به گزارش «دنیای اقتصاد»، محسن هاشمی با انتشار یک توییت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی، تلویحا راهکار حل مشکل کمبود واگن در مترو را عمل به تعهدات از سوی وزارت نفت عنوان کرد. هاشمی این طور توییت کرده: «سال ۸۳ که در مترو بودم با بهینه‌سازی مصرف سوخت توافق‌نامه امضا کردیم که برای هر سفر مردم، ۲۵ سنت یارانه به مترو بدهند و قرار شد بیایند راستی‌آزمایی کنند. وزارت نفت بعدا این رقم را به ۱۰ سنت کاهش داد، با این حال تاکنون متروی تهران ۱۰ میلیارد سفر انجام داده است اما یک سنت هم دریافت نکرده و کمبود واگن دارد.»

توافق‌نامه دومی که محسن هاشمی به آن اشاره کرده اوایل دوره کنونی مدیریت شهری تهران به امضا رسید و در قالب آن شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت متعهد شد بابت صرفه‌جویی صورت گرفته به ازای هر سفر با مترو، ۱۰ سنت به متروی تهران پرداخت کند. این در حالی است که نه بابت توافق ۱۵ سال قبل و نه بابت توافق سال ۹۶ تاکنون ریالی از سوی وزارت نفت به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

برابر آخرین آمار رسمی، در طول یک سال ۹۶ بیش از ۷۲۳ میلیون سفر با متروی تهران انجام شده که اگر پرداختی وزارت نفت بابت این تعداد سفر در پایان همان سال صورت می‌گرفت، متروی تهران این امکان را داشت که با استفاده از ظرفیت واگن‌سازی‌های داخلی در سال گذشته ۷۲ واگن جدید را روانه خطوط در حال بهره‌برداری کند. البته متروی پایتخت برای سرویس‌دهی مطلوب با کمبود ۲ هزار واگن روبه‌رو است و در حال حاضر حدود ۱۵۰۰ واگن در خطوط در حال بهره‌برداری در حال سرویس‌دهی هستند. اما شرایط فعلی سرویس‌دهی در مترو به گونه‌ای است که حتی افزودن یک قطار به خطوط نیز می‌تواند بر بهبود نسبی کیفیت سفر با مترو بیفزاید. نکته قابل توجه این است که اضافه شدن ناوگان مترو در هر سال می‌تواند ظرفیت مسافرپذیری و در نتیجه آمار سفر با مترو را نیز افزایش دهد و در نتیجه منابع مالی حاصل از پرداختی وزارت نفت بابت صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز سالانه به شکل تصاعدی اضافه شود و این خود گشایشی در تامین مالی مترو برای افزایش ظرفیت جابه‌جایی محسوب می‌شود. به این ترتیب به نظر می‌رسد شاه‌کلید حل مشکل کمبود واگن در متروی تهران، اکنون نزد وزارت نفت قرار دارد.