به گزارش «ایسنا» نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز (یکشنبه) مجلس، گزارش کمیسیون عمران مجلس در خصوص جزئیات طرح جهش تولید و تامین مسکن را بررسی کرده و ماده ۱۱ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۱۱ این طرح، سازمان ملی زمین و مسکن مکلف است زمین‌های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم کند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی دیروز مجلس مواد ۹، ۱۰، ۱۲ و ۱۳ این طرح را بررسی کرده و به منظور رفع ابهامات به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی ارجاع دادند.

نمایندگان همچنین در جریان بررسی و تصویب این طرح، در مصوبه‌ای مقرر کردند وزارت راه برای اجرای برنامه‌های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله اقدام کند. نمایندگان در این جلسه ماده ۶ طرح جهش تولید و تامین مسکن را به تصویب رساندند که براساس آن، به‌منظور تامین مالی برنامه‌های حمایتی مسکن، وزارت راه و شهرسازی از طریق صندوق ملی مسکن می‌تواند یارانه سود انتشار اوراق تامین مالی بخش مسکن نظیر اوراق رهنی، اوراق خرید دین و سایر اوراق تامین مالی بخش مسکن موضوع قانون اوراق بهادار را از محل منابع صندوق ملی مسکن پرداخت ‌کند.

در ادامه ماده ۷ این طرح به تصویب رسید که به موجب آن وزارت راه و شهرسازی موظف است برای اجرای برنامه‌های حمایتی نسبت به واگذاری اراضی مورد نیاز ساخت مسکن به صورت اجاره ۹۹ ساله اقدام کند.

طبق تبصره این ماده مبلغ اجاره بهای سالانه اراضی اجاره ۹۹ ساله این ماده حداکثر معادل ۲۰ درصد قیمت منطقه‌ای زمین مسکونی متناسب با قدرالسهم هر متقاضی در همان سال یا یک درصد ارزش کارشناسی روز زمین در ابتدای سال واگذاری (هرکدام کمتر باشد) تعیین می‌شود.

در ادامه نمایندگان‌ ماده ۸ این طرح را به تصویب رساندند که به موجب آن، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و مراجع ذی صلاح تغییر کاربری اراضی در استان‌ها، مکلفند حسب اعلام وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و تعیین تکلیف خارج از نوبت پرونده‌های ارسالی حداکثر دو ماه(یک ماه مراجع ذی‌ربط استان‌ها و یک ماه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران) پس از تاریخ وصول، اقدام کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای مددجویان، معلولان و ایثارگران را از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یک‌سال معاف کردند.

به گزارش «ایسنا» نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه صبح دیروز، مواد ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ طرح جهش تولید و تامین مسکن را بررسی کردند.

در جریان بررسی این مواد، ماده ۱۴ جهت رفع ابهامات آن به کمیسیون عمران ارجاع شد. در این ماده موضوع نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در بازار مصالح ساختمانی و تامین آن با قیمت تمام شده متعارف آمده است.

نمایندگان ماده ۱۵ را تصویب کردند که به موجب آن هزینه صدور و تمدید پروانه ساختمانی، گواهی پایان کار ساختمان کلی برنامه‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی با ۳۰ درصد تخفیف محاسبه و دریافت می‌شود.

ماده ۱۶ نیز به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که به موجب آن وزارت راه و شهرسازی با اعمال سیاست‌های تشویقی، مهندسان داوطلب برای ارائه خدمات فنی مهندسی در طرح‌های حمایتی تامین مسکن را معرفی کند.

همچنین در تبصره این ماده آمده است؛ مددجویان، معلولان و ایثارگران با معرفی کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران از پرداخت هزینه خدمات نظام مهندسی برای یک بار معاف هستند و مابه التفاوت آن از محل منابع صندوق ملی مسکن، تامین و در وجه سازمان نظام مهندسی ساختمان واریز می‌شود.

ماده ۱۷ نیز جهت رفع ابهام به کمیسیون عمران ارجاع شد که در آن سه وزارتخانه‌ نفت، نیرو و ارتباطات مکلف شده بودند که برای واحدهای مسکونی برنامه‌های حمایتی مسکن فقط حق انشعاب دریافت کرده و هیچ مبلغی برای تامین و انتقال آن دریافت نکنند.

نمایندگان مجلس همچنین، وزارت راه و شهرسازی را مجاز به پرداخت یارانه سود انتشار اوراق تامین مالی مسکن از طریق صندوق ملی مسکن کردند.

نمایندگان در جلسه علنی دیروز و در جریان رسیدگی به طرح جهش تولید و تامین مسکن، با ماده ۶ این طرح نیز موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، به‌منظور تامین مالی برنامه‌های حمایتی مسکن، وزارت راه و شهرسازی از طریق صندوق ملی مسکن می‌تواند یارانه سود انتشار اوراق تامین مالی بخش مسکن نظیر اوراق رهنی، اوراق خرید دین و سایر اوراق تامین مالی بخش مسکن موضوع قانون اوراق بهادار را از محل منابع صندوق ملی مسکن پرداخت کند.