به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد با بیان اینکه تجربه سالیان اخیر نشان داده ممنوعیت هرگونه ساخت و ساز در باغات داخل محدوده شهرها، پاسخی مناسب برای صیانت از این گونه فضاهای سبز نیست، گفت: به همین دلیل به جهت ارزش افزوده‌ای که باغات داخل محدوده شهرها پیدا می‌کنند باید به دنبال راه‌حل‌هایی بود که ضمن حفظ کلیت باغ در محدوده شهرها، انتفاعی نیز برای صاحب باغ، پیش‌بینی شود تا مالک بتواند با آن انتفاع، باغ را در داخل محدوده شهر زنده نگه دارد.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران درخصوص باغات تهران به آسیب‌شناسی‌ای که در این باره انجام شده، اشاره کرد و گفت: نوع ساخت و ساز شهر تهران در ۱۰ سال گذشته حاکی از این مطلب است که در یک دهه اخیر، ۱۲۸ هکتار باغ را از دست داده‌ایم و این در حالی است که درآمد شهرداری از این ساخت و سازها، یک درصدِ کل درآمد ساخت و ساز در شهر تهران بوده است. صادق‌مالواجرد تاکید کرد: تجربه‌ها نشان‌دهنده این مطلب است که باید اجازه ساخت و ساز در باغات داخل محدوده شهر، از الگویی مشخص که هم انتفاع صاحبان باغ را در جهت مشارکت فعال به دنبال داشته باشد و هم ویژگی صیانت از باغات در آن باشد، پیروی کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هفته آخر اسفندماه ۹۷، پیشنهاد شهرداری و شورای شهر برای جایگزینی دستورالعمل ماده ۱۴ به دبیرخانه شورای عالی رسید و این پیشنهاد در کمیته ضوابط، مقررات و سیاست‌گذاری شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دست بررسی است.  این مقام مسوول درخصوص اصلاح ضوابط ساخت و ساز در لایحه پیشنهادی شهرداری تهران توضیح داد: اصلاح ضوابط ساخت و ساز با ویژگی به حداقل رساندن تراکم از جمله ابعاد مثبت طرح پیشنهادی است. در ضوابط طرح تفصیلی گذشته باغات تا ۱۲ طبقه، تراکم می‌گرفت و بعضا سطح اشغال با ضوابط پشتیبان و مکمل طرح تفصیلی ۷۰ تا ۸۰ درصد بود، در حالی که در پیوست طرح جامع ۳۰ درصد دیده شده بود.

صادق‌مالواجرد از دیگر موارد را تغییر طیف فعالیت‌ها در باغات عنوان کرده و گفت: پیش‌تر، طیف فعالیت‌ها در باغات صرفا مسکونی بود که هم در جمعیت‌پذیری نقش داشت و هم بر میزان تخریب‌ها اثرگذار بود. در این طرح پیشنهادی، طیف فعالیت‌ها تغییر کرده و ضوابط ساخت و ساز اصلاح شده است. بدین‌معنا که صاحب باغ می‌تواند فعالیت‌های هنری، فرهنگی و آموزشی مانند مدرسه طبیعت، خانه سالمندان و گالری‌های هنری احداث کند.  وی ویژگی سوم پیشنهاد شهرداری را تغییر در صدور پروانه درخصوص باغات برشمرده و می‌گوید: حدود یک میلیون قطعه زمین در شهر تهران وجود دارد و بنا بر مطالعه‌ای که سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درخصوص باغات تهران انجام داده، بالغ بر شش‌هزار قطعه زمین، شامل باغ و اراضی مشجر است. قطعا فرآیند ساخت و ساز و نوع صدور پروانه، نظارت بر صدور پروانه و صدور پایان کار در این زمین‌ها باید متفاوت از سایر نقاط شهر باشد. درباره این شش‌هزار قطعه زمین باید توجه بیشتری شود که دقیقا آنچه پروانه صادر می‌شود، اجرا و در پایان کار کنترل شود. صادق مالواجرد خاطرنشان کرد: کمیته فنی باغی پیش‌بینی شده است که به جز اعضای صدور پروانه شهرداری، حتما یک متخصص فضای سبز و یک معمار در این کمیته حضور دارند که نوع طراحی‌ها را بررسی و تایید کنند.