مثلا درباره شرکت مترو بر اساس آنچه محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران می‌گوید، این موضوع صادق است. او به سایت شهر دراین باره گفت: «مترو، تشکیلات ضرردهی است که به همین علت مهم، امکان ورود به بورس را ندارد. ۳میلیارد دلار برای ساخت مترو تهران هزینه شده است. دارایی و سرمایه ناوگان مترو تهران که شامل ایستگاه‌ها، تونل‌ها، فضاهای اجاره‌ای، ورودی و خروجی و... می‌شود، ارزش بسیار بالایی دارد، اما به علت ضرردهی هنوز نتوانسته وارد بورس شود. باید روش‌های دیگری برای ورود مترو به بورس دنبال شود.»

شرکت خدمات کالای شهروند اما، به‌عنوان جدی‌ترین گزینه ورود به بورس هم با موانعی مواجه است. برای ورود به بورس تشریفات و مقررات خاصی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، ارائه دارایی‌های قانونی است. در این مورد، دارایی‌های قانونی شرکت شهروند که همان املاک هستند که به نام خود شرکت شهروند نیست؛ اما با دستور معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران قرار است به زودی پروسه انتقال اسناد املاک و به نام زدن آنها به نام شهروند انجام شود. این موضوع هم پروسه‌ای زمانبر است و برخی می‌گویند حداقل تا پایان امسال ورود این شرکت به بورس محقق نخواهد شد.

عطا‌الله سینایی، مشاور معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران معتقد است: «زمانی که شرکت‌های نفتی و غیرنفتی که درباره مسائل مالکیت و سوددهی آنها حرف است، می‌توانند در بورس بدرخشند و از سود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی این بازار بهره ببرند، شهرداری تهران هم باید سهم خود را این بازار بگیرد و از آن بهره ببرد. البته هم اکنون اداره کل امور مجامع و شورای سازمان‌های شهرداری تهران پیگیر انجام کارها است.»

برخی کارشناسان معتقدند که «شرکت فروشگاهی شهروند» یک بنگاه اقتصادی است که سود و زیانش مشخص است، بنابراین می‌تواند به‌عنوان نخستین مسیر شهرداری درباره واگذاری «شهروند» از طریق بورس و در قالب نقدشوندگی یا بهادارسازی دارایی‌ها باشد.

به نظر می‌رسد در صورتی که تیم متخصص و آشنا به بازار سهام و همین‌طور مقررات شهرداری و با دارا بودن اختیارات از شهردار و شورای شهر تشکیل شود، ورود شرکت‌های شهرداری مانند «شهروند» و «شهر آفتاب» به بورس موفقیت‌آمیز خواهد بود.