به گزارش «دنیای اقتصاد»، تا چندی پیش به‌رغم تاکید کارشناسان بر ترافیک‌زا بودن پروژه‌های بزرگراهی، بسیاری از مدیران شهری این مساله را جدی تلقی نکرده و همچنان روی ریلی که از دوره پیشین مدیریت شهری باقی مانده بود، حرکت می‌کردند.  اما به تازگی ادبیات تازه‌ای در میان برخی مدیران شهری حاکم شده که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران یکی از آنها است. او روز گذشته در جمع خبرنگاران پروژه احداث 2 کیلومتر از امتداد شمالی بزرگراه صیاد شیرازی را در زمره پروژه‌های خودرومحور دسته‌بندی کرد و یادآور شد که این قبیل پروژه‌ها در کوتاه‌مدت بر بهبود ترافیک اثرگذار است اما در درازمدت به کاهش ترافیک منجر نمی‌شود، چراکه با توجه به بهای پایین سوخت و وجود شبکه بزرگراهی گسترده، تمایل شهروندان به استفاده از خودروی شخصی را تقویت و ترافیک را تشدید می‌کند.

هاشمی بر ضرورت تجدیدنظر در سیاست‌های کلان مدیریت شهری در این زمینه نیز تاکید کرد. در عین حال این پرسش در اذهان شهروندان باقی است که چرا به تکمیل این پروژه‌ها اولویت بیشتری نسبت به برخی پروژه‌های حمل و نقل عمومی داده می‌شود و چرا مدیرانی که این قبیل سیاست‌ها را نیازمند تجدید نظر می‌دانند، در چنین مراسمی شرکت می‌کنند. محسن هاشمی دیروز درباره سایر پروژه‌های نیمه‌کاره شهرداری تهران هم توضیح داد: این پروژه‌ها چند نوع است؛ بخشی از آنها خودرومحور است و تعدادی نیز در زمره پروژه‌های ساختمانی، پارکینگ، شبکه آب و فاضلاب و حمل و نقل عمومی مانند خطوط مترو است. وی ادامه داد: به جز پروژه‌های مترو، سایر پروژه‌های نیمه‌کاره شهر نیازمند تامین مالی رقمی بین ۸ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان است. در عین حال تکمیل تجهیزات ثابت خطوط ۶ و ۷ مترو و نیز تقویت ناوگان به ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبود ناوگان هیچ‌یک از خطوط مترو تهران در حال حاضر با ظرفیت کامل فعالیت نمی‌کنند.

هاشمی گفت: خطوط یک، ۲ و ۵ با ۵۰ درصد ظرفیت و سایر خطوط فعال با یک‌چهارم ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. اما در صورت تامین مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان نه تنها دو خط ۶ و ۷ تکمیل و افتتاح خواهد شد، بلکه سرفاصله قطارها در تمام خطوط به حدود ۲ دقیقه کاهش می‌یابد و از تمام ظرفیت خطوط بهره‌مند خواهیم شد. با وجود این دیدگاه رئیس شورای شهر تهران درباره سیاست‌های مدیریت شهری در زمینه پروژه‌های خودرومحور، سیدمحمدعلی افشانی، شهردار تهران دیروز با اشاره به در اولویت قرار گرفتن پروژه‌هایی که درصد پیشرفت فیزیکی بالاتری دارند، اولویت بعدی تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را نیز از جنس بزرگراهی معرفی کرد تا فرش قرمز برای خودروهای شخصی باز هم پهن‌تر شود. وی گفت: پس از افتتاح بخش شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی، پروژه شهید بروجردی را در دستور کار داریم که به زودی تکمیل می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

شهردار تهران در عین حال از وصول ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت فروخته شده برای مترو با مجوز بودجه سال ۹۶ دولت خبر داد و با بیان اینکه این رقم امروز به حساب شهرداری تهران واریز شد، وعده داد تا پایان سال آینده ۵۰ کیلومتر خط مترو با ۲۱ ایستگاه افتتاح شود.