امید علیجانی، مدیرعامل گروه ساختمانی معلم، با اعلام این مطلب به «دنیای اقتصاد» گفت: سیاست‌های دولت در یکی دو سال اخیر به سمت ایجاد رونق در این بازار متمرکز شده است. این سیاست‌ها به‌همراه شکاف ایجاد شده بین تقاضا، عرضه و وضعیت بازارهای سرمایه‌ای موازی، موجب شده تا به‌خصوص در نیمه دوم سال ۹۶ و البته ماه‌های اخیر، با رشد محسوس قیمت‌ها و افزایش ملایم جذابیت بازار مسکن مواجه شویم.

وی افزود: صنعت ساخت و ساز در حال تغییر پارادایمی است که منجر به تحول در ارکان این بازار خواهد شد و شناسایی و بهره‌گیری از این پارادایم‌ها، لزوم موفقیت در این بازار است. به‌طور مثال دیگر نمی‌توان الگویی ثابت برای فضای رونق یا رکود بازار مسکن تعریف کرد زیرا سهم متغیرهای محلی(Local) همچون ویژگی‌ها یا پتانسیل رشد منطقه بر تسریع یا تعویق رونق یا رکود منطقه یا شهر بیشتر شده است، بنابراین دلیل وجود رونق و تقاضای موثر خرید در یک شهر یا منطقه خاصی از شهر تهران یا حتی یک خیابان، دلیل قطعی بر وجود رونق در دیگر شهرها و مناطق نیست. به همین دلیل نقش تحقیقات بازار دقیق در این صنعت پررنگ‌تر از گذشته شده است. علیجانی تصریح کرد: در گذشته، فعالان صنعت ساختمان با یک جریان نقدینگی منسجم، به راحتی می‌توانستند چند پروژه را به‌صورت همزمان مدیریت کرده و از سود ناشی از تورم قیمت‌ها برای پاسخگویی به مشتریان و صاحبان سهام خود بیشترین استفاده را داشته باشند اما امروزه اصلی‌ترین چالش، ترکیب نامتوازن سبد سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌ها است. هنگامی که از «سبد» صحبت به میان می‌آید، هدف ما متوازن‌سازی تنوع کاربری، تمایز جغرافیایی و تفکیک کلاس پروژه است.

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم گفت: وقتی یک شرکت ساختمانی سهم بالایی از پورتفوی خود را در شهرهای کوچک قرار داده یا بیشتر پروژه‌های در دست ساخت آن تجاری هستند، به‌طور حتم به‌راحتی نمی‌تواند بازگشت سرمایه داشته باشد. علیجانی ادامه داد: نظام تجاری مالداری تغییر کرده و فروش، پاسخگوی انتظارات سرمایه‌گذاران نبوده بنابراین بازاری تحت‌عنوان نظام بهره‌برداری و اجاره‌داری در حال گسترش است. شرکت‌ها، نیاز دارند تا به این نظام جدید در قالب مزیت رقابتی توجه داشته و از محل اجاره‌داری به‌راحتی سود موردانتظار خود را کسب کنند.

مدیرعامل گروه ساختمانی معلم گفت: پارادایم دیگر، تغییر در انتظارات و توقعات مشتریان بوده که ناشی از تحول در سبک زندگی و افزایش اهمیت حفظ منافع جانی و مالی است. بر این اساس مفاهیم نوین در زنجیره ارزش صنعت همچون طراحی منعطف با توجه به نوع تغییر در سبک زندگی خانوارها، تقاضا برای بناهایی مشتمل بر واحدهایی با متراژ پایین اما خدمات عمومی مشعوف‌کننده، روش‌های نوین ساخت به جهت تسریع در زمان تکمیل یک پروژه، روش‌ها و متریال‌های نوین به جهت سبک‌سازی و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها، مدیریت مصرف انرژی به‌منظور کاهش هزینه‌های سکونت و تمرکز بر ساختمان‌های سبز با هدف بهبود کیفیت زندگی در حال شکل‌گیری است.  علیجانی تصریح کرد: در سال‌های نه‌چندان دور، شتاب قیمت و جذابیت بازار مسکن به‌حدی بود که بسیاری از مالکان حتی ساختمان‌های ۱۰ تا ۱۵ ساله، با هدف اخذ تراکم بیشتر، نوسازی بنا و کسب سود بیشتر، به دنبال تخریب و ساخت یک بنای جایگزین بودند.