محسن هاشمی در آئین انعقاد قرارداد سازمان بهینه سازی مصرف سوخت و مدیریت شهری برای توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری تهران و ۸ کلانشهر کشور که با حضور وزیر نفت و شهردار تهران برگزار شد، گفت: در زمانی که در کشور کمتر شاهد تصمیمات عقلانی هستیم، این قرارداد را می توان از عاقلانه ترین تصیمات در سطح کشور به شمار آورد که وزیر نفت سبب ساز آن بوده است و امیدواریم تا با به اجرا درآوردن این قرار داد بتوانیم حمایت جدی از حمل و نقل شهری در کشور کرده باشیم.

وی اظهار داشت: باید از وزیر نفت و رئیس سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تشکر شود که در مدت کوتاهی پس از آغاز به کار شورای پنجم توانستند موضوع اجرایی سازی تفاهم نامه وزارت نفت با شهرداری را به این مرحله برسانند.

رئیس شورای شهر تهران گفت: حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان پدر حرکت در زمینه ایجاد مترو به شمار آورد چراکه دفاع ایشان پس از انقلاب سبب شد تا مترو در کشور ایجاد شود.

وی تصریح کرد: سابقه ساخت مترو در کشور به پیش از انقلاب و سال ۱۳۵۴ باز می گردد که شرکت راه آهن شهری تهران و حومه بر اساس تصویب مجلس شورای ملی سابق تاسیس شد و تا زمان انقلاب ۳۰۰ متر تونل در اراضی بلامعارض عباس آباد ایجاد شد.

هاشمی ادامه داد: پس از انقلاب با نگرانی های برخی از افراد که می توان آن را شبیه به نگرانی های دلواپسان امروز به شمار آورد در سال ۱۳۶۰ متوقف شد که در نهایت سبب شد تا حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع نمایندگان تهران خطبه تاریخی را در نماز جمعه ایراد کنند و با حمایت دیگر اعضای این مجمع از جمله دکتر عباس شیبانی و حجت الاسلام ناطق نوری از دولت خواسته می شود تا شرکت راه آهن شهری مجددا فعالیت خود را از سر گیرد. در نتیجه این اقدامات جلساتی در دولت برگزار می شود و ایشان به عنوان رئیس مجلس برای دفاع از این طرح در هیئت دولت حاضر می شوند که تا کنون سابقه دیگری از اینگونه دفاع از طرحی درون دولت تکرار نشده است. در نهایت با رای پایین ۱۱ نفری این اقدام به تصویب می رسد و در سال ۱۳۶۵ این شرکت فعالیت خود را مجددا آغاز می کند.

وی افزود: در قانونی که مصوب مجلس شورای ملی بوده است، شهرداری مسئول تاسیس شرکت راه آهن شهری شده و دولت نیز وظیفه پیدا می کند تا بودجه لازم را برای این کار اختصاص دهد اما در هیئت دولت در آن زمان تصمیم گرفته می شود تا این شرکت بدون گرفتن بودجه از دولت، راه آهن شهری تهران را ایجاد کند.در همین زمان ایشان پیگیری می کنند تا با بانک ها وارد طرحی که هنوز عنوان TOD بر آن گذاشته نشده بود اقدام به ایجاد ایستگاهها و مترو کنند و در نهایت با وام ۵ میلیارد تومانی این اقدام آغاز می شود و امروز شاهد حضور ۹ شرکت و سازمان قطار شهری با بیش از ۴۰ خط راه آهن شهری در ایران هستیم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: امروز در شهر تهران ۷ خط مترو، مشهد ۲ خط مترو، تبریز، اصفهان و شیراز با یک خط در حال خدمات رسانی به شهروندان هستند ضمن اینکه کرمانشاه و اهواز، قم و کرج نیز هر کدام به دنبال ایجاد خطوط مترو هستند.

هاشمی تصریح کرد: در سال ۸۳ که در متروی تهران فعالیت می کردم و مهدی(برادرش) در دولت آقای خاتمی به عنوان مسئول سازمان بهینه سازی مصرف سوخت بود، یارانه هایی برای تجهیز حمام های روستایی و بخاری‌ها ارائه می شد. در همان زمان عنوان شد که می توان کاهش مصرف سوخت را با مترو نیز ایجاد کرد و این ایده  زمینه‌های انعقاد تفاهم نامه بین شهرداری تهران و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت را در سال ۸۳ فراهم کرد و امروز پس از گذشت ۱۴ سال بالاخره شاهد انعقاد قراردادی بر مبنای آن تفاهم نامه هستیم.

وی ادامه داد: البته از آن تاریخ تاکنون شهرداری تهران ۱۱۰۰ واگن را به چرخه حمل و نقل شهری اضافه کرده اما یارانه دریافت نکرده است و امیدواریم با کمک‌های وزارت نفت در ساخت مترو بتوانیم هرچه بیشتر به این موضوع بیافزاییم.

رئیس شورای شهر تهران گفت: تهران ۱۲ خط مترو به طول ۴۲۵ کیلومتر باید داشته باشد که ۴ خط آن اتصال شهر تهران به شهرهای اقماری را برقرار می کند . سایر شهرهای کشور نیز هرکدام حداقل ۳ خط مترو خواهند داشت و مجموع طول خطوط مترو در ۲۰ سال آینده  از مرز ۱۰۰۰ کیلومتر عبور می کند و امیدواریم که تعداد مسافران ما از مرز ۱۵ میلیون سفر در روز عبور کند که البته باعث صرفه جویی حداقل ده میلیون لیتر سوخت در روز می گردد.

هاشمی اظهار داشت: اگر وزارت نفت در این زمینه کمک های خود را ارائه کند می توان شاهد جدی تری شدن کار باشیم و با توجه به قانون حمایت از سامانه های حمل و نقل ریلی، دولت اجازه دارد ۵۰ درصد از هزینه های شهرداری را تقبل کند البته این باید به تکلیف قانونی تبدیل گردد.

وی تاکید کرد: ایستگاههای مترو از محل های درآمدزای مترو است از این روی بخش خصوصی می تواند آن را تکمیل کند اما آنچه مهم است نیاز به تامین تجهیزات ثابت و تجهیزات متحرکی است که شرکت های قطار شهری را به ویژه با افزایش نرخ های ارز دچار مشکل می کند.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: شهرداری همانگونه که خیابان می سازد تونل مترو که معادل اتوبان ۵۰ بانده است را نیز می سازد از طرفی در آن قانون به دولت اجازه داده شده است که هزینه های مترو را تا ۵۰ درصد پرداخت کند از این روی خوب است که دولت هزینه تجهیزات ثابت که ۲۵ درصد از هزینه ها را شامل می شود، پرداخت کند و وزارت نفت نیز ۲۵ درصد هزینه ها که مربوط به تامین واگن است را بر عهده گیرد وفاینانس را تضمین کند. با این کار پکیج ساخت خطوط مترو کامل شده و می توان با سرعتی بالاتر ساخت مترو در کشور را ادامه داد.

هاشمی تاکید کرد: امروز ساخت مترو در کشور بالای ۸۰ درصد بومی شده است که صنعتی اشتغال زا است. خدمات فنی مهندسی آن توسط مشاوران، پیمانکاران و سازندگان داخلی انجام می شود و قابلیت ساخت تجهیزات نیز به میزان ۳۰ درصد مابقی در کشور وجود دارد و دلیل عدم ساخت همه تجهیزات در کشور هزینه تمام شده بالای آنها است.

وی گفت: اگر بخواهیم هزینه های بالاتر را تحمل کنیم می توانیم بگوئیم که ساخت مترو کاملا بومی است ضمن اینکه این صنعت هم ایجاد اشتغال می کند و هم موجب صرفه جویی سوخت می شود و هم در وقت مردم صرفه جویی می کند. از طرفی دیگر در بهره برداری نیز مترو هم عدالت محور، هم سریع و هم امن است و مدل حمل و نقلی است که می‌تواند ترافیک را کاهش داده و ساخت آن وجه‌های مثبت زیادی دارد که طلب می‌کند تا همه دست اندرکاران کشور کمک کنند که اینگونه پروژه‌ها در دسترس مردم قرار گیرد.

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: امروز در تهران خطوط ۶ و ۷ مترو را داریم که حدود ۹۰ درصد عملیات ساختمان آن تکمیل شده است اما به دلیل نبود تجهیزات نمی توانیم از آنها بهره برداری کنیم. خطوط یک و دو و چهار و پنج مترو با اعزام یک قطار در ۴ تا ۵ دقیقه فعالیت می کنند این در حالی است که سرفاصله حرکت قطارها باید ۲ دقیقه باشد ضمن اینکه خط سه مترو نیز با ۹ دقیقه فاصله اعزام قطار کار می کند و امیدواریم با کمک وزارت نفت این زمان را کاهش داده و قطارها با سرعت بیشتری اعزام شوند.

هاشمی گفت: من از وزارت نفت خواهش ‌کنم که منتظر ورود واگن های جدید برای انجام کمک نباشند چرا که مترو بر اساس تفاهم نامه اولیه حدود ۱۰۰۰ واگن را وارد کرده و امروز تعداد سفرها در تهران به حدود یک میلیارد نفر در سال رسیده است و این امکان وجود دارد که راستی آزمایی ستاد بهینه سازی مصرف سوخت از هم اکنون شروع شود.

براساس اعلام روابط عمومی شورای شهر تهران، وی اظهار داشت: مطلوب آن است که این کمک که مبنای ۱۰ سنت را دارد به صورت تضامین بانکی و نه به صورت نقدی در اختیار شرکت قطارهای شهری قرار گیرد تا سبب شود که اعتبارات اسنادی این شرکت هرچه سریعتر باز شود تا از هزینه های جدی که در شهرها در این خصوص انجام شده بهتر استفاده شود.

رئیس شورای شهر تهران  گفت: امروز خطوط شیراز، اصفهان، تبریز و مشهد بعضا دچار مشکل هستند که این شیوه می تواند به این خطوط و سایر خطوط کمک کند. امروز شاهد هستیم که برخی شهرها هنوز واگنی وارد نکرده اند اما شیراز ، مشهد، تبریز و اصفهان این اقدام را انجام داده‌اند و می‌توان با نگاهی مثبت بسیاری موضوعات را در این زمینه حل کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.