به گزارش «دنیای اقتصاد»، در بازه زمانی کوتاه مدت رونق بازار مسکن، قیمت‌گذاری در بازار آپارتمان‌های نوساز تا ۵ سال ساخت از قاعده و فرمول خاصی تبعیت نمی‌کرد و مالکان و سازنده‌ها هیچ پایبندی به آخرین قیمت ثبت شده در معاملات نداشته و حتی مکرراً در طول روزهای پیاپی قیمت پیشنهادی خود را تغییر و افزایش می‌دادند.

بی‌اطلاعی از ارزش واقعی آپارتمان نوساز در هر محله، مهم‌ترین چالش پیش‌روی خریداران مسکن محسوب می‌شود. آنها ناگزیر هستند به اظهارات واسطه‌ها و فروشنده‌ها اعتماد کنند و این در حالی است که برخی از واسطه‌ها قیمت فایل‌های عرضه شده را به‌عنوان قیمت قطعی منطقه به متقاضیان خرید اعلام می‌کنند. فروشنده‌ها نیز از آنجا که خود از قیمت‌گذاری بالاتر منتفع می‌شوند، مرجع مناسبی برای اطلاع از ارزش واقعی ملک نیستند و در این میان تنها نقطه امید متقاضیان خرید مسکن، سامانه اطلاعات بازار املاک است که در آن جزئیات قیمتی تمام معاملات مسکن ثبت شده و در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

اما از آنجا که در سامانه مذکور اطلاعات کامل ملک نظیر آدرس دقیق با قید معبر فرعی، برخورداری از امکاناتی از قبیل پارکینگ و آسانسور و دیگر مواردی که روی قیمت ملک اثرگذار است، درج نمی‌شود، این ابزار نیز حداقل کارآیی را به‌عنوان راهنمای قیمتی دارد. مجموعه موارد مذکور سبب شده قیمت‌گذاری در بازار آپارتمان‌های نوساز بیشترین هرج و مرج را در مقایسه با دیگر گروه‌های سنی آپارتمان‌ها داشته باشد.

هر چند در هفته‌های اخیر رفته رفته تغییرات لحظه‌ای قیمتی در گروه‌ نوسازها کاهش یافته و حرکت به سمت ثبات قیمت‌ها سرعت گرفته است، اما چالش فقدان راهنمای قیمتی کاملا مطمئن در بازار مسکن این گروه سنی که مبنای قیمت‌گذاری سایر گروه‌های سنی املاک نیز محسوب می‌شوند، همچنان وجود دارد و رفع نشده است. به نظر می‌رسد اصلاحات و تکمیل اطلاعات عرضه شده از طریق سامانه املاک بهترین و موثرترین روش برای رفع این چالش باشد.

07