به گزارش «دنیای‌اقتصاد» و بنا بر اعلام وزیر راه و شهرسازی طی روزهای اخیر، اولین مرحله برداشت از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای فاز اول ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی معادل اعتبار ریالی پیش‌بینی شده از محل این صندوق برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد در محدوده‌های هدف نوسازی انجام شده است. در فاز اول، ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی از مجموع ۴۰۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شده به‌عنوان برنامه تامین مسکن از سوی دولت در مقطع زمانی فعلی، با کمک برداشت بخشی از اعتبار پیش‌بینی شده از محل صندوق توسعه ملی برای تامین منابع پشتیبان پرداخت وام یارانه‌ای به متقاضیان واجد شرایط در دستور کار قرار دارد.  محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی، روز گذشته در حالی این خبر را اعلام کرد که جزئیات مربوط به میزان اعتبار برداشت شده از محل صندوق توسعه ملی به‌عنوان منابع کمکی اجرای فاز اول عملیات ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی از سوی وی اعلام نشده است. با این حال، براساس اطلاعات موجود از توافقات قبلی صورت گرفته درخصوص برداشت از منابع صندوق توسعه ملی و اختصاص معادل ریالی آن به‌عنوان وجوه اداره شده دولت در بانک‌ها به‌عنوان منابع پشتیبان پرداخت تسهیلات یارانه‌ای برای اجرای طرح‌های مسکن(ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی)از جمله اجرای برنامه بازآفرینی شهری، این رقم معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. 

براساس برنامه وزارت راه وشهرسازی، ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گرفته است؛ عملیات اجرایی این برنامه در قالب ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده، ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای کشور از سوی بنیاد مسکن، برنامه‌ریزی شده است. مطابق با اعلام قبلی مسوولان مسکن، بر اساس تفاهم‌نامه امضا شده بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و سازمان برنامه و بودجه و صندوق توسعه ملی، قرار شد مبلغ ۳ هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان معادل ریالی از صندوق توسعه ملی به طرح بازآفرینی شهری برای نوسازی سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی اختصاص یابد. با اختصاص و به پشتوانه این منابع بانک عامل بخش مسکن می‌تواند در کلان‌شهرها مبلغ ۵۰ میلیون تومان وام با سود ۹ درصد بدون سپرده‌گذاری برای مدت ۲ سال ساخت در اختیار سازندگان حرفه‌ای قرار دهد. در واقع در حالی‌که هم‌اکنون نرخ سود تسهیلات ساخت مسکن ۱۸ درصد است، قرار است با اختصاص بخشی از منابع صندوق توسعه ملی به طرح بازآفرینی شهری، این منابع برای تامین یارانه سود و کاهش نرخ سود تسهیلات به ۹ درصد برای متقاضیان، پشتوانه قرار گیرد. مشکل تامین منابع پشتیبان به منظور پرداخت یارانه سود تسهیلات نوسازی از سال‌های گذشته یکی از اصلی‌ترین چالش‌های عدم تحقق برنامه‌های نوسازی واحدهای فرسوده بوده است که در طرح ملی بازآفرینی شهری برداشت از منابع صندوق توسعه ملی به‌عنوان یکی از راهکارهای رفع این چالش درنظر گرفته شده است. 

اواخر مهرماه امسال، یک تفاهم سه‌جانبه بین سازمان برنامه و بودجه، وزارت راه وشهرسازی و صندوق توسعه ملی برای اجرای مدل مالی طرح ملی بازآفرینی شهری اجرا شد. براساس این تفاهم‌نامه، در راستای اجرای مدل تامین مالی طرح ملی بازآفرینی شهری به منظور تامین منابع ویژه پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده قرار شد بخشی از منابع ارزی حاصل از درآمدهای نفتی(منابع صندوق توسعه ملی) در قالب اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای تامین منابع مورد نیاز برای پرداخت تسهیلات ارزان قیمت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده(وام نوسازی با نرخ سود ۹ درصد) برای سال ۹۷، در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد؛ همچنین در قالب مدل تامین مالی اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری توافق شده امسال بانک‌ها مبلغ ۳۲۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به سازندگان مسکن در محدوده‌های هدف نوسازی کنند؛ از سوی دیگر دستگاه‌های دولتی متولی خدمات‌رسانی به بافت‌های فرسوده نیز موظف به تامین ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی بافت‌های فرسوده در سال ۹۷ شدند. قرار شد مجموعه این اعتبارات به‌عنوان سهم دولت از تامین منابع مالی مورد نیاز برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده در قالب اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری در سال ۹۷ رقمی بیش از ۷ هزار میلیارد تومان از مجموع اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این طرح ملی را تامین کند. اگرچه وزیر راه وشهرسازی به صراحت مبلغ برداشت شده از صندوق توسعه ملی برای تامین منابع موردنیاز به منظور آغاز عملیات ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی به‌عنوان فاز اول اجرای برنامه ۴۰۰هزار واحدی ساخت مسکن را اعلام نکرده است اما براساس توافق‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد این مبلغ معادل یا نزدیک به همان مبلغ توافق شده برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور تامین منابع پشتیبان تسهیلات ارزان‌قیمت ساخت مسکن در بافت فرسوده باشد؛ براساس طرح ملی بازآفرینی شهری، قرار است سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده با اتکا به منابع صندوق توسعه‌ملی، وجوه اداره شده دولتی، منابع داخلی بانک‌ها و. . . احداث شود؛ همچنین براساس این طرح وفرمان مستقیم رئیس‌جمهوری تمام اراضی دولتی واقع در محدوده بافت‌های فرسوده یا اراضی مجاور آن باید در خدمات طرح بازآفرینی شهری قرار بگیرد و در صورت نیاز از ظرفیت‌های سایر اراضی دولتی در جهت تامین منابع مورد نیاز اجرای طرح بازآفرینی شهری بهره‌گیری شود.