ظرفیت بکر در دولت برای حناچی

وی بحث مدیریت یکپارچه را یکی از حوزه‌های اصلی و مهم برای پیگیری و اجرا در دوره جدید مدیریت شهری عنوان کرد و گفت: این لایحه در کمیسیون کلان‌شهرها تصویب و به دولت ارسال شده است. وزیر کشور با اشاره به دغدغه و نگرانی گروهی از کارشناسان از واگذاری اختیارات و مسوولیت‌های دستگاه‌های مختلف به شهرداری تهران، یک راه میانه را پیشنهاد کرد و گفت: واگذاری مسوولیت‌ها و اختیارات دستگاه‌ها به شهرداری‌ها به‌صورت تدریجی اتفاق افتد. به این معنا که در تصویب این لایحه، به‌صورت پایلوت تعدادی از مسوولیت‌ها واگذار شود و به مرور از یکسو حوزه‌ها گسترش پیدا کند و از سوی دیگر مسوولیت‌های شهرداری افزایش پیدا کند. وی در عین حال خواستار ایفای نقش فعال از سوی شهردار جدید پایتخت در کمیسیون خاص امور کلان‌شهرها برای پیشبرد بهتر امور پایتخت شد و افزود: این کمیسیون در دولت یازدهم تشکیل شد و بنا بود از طریق این کمیسیون چالش‌ها و مشکلات شهرداری‌ها به‌صورت مستقیم و بی‌واسطه مطرح شود.

وزیر کشور با گلایه از منفعل عمل کردن شهرداری در این کمیسیون عنوان کرد: شهرداری تهران در این کمیسیون فعال عمل نکرده است. علت این موضوع هم این است که تقریبا هیچ لایحه‌ای از سوی شهرداری‌ها به این کمیسیون ارسال نشده و همه لوایح از سوی وزارت کشور بوده است. درصورتی که انتظار داریم شهرداری‌ها با حوزه‌های مطالعاتی و تشخیص نیازهای ضروری در این موضوع ورود کنند. با علاقه و تجربه‌ شهردار جدید تهران و انگیزه‌ای که شورای شهر دارد، باید این کمیسیون فعال شود. در این زمینه هم می‌توانید از ظرفیت وزارت کشور، هم کمیسیون کلان‌شهرها و هم ظرفیت شورای عالی استان‌ها استفاده کنید.

وی در ادامه ترافیک و آلودگی هوا را دو چالش اصلی شهر تهران برشمرد و عنوان کرد در این مسیر به اندازه شهرداری دولت نیز تعهد دارد. رحمانی‌فضلی در این باره گفت: یکی از اولویت‌های شهر تهران بحث ترافیک است، این موضوع خواست مردم است و تلاش‌های زیادی هم در این زمینه انجام شده است اما معضلات و مشکلات ترافیک جلوتر از اقدامات بوده است و باید سعی کنیم این مساله به‌صورت همه‌جانبه حل شود. وی افزود: بحث آلودگی هوا نیز از مسائل مهم شهر است که در حکم شهردار جدید نیز قید شده است تا مورد توجه شهردار باشد. به همین نسبت که شهرداری تهران را مسوول می‌دانیم به همین میزان هم متعهدیم که به شما کمک کنیم.

اولین مطالبه شهردار جدید تهران

پیروز حناچی شهردار جدید پایتخت نیز پس از دریافت حکم خود از وزیر کشور راهکار رفع مشکل آلودگی و ترافیک پایتخت را مستلزم حرکت دوجانبه دولت و شهرداری دانست. به اعتقاد شهردار هجدهم، مقابله با آلودگی هوا و ترافیک، نیازمند توسعه شبکه حمل و نقل عمومی از جمله مترو است و برای افزایش ظرفیت شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو نیازمند تزریق منابع از مسیرهای مختلف از جمله صندوق توسعه ملی هستیم. حناچی در این باره گفت: یکی از چالش‌های شهر تهران آلودگی هوا است. باید تلاش کنیم تا رقم قابل قبولی را برای حل آلودگی هوا داشته باشیم و ان‌شاءالله با توسعه حمل و نقل عمومی و مترو بتوانیم تاثیر زیادی بر این موضوع بگذاریم. شهردار تهران با اشاره به اینکه تهران مشکلات زیادی دارد، افزود: این مشکلات یک‌شبه به وجود نیامده و طی ۴۰ تا ۵۰ سال به وجود آمده است و ما باید سعی کنیم بر این مشکلات نیفزاییم و با کمک وزارت کشور و مردم این مشکلات را قدم به قدم حل کنیم.