تداوم تامین نیاز 3هزار واحد تولیدی

یکی از اساسی‌ترین چالش‌های چشم‌انداز اقتصاد ایران، پدیده جهانی شدن است که در راستای آن برخورداری از صنعت رقابت‌پذیر برای اقتصاد اجتناب‌ناپذیر است. به نظر می‌رسد از اقدامات اساسی و مهم کشور در دستیابی به اهداف ترسیم شده، بهبود فضای کسب و کار و رقابتی کردن آن در کشور است. فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. به همین دلیل صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مهم، استراتژیک و قابل رقابت، می‌تواند با افزایش قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود دراین راستا سهم قابل توجهی در بهبود فضای کسب و کار کشور ایفا کند.

به‌طور کلی آینده صنعت فولاد کشور به عواملی از قبیل تغییرات تکنولوژیک در صنایع پایین‌دست (از قبیل صنایع خودروسازی)، تکنولوژی دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم، سرانه مصرف فولاد،  بودجه عمرانی کشور، نحوه مصرف انرژی و آب وابسته خواهد بود.

همچنین  با توجه به عوامل مذکور و به‌کارگیری مفاهیم برنامه‌ریزی استراتژیک این شرکت اقداماتی از قبیل احداث و توسعه خطوط تولیدی (پروژه نورد گرم 2)، سرمایه‌گذاری در تولید اقلام استراتژیک مصرفی صنعت فولاد ازجمله الکترود گرافیتی  و سرمایه‌گذاری در طرح‌های معدنی را در دستور کار خود قرار داده است. البته مشابه سایر شرکت‌های بزرگ تولیدی و فعال در صنعت کشور، چالش‌ها و مشکلاتی را در حوزه تامین مواد اولیه (از قبیل سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله)، محدودیت زیرساخت‌های حمل‌ونقل، تولید و توزیع حامل‌های انرژی، نرخ تامین مالی بالا و تحریم‌های خارجی دارد که سعی کرده با بهره‌گیری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود (از قبیل وجود سرمایه انسانی با تجربه، سیستم‌های تولیدی و پشتیبانی کارآ، افزایش چابکی و بهره‌وری فرآیندهای تولیدی و ... ) تا حدود قابل‌توجهی بر مشکلات مذکور فائق آید.

فولاد مبارکه با استفاده از تجارب ارزنده خود در طول مسیر تعالی، مرزهای تولید را پشت سر گذاشته و علاوه بر آن برای ارتقای جایگاه رقابتی خود و به تبع آن صنعت فولاد کشور گام‌های بلندی در حوزه بومی‌سازی، ارتقای سطح تکنولوژی و کسب و انتقال دانش فنی صنعت فولاد برداشته و امید است در آینده بتواند فراتر از تولیدکننده فولاد به شرکت دارای تکنولوژی ساخت کارخانه‌های فولادسازی تبدیل شود. 

شعار سال 99 با عنوان جهش تولید در سایه رشد صنایع مادر محقق می‌شود که در این میان فولاد مبارکه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی کشور و تامین‌کننده نیاز بیش از 3هزار واحد تولیدی می‌تواند نقش بسزایی در تحقق این شعار ایفا کند. یکی دیگر از گام‌های اساسی فولاد مبارکه حرکت به سوی تولید محصولات ویژه خصوصا تولید ورق‌های مورداستفاده در ساخت لوله انتقال گاز ترش است که با دستیابی به این تکنولوژی توانست در سال 98 نخستین اسلب‌های API را که یکی از نیازهای اساسی وزارت نفت است در ماشین ریخته‌گری شماره 5 خود تولید کند و گام مهمی در بی‌نیازی از واردات این محصول بردارد.  فولادمبارکه همراه با شرکت‌های گروه خود غیر از مرکز ایران از جنوبی‌ترین نقطه کشور یعنی فولاد هرمزگان در بندرعباس گرفته تا فولاد سنگان در شمال شرقی کشور، علاوه بر توسعه تولید و درآمدزایی در نقاط مختلف، کمک شایان توجهی به اشتغال‌زایی و توسعه رفاه اجتماعی در سایر استان‌ها کرده است.