این تامین مالی به حجم ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق تامین سرمایه امین صورت می‌گیرد.

مدیرعامل تامین سرمایه امین در نشستی خبری با اشاره به ارزش روز بازار فولاد مبارکه معادل ۵۰۰ هزار میلیارد تومان گفت: این تامین مالی بدون ضامن با پشتوانه رتبه اعتباری فولاد مبارکه انجام می‌شود.   سلمان خادم‌المله این اوراق را ۵ ساله با سود ۱۸درصد اعلام کرد که هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود و قابل معامله در بورس اوراق بهادار است. وی همچنین افزود: عامل این اوراق کارگزاری امین آوید و بازارگردان آن شرکت تامین سرمایه امین است. وی با اشاره به اینکه تامین مالی در کشور با سرعت زیاد از بانک به بورس در حال تغییر است، گفت: هفته جاری تامین مالی۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای شهرداری تهران و یک هزار میلیارد تومان برای شهرداری مشهد در بورس و از کانال تامین سرمایه امین انجام شد.

به گفته وی تامین سرمایه امین امسال تامین مالی زیادی در برنامه دارد که اولین تامین مالی آن برای پتروشیمی جم خواهد بود.  خادم‌المله همچنین با اشاره به پذیرش امین در بورس گفت: هفته آینده سهام این شرکت با نماد امین در بورس عرضه اولیه می‌شود. رضا عیوضلو، مدیرعامل رتبه‌بندی پایا نیز که رتبه اعتباری فولاد مبارکه را منتشر کرده، گفت: اوراق بدون ضمانت فولاد مبارکه نقطه عطفی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه در کشور محسوب می‌شود.  وی با اشاره به ناکارآمدی روش تامین مالی سنتی افزود: در روش قدیمی به دلیل حضور ضامن هم فرآیند طولانی‌تری برای گرفتن تسهیلات‌ طی می‌شد و هم شرکت‌ها باید هزینه بیشتری می‌کردند. از سویی مکانیزم قبلی تامین مالی کارآیی بازار را کاهش می‌داد زیرا هر شرکتی با ضامن به بانک مراجعه می‌کرد، ریسک اعتباری و ریسک نکول هر دو یکسان می‌شد در حالی‌که کارآیی شرکت خوب بیشتر و ریسک آن کمتر است. اما در روش تامین مالی مبتنی بر رتبه اعتباری ریسک اعتباری شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود. عیوضلو گفت: امسال با مصوبه هیات مدیره سازمان بورس تامین مالی از طریق رتبه‌بندی شرکت‌ها و کسب درجه سرمایه‌گذاری توسط شرکت‌ها انجام می‌شود که با توجه به اینکه فولاد مبارکه درجه سرمایه‌گذاری و رتبه اعتباری مثبت A را کسب کرده می‌تواند اوراق بدون ضمانت منتشر کند. در این جلسه رسول پورسعادت، رئیس برنامه‌ریزی مالی فولاد مبارکه نیز با اشاره به اینکه مبارکه بزرگ‌ترین فولادساز ایران با تامین ۵۰درصد نیاز کشور است که سالانه بیش از ۷/ ۷ میلیون تن فولاد تولید می‌کند، گفت: این اوراق به دلیل نیاز به نقدینگی و سرمایه در گردش از طریق بازار سرمایه منتشر می‌‌شود. وی افزود: امسال غیر از این تامین مالی، ۳هزار میلیارد تومان اوراق سلف نیز از طریق بازار سرمایه منتشر کردیم. همچنین مهدی محرابی مدیر مالی فولاد مبارکه نیز از طریق فضای مجازی در این نشست اعلام کرد: با توجه به حجم تامین مالی که توسط فولاد مبارکه در سال‌های قبل انجام شده محدودیت استفاده از ابزارهای بازار پولی و بانک برای تامین مالی بلندمدت داشتیم زیرا عمده تسهیلات بانکی کوتاه‌مدت بودند اما این پتانسیل در بازار سرمایه به وجود آمده که به تامین مالی بلندمدت برای اجرای پروژه‌ها اقدام کنیم.

وی افزود: ما از طریق انتشار اوراق اجاره تامین مالی مزبور را شروع کردیم و با توجه به اینکه ۵۰ درصد تامین مالی از کانال سرمایه امین صورت می‌گیرد، ما هم از این طریق اقدام کردیم.