل نهایی ایجاد هستند.

قاسمی گفت: ایجاد ۴۴ شهرک دولتی جدید در دستور است و در سامانه ستاد شهرک‌‌‌سازی ایجاد ۷۶ شهرک جدید دیگر نیز توسط بخش خصوصی درخواست شده است. از جمله مسائل و مشکلات شهرهای جدید ایجاد خدمات زیربنایی و روبنایی و ایجاد حمل‌ونقل و شبکه‌‌‌های ارتباطی بین شهرهای جدید با شهرهای مادر است. در ایجاد شهرها و شهرک‌‌‌های جدید سعی شده است تا این موارد مدنظر قرار گیرد تا شهرک‌‌‌های جدید احداثی قابلیت سکونت‌‌‌پذیری مطلوب‌‌‌تری داشته باشند.

قاسمی گفت: در طرح مسکن مهر قیمت ساخت ثابت لحاظ شده بود و با افزایش قیمت مصالح و دستمزد و هزینه ساخت، سازندگان کیفیت احداث واحدهای مسکونی را کاهش دادند ولی در این طرح هزینه ساخت با توجه به افزایش هزینه‌‌‌های ساخت تعدیل می‌شود تا سازندگان مجبور به کاهش کیفیت نشوند. جهت کاهش فشار بر متقاضیان به دلیل افزایش هزینه‌‌‌های ساخت، وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک مرکزی پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن داده شده است تا سهم آورده متقاضیان حتی با افزایش هزینه‌‌‌های ساخت بدون تغییر باقی بماند.