مطابق گزارش سال ۲۰۲۴ موسسه گالوپ تنها ۲۳‌درصد از کارکنان نسبت به سازمان خود احساس تعلق و اشتیاق به کار داشتند، در حالی که بقیه این احساس تعلق را از دست داده بودند. خشنود نبودن از محیط کار می‌تواند بر زندگی فردی و اجتماعی شخص نیز اثر بگذارد. بنابراین باید عواقب بلندمدت تصمیم عجولانه‌‌‌ای را که ممکن است از سر ناامیدی و استیصال بگیرید در نظر داشته باشید. حتی اگر فورا هم نیاز به کار دارید نباید در شرکتی که چهار ویژگی زیر را دارد کار کنید.

۱- شرکت‌های بدسابقه

قبل از پذیرش یک شغل حتما جست‌‌‌وجوی کافی انجام دهید. نگاهی به نظرات کارکنان شرکت‌ها در سایت‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های اجتماعی بیندازید. لازم است به همه جزئیات اعم از خوب یا بد توجه کنید. همچنین می‌توانید از طریق لینکدین با کارکنان فعلی و قبلی شرکت ارتباط برقرار کنید و درباره تجربیاتشان بپرسید. اگر نظرات کارکنان عمدتا به سمت منفی گرایش دارد ممکن است علامتی باشد که می‌‌‌گوید نباید به آن شرکت نزدیک شوید. نکته دیگری که باید هنگام کنکاش در سابقه شرکت در نظر بگیرید نرخ ترک کار کارکنان است که می‌تواند نشانگر آن باشد که کارکنان شرکت ناراضی، بی‌‌‌انگیزه یا تحت استرس هستند. پذیرش یک شغل در شرکتی با سابقه بد می‌تواند روی سلامتی ذهنی و عاطفی شما اثر نامطلوب بگذارد و اگر خود نیز اساسا فرد آسیب‌‌‌پذیری باشید این اثر به مراتب بدتر خواهد بود.

۲- مدیر نامنظم

مصاحبه بخش جدانشدنی فرآیند استخدام است. اغلب تصور می‌شود که مصاحبه فقط برای آن انجام می‌شود که کارفرما دریابد می‌‌‌خواهد متقاضی را استخدام کند یا نه. اما مصاحبه همچنین امکانی برای متقاضی است که مناسب بودن کارفرما را محک بزند. هنگام مصاحبه به مصاحبه‌‌‌گر نگاه کنید و چنانچه به نظر می‌رسد در انجام کار مصاحبه روان نیست یا مثلا نمی‌‌‌داند شما که هستید یا برای چه شغلی کاندیدا شده‌‌‌اید بدانید که این یک علامت خطر بزرگ است. این امر همچنین می‌تواند نشانگر آن باشد که مدیران شرکت با تعیین اهداف، اولویت‌‌‌ها و انتظارات برای کارکنان خود دچار چالش هستند. کار کردن در شرکتی که مدیریت سازماندهی شده ندارد می‌تواند شما را در وضعیت عدم‌قطعیتی قرار دهد که از ابهام در مسوولیت‌‌‌های کاری، ضرب‌‌‌الاجل‌‌‌های بی‌‌‌نظم و حجم کاری غیرعادی ناشی می‌شود. بنابراین، حتی اگر به‌‌‌شدت به کار نیاز دارید نباید بپذیرید در محیطی که مدیریت ضعیفی دارد و در آن پروژه‌‌‌ها به تاخیر می‌‌‌افتند و پاسخگویی واضح ندارد کار کنید. کار کردن با این نوع مدیران در آینده امنیت شغلی‌‌‌تان را به خطر می‌‌‌اندازد، چون هنگامی که کارها خوب پیش نرود ممکن است مدیران مسوولیت نپذیرند و همه شماتت‌‌‌ها به سمت شما و سایر کارکنان برگردد.

۳- دبه کردن در مورد دستمزد پیشنهادی

مطابق تحقیقات موسسه «فایننس باز» (Finance Buzz) در حال حاضر حدود ۴۱‌درصد کارکنان حقوق ماهانه کمتری نسبت به میانگین دستمزد رایج در صنعتشان دریافت می‌کنند. برخی کارفرمایان ممکن است از نیاز شدید شما به استخدام شدن سوءاستفاده کرده و در مورد دستمزد توافق شده دبه کنند و آن را کاهش دهند. در این تله نیفتید، زیرا در ادامه مشکلاتی خواهید داشت که دیر یا زود شما را به فکر یافتن شغل دیگری خواهند انداخت. در شرکتی که دستمزدها غیرعادی است، می‌توان تصور کرد از مزایای دیگری هم که روی رفاه کارکنان اثر می‌‌‌گذارد، خبری نیست. مثلا نداشتن برنامه آموزشی خوب برای کارکنان جدیدالاستخدام، نبود مسیر ارتقا و توسعه شغلی، نبودن منابع کافی برای کمک به موفقیت کارکنان در کار و...

۴- محیط کار سمی

به دست آوردن یک شغل و حفظ آن در بازار رقابتی کار بزرگی است. با وجود این نباید صرفا به خاطر استخدام شدن از رفاه خود چشم بپوشید و خود را به میان یک محیط کار سمی بیندازید. این کار می‌تواند سطح استرس و اضطراب را در شما بسیار بالا برده، عملکردتان را دچار مشکل کند، لذت کار کردن را از بین ببرد و به شما آسیب بزند.

از شرکت‌هایی که عادت‌‌‌های کاری بد دارند - مانند تا دیروقت کار کردن به دلیل حجم بالای کار یا اضافه‌‌‌کاری در تعطیلی آخر هفته و انتظارات نامعقول، مرزبندی‌‌‌های نامشخص و ضعف در ارتباطات سازمانی - دوری کنید. با شرکتی همکاری کنید که شما را به کسب مهارت‌‌‌های نو تشویق می‌کند و فرصت‌‌‌های رشد را به شما پیشنهاد می‌دهد.

یافتن شغلی که با ارزش‌‌‌ها، روحیات و خواسته‌‌‌های شما همراستا باشد نه‌تنها آینده شما را حفظ می‌کند بلکه به داشتن شغل ماندگار و پایدار منجر می‌شود. ارزشش را دارد که برای رسیدن یک فرصت کاری مناسب صبر داشته باشید.

منبع: Forbes