کاهش زمان صدور مجوز ساخت

 آیا فرآیند صدور پروانه ساختمانی در سطح منطقه اصلاح شده است؟

یکی از اهداف ما ساماندهی صدور پروانه از لحاظ کیفی و کمی‌است؛ از لحاظ کمی‌یکی از موارد، زمان ماندگاری یک پرونده برای صدور پروانه و پایان کار است. این موضوع در مناطق مختلف متفاوت بوده و مناطق مختلف از این لحاظ باهم قابل قیاس نیستند. متوسط قطعات مسکونی در منطقه یک، بالای ۵۰۰ متر است و در مناطق دیگر ممکن است متوسط قطعات مسکونی آن زیر ۱۰۰ متر باشد. فرآیندی که برای صدور پروانه در آنها اتفاق می‌افتد، لزوما یکسان نیست. همه پرونده‌ها در منطقه یک باید به کمیسیون ماده ۷ بروند، ولی در بسیاری از مناطق تهران فقط بخشی از پرونده‌ها  به این کمیسیون می‌روند. نظام قطعه‌بندی منطقه بسیار ابعاد نامتقارنی دارد و کمتر  پلاک‌هایی مشاهده می‌شوند که شرایط قطعه‌بندی مشابه داشته باشند. در صورتی که بسیاری از مناطق از یک نظام هماهنگ قطعه‌بندی پیروی می‌کنند. این موارد باعث می‌شود که صدور پروانه در منطقه یک طولانی‌تر از سایر مناطق شود. با توجه به اینکه عمده ساختمان‌های منطقه بلندمرتبه هستند، میزان ماندگاری پرونده‌ها در سازمان آتش‌نشانی برای صدور پروانه بیشتر از بقیه مناطق خواهد بود. همچنین موارد فاز ۲ نقشه‌های اجرایی در سازمان  نظام مهندسی و فرآیند انتخاب دستگاه نظارت در سازمان باعث می‌شود که با سایر مناطق که قطعات مسکونی ریز دانه دارند، بسیار متفاوت‌تر باشند. با لحاظ تمامی‌ موارد، زمان صدور یک پروانه طولانی‌تر از سایر مناطق تهران خواهد بود. یکسری مسائل حاشیه‌ای هم وجود دارد که زمان صدور پروانه در این منطقه را طولانی‌تر خواهد کرد، مانند وجود بسیاری از دلالان و واسطه‌ها که باعث می‌شود این افراد خودشان زمان صدور پروانه را طولانی‌تر کنند تا قیمت فعالیت خود را بالا ببرند. اعتقاد داریم هرچه استفاده از سیستم مکانیزه و فضای IT را در فرآیندها افزایش داده و حضور فیزیکی ارباب رجوع را در حوزه شهرسازی به حداقل ممکن برسانیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که زمان صدور پروانه هم بیشتر کاهش پیدا کند. دفاتر خدمات الکترونیک شهر هم به عنوان امین بین شهرداری و مالکان، می‌توانند صحیح‌تر نقش ایفا کنند. در کنار آن بسیاری از فرآیندها در دستگاه‌های دیگر مانند کمیسیون ماده ۷، آتش‌نشانی و نظام مهندسی هم که بیرون از فرآیند شهرداری منطقه بوده، ولی زمان آن به پای ما نوشته می‌شود. با همه این شرایط در سال گذشته موفق شدیم زمان صدور پروانه ساختمانی را به مدت ۱۵ روز در منطقه کاهش دهیم. بخشی از این کاهش به علت روان‌سازی ضوابط و ایجاد وحدت رویه در تصمیم‌گیری‌ها وتشکیل مستمر شوراهای معماری بوده است.

 با توجه به اینکه منطقه یک به عنوان قطب گردشگری تهران معروف است، چه برنامه‌ای برای بخش گردشگری و توریستی در سطح منطقه دارید؟

اتفاقی که در سال‌های گذشته در منطقه افتاده این است که تمرکز سرمایه‌گذاری روی بخش مسکن بوده، به همین دلیل جمعیت ساکن منطقه که براساس پیش‌بینی‌های طرح تفصیلی باید ۳۸۰ هزار نفر باشد به ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. این موضوع باعث شده که کمبود سرانه و خدمات در منطقه ملموس باشد. سرانه‌های موجود تنها جوابگوی ۳۲۰ هزار نفر بوده و این عقب‌ماندگی سرانه و خدمات در منطقه به علت رشد بیش از اندازه سرمایه‌گذاری در بخش مسکن است.در سال گذشته سعی کردیم روند سرمایه‌گذاری در بخش مسکن را کندتر کنیم و رویکرد ما به سمت تغییر سرمایه‌گذاری از بخش مسکن به بخش خدمات و گردشگری است.

در کمیسیون ماده ۵ موافقت برای احداث چندین هتل را گرفته و یک هتل را افتتاح کردیم. بخشی از هدفگذاری ما راه‌اندازی توریست سلامت در منطقه است؛ در این زمینه مذاکراتی را با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان‌های عمده منطقه مانند شهدای تجریش، مسیح دانشوری، مرکز سلول‌های بنیادین پوست و مو و بیمارستان طالقانی داشتیم تا حوزه توریست سلامت و توریست درمانی را بخشی از اهداف خود قرار دهیم. ضمن اینکه منطقه شمیران یکی از مراکز تولید عسل محسوب شده و در حوزه غذای سالم می‌تواند پذیرای توریست باشد. در منطقه یک، ۸ امامزاده داریم که می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های پذیرای زائر و گردشگری مذهبی در شهر تهران مطرح باشد.

حدود ۷۰ هکتار از اراضی منطقه به فعالیت دیپلماتیک (سفارت یا محل اسکان سفیر یا باغ سفارت) اختصاص دارد که در مقایسه با سایر مناطق عدد قابل توجهی است و به همین لحاظ منطقه یک را دیپلماتیک قلمداد می‌کنند؛ ساماندهی در این حوزه جزو اهداف ما بوده و مذاکراتی را در این مورد انجام داده و سرمایه‌گذارانی ابراز تمایل کرده‌اند. از لحاظ فضای گردشگری وجود مواهب طبیعی مانند کوهسارها و چشمه‌سارها، فضاهای سبز گسترده و ارتفاعات، پیست‌های اسکی و مجموعه‌های تفریحی و اقامتی و تفریحی مانند توچال، دربند و درکه حائز اهمیت است و فضای اکولوژیکی منطقه می‌تواند جاذب توریست در منطقه باشد. این استعدادهای طبیعی در منطقه هم می‌تواند به عنوان یک فرصت و هم تهدید باشد. اگر زیرساخت‌های لازم را تامین کنیم می‌توانیم از این فرصت برای سرمایه‌گذاری در منطقه بهره ببریم و سرمایه‌گذاری در منطقه را از بخش مسکن به این سمت سوق دهیم. نیازمند این هستیم که زیرساخت‌های لازم در این زمینه را از لحاظ نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تامین کنیم، مانند حل معضل ترافیک منطقه، تقویت فضاهای گردشگری و تعریف  فضاهای گردشگری جدید با رویکرد سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی می‌تواند جزو اولویت‌ها و به‌عنوان یک هدف مهم و درازمدت در منطقه تلقی شود.  در این زمینه از زمین‌های متعلق به شهرداری بارگذاری‌هایی را با رویکرد اقامتی، تفریحی و گردشگری انجام می‌دهیم تا بتوانیم سرمایه‌گذار را به سمت منطقه جذب کنیم.

 چه برنامه‌ای برای ساماندهی ترافیک در منطقه دارید؟

میل به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن با توجه به سودآوری آن باعث شده در سال‌های قبل منطقه یک از نظر ساخت فضاهای مسکونی و ساختمان‌های بلندمرتبه اشباع شود. این‌ها باعث تشدید ترافیک در منطقه شده است.

برای رفع این مشکل منطقه را به ۳ بخش شرقی، غربی و میانی تقسیم کرده‌ایم؛ در بخش شرقی رویکرد ما تقویت حمل‌ونقل عمومی ‌بوده و در این راستا جلسات متعددی با مدیریت مترو برای اتصال خط سه به خط یک از میدان نوبنیاد تا تجریش به طول ۵/ ۵ کیلومتر داشتیم و با موافقت شهردار تهران به شرکت مترو ابلاغ شد. شرکت مترو در حال بررسی مسیر بهینه برای این اتصال است و امیدواریم در سال‌جاری کلنگ احداث آن به عنوان یک وسیله حمل و نقل پاک زده شود. همچنین در این بخش اتصال ۳۵ متری شهیدافتخاری به بزرگراه امام علی جنوب را داریم که می‌تواند بار ترافیکی شرق منطقه به‌ویژه در بزرگراه ارتش، اقدسیه، فرمانیه و آجودانیه را کاهش دهد. همچنین ادامه بزرگراه ارتش که در حال‌حاضر انتهای آن بن‌بست بوده را به گردنه قوچک متصل کنیم.  

در بخش غربی منطقه، سال گذشته اتصال بزرگراه چمران به  خیابان رشید فضل‌الله را با احداث پل تقاطعی شهیدخلبان نوروزی داشتیم، به این منظور تعریضی در بزرگراه چمران و خیابان رشید فضل‌الله برای روان‌سازی ترافیک انجام شد. همچنین تاسیس پایانه گردشگری را در میدان یاسمن دنبال می‌کنیم؛ هدف این است که برای رفع ترافیک منطقه ولنجک و خیابان‌های منتهی به مجموعه توچال، پارکینگ‌های مجموعه را حذف و پذیرای گردشگران در این پایانه باشیم و از آنجا با یک وسیله جدید حمل‌ونقل مسافران را به مجموعه توچال انتقال دهیم. ابتدا به دنبال منوریل بودیم، ولی با توجه به شرایط تحریم و ارزبری، مشاور و سرمایه‌گذار پروژه به این جمع‌بندی رسیدند که تراموا برای این موضوع مناسب‌تر بوده و در حال انجام مطالعات فنی است. در فاز دوم میدان یاسمن به پارکینگ طبقاتی نمایشگاه متصل می‌شود. با توجه به اینکه محدوده نمایشگاه قرار است یکی از ایستگاه‌های خط ۱۰ مترو در آینده باشد، مردم می‌توانند با مترو به ایستگاه نمایشگاه آمده و از آنجا با تراموا به مجموعه توچال دسترسی پیدا کنند. با اجرای این پروژه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم ترافیک مسیرهای منتهی به مجموعه توچال کاهش قابل‌توجهی پیدا کند.

در بخش میانی یکی از اهداف ایجاد پیاده راه در خیابان شهرداری حدفاصل میدان قدس تا تجریش است. مذاکراتی با بیمارستان شهدای تجریش انجام شده تا ترافیک شرق به غرب خیابان شهرداری از خیابان واقع در شمال بیمارستان عبور دهیم و در این راستا ۳ پلاک را قرار است تملک کنیم. مشاور پروژه به‌مدت یکسال روی این پروژه بررسی کرده و گزینه‌های محتمل مبنی بر امکان یکطرفه کردن خیابان ولیعصر از چهارراه پارک‌وی تا میدان تجریش و از طریق خیابان شهرداری به میدان قدس و از آنجا تا تقاطع بزرگراه صدر به سمت جنوب را بررسی می‌کند و این موضوع باید ازطریق معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری و شورای‌عالی ترافیک بررسی شود. نگاه تسهیل در آمد و رفت در منطقه یک است تا بتوانیم موضوع ترافیک را در منطقه رفع کنیم.

  چه برنامه‌ای برای ساماندهی بافت‌های فرسوده در سطح منطقه دارید؟

کمتر از یک درصد منطقه یک دارای بافت‌های فرسوده بوده که در محله‌های گلابدره، آبک، امام‌زاده‌قاسم، دارآباد و چیذر توزیع شده است. مصوبات خوبی در ستاد بازآفرینی شهری داشتیم و سیاست شهرداری منطقه حرکت به سمت پروژه‌های کوچک‌مقیاس در این محله‌ها بوده تا کیفیت زندگی را در آنها ارتقا ببخشد و بخشی از عقب‌ماندگی کالبدی و خدماتی این محله‌ها رفع شود. طرح‌هایی که در محله بافت فرسوده در نظر گرفته شده شامل بازپیرایی برخی از بوستان‌ها، تامین قطعات پارکینگ طبقاتی، توسعه فضاهای درمانی و تکمیل فاضلاب این محله‌ها با همکاری شرکت آب و فاضلاب است. همچنین با هماهنگی شرکت برق در خصوص انتقال برخی از تیرهای برق و امکان تسهیل در تردد خودرو در برخی معابر بافت فرسوده اقدام می‌کنیم. برای نصب تعدادی شیر آتش‌نشانی با سازمان آتش‌نشانی و سازمان آب و فاضلاب در مناطق بافت فرسوده که امکان تردد ماشین آتش‌نشانی وجود ندارد نیز  هماهنگی کرده‌ایم.

برای برخی اماکن منطقه که جنبه تاریخی و ارزش میراث‌فرهنگی دارند، در حال مذاکره با مالکان آنها هستیم تا در قالب قوانین موجود با تعریف یک کاربری و کاربرد مناسب برای حفظ کالبد ارزشمند آنها اقدام کنیم تا از تخریب آنها جلوگیری کنیم.

 آیا شاهد صدور مجوز برای ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح منطقه خواهیم بود؟

سابق بر این شهرداری منطقه،‌ پروانه تا ۱۱ طبقه را صادر می‌کرد و از ۱۱ طبقه به بالا برای صدور پروانه به کمیسیون ماده ۵ ارجاع داده می‌شد. در حال‌حاضر در کل منطقه صدور پروانه برای حداکثر تا ۶ طبقه در اختیار ما بوده و بیشتر از آن تا حداکثر تا ۱۱ طبقه از اختیارات کمیسیون ماده ۵ و ۱۱ طبقه به بالا نیز جزو ساختمان‌های بلندمرتبه تلقی می‌شود که تابع ضوابطی است که شورای عالی شهرسازی متعاقبا ابلاغ خواهد کرد. در نتیجه فعلا چیزی به عنوان صدور مجوز برای ۱۱ طبقه به بالا نداریم و در سال گذشته هم نداشتیم. در بحث بلندمرتبه‌سازی حدود ۵/ ۱ سال است که شفافیت بسیار خوبی را در این زمینه داشته‌ایم.

 با توجه به اینکه موضوع نما در ساختمان به عنوان یک الگو و هویت ملی مطرح است، چه برنامه‌ای برای مدیریت صحیح نما در این منطقه دارید؟

یکی از مشکلات شهر تهران آشفتگی و اغتشاش در سیما و منظر شهری است. بر اساس قانون برنامه توسعه پنج ساله کشور، وزارت راه و شهرسازی مکلف شده بود با معیارهای ایرانی و اسلامی، ضوابط نما را تصویب کند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. شورای اسلامی ‌در این رابطه تکلیفی را برای شهرداری معین کرد. در زمانی که مدیرکل معماری و ساختمان شهرداری تهران بودم، چند موضوع را پیگیری کردم که  یکی از این موضوعات، ضوابط عام‌نما بود. با توجه به اقلیم شهر تهران باید مشخص شود که از چه مصالح و رنگ‌هایی در نما باید استفاده کرد و به جز این به دنبال ضوابط خاص نما هم بودیم. در آن دوره ضوابط نما برای مناطق یک، سیزده و نوزده را تصویب کردیم. داخل هر منطقه هم با توجه به بافت آن منطقه باید ضوابط خاصی در نظر گرفته شود؛ در کنار اینها کمیته نما نیز تشکیل شده که از اساتید دانشگاه، متخصصان شهرداری مرکز و نماینده شورای شهر تشکیل شده‌اند. این کمیته می‌تواند مبنایی برای خروجی‌های مطلوب در این زمینه باشد. اقدام دیگری که در دست  داریم این است که نماهای برتر منطقه را در پورتال شهرداری بارگذاری می‌کنیم. در ضمن موضوع نما باید همزمان با طراحی و پلان ساختمان مورد بررسی قرار گیرد. تلاش داریم تا ضمن توجه دادن مهندسان طراح به کدهای ارتفاعی گذر مجاور ملک و سپردن اجرای پیاده‌روها به سازندگان املاک و نظارت مهندسان مربوطه ملک بر حسن اجرای طرح‌های ابلاغ شده از پله‌ای شدن گذر یا احداث شیب رامپ پارکینگ در گذر جلوگیری کنیم.