برخی از مشکلات گلخانه داری

گرم شدن بیش از حد گلخانه‌ها آسان است اما دمای گرم، همیشه انتخاب خوبی برای گیاهان جوان در گلخانه‌ها نیست. افزایش دما در زمستان‌ها چندان مشکل ساز نیست، اما زمانی که روزهای آفتابی‌ فرا می‌رسند، و دمای هوا بالا می‌رود، باید مراقب گلخانه خود باشید تا مطمئن شوید که همه چیز در داخل، خیلی گرم نمی‌شود.

رطوبت و تهویه هوا در گلخانه

مطمئناً اطمینان از آب کافی برای رشد گیاهان گلخانه‌ای مهم است، اما گلخانه باید به خوبی تهویه شود تا از مقدار مناسب رطوبت هوا اطمینان حاصل شود.در طول ماه‌های زمستان، به خصوص زمانی که هوا سرد است، خطر بروز عدم تعادل رطوبت در گلخانه حتی بیشتر است.رشد در یک محیط مرطوب برای گیاهان چندان خوب نیست، اما بیشتر از آن، تراکم هوا، خطر رشد کپک ها، قارچ و باکتری‌ها را در پی دارد.

در حالی که ممکن است کمی کپک در اطراف پنجره‌های گلخانه مشکل بزرگی به نظر نرسد، اما کپک و قارچ در اطراف گیاهان، بسیار مشکل‌ساز است و می‌تواند منجر به توقف رشد بسیاری از آنها شود.

آفات و بیماری‌ها در گلخانه

به احتمال زیاد بزرگترین مشکل در مدیریت گلخانه، آفات است. شرایط ایده آل برای رشد گیاهان اغلب موجب ظهور تعدادی از آفات، مانند شته‌ها و تریپس می‌شود. هر دو نه تنها به گیاهان آسیب می‌رسانند، بلکه به عنوان ناقل بیماری نیز عمل می‌کنند. شته‌ها جمعیت مورچه‌ها را جذب می‌کنند. شته‌ها و تریپس‌ها تنها آفاتی نیستند که شرایط استاندارد داخل گلخانه را بر هم می‌زنند. آفات دیگری که احتمالاً یافت می‌شوند که عبارتند از: مگس‌های قارچ، مگس‌های قرمز، کرم ها، مگس‌های سفید، شپشک‌ها و کنه ها. خزنده‌هایی مانند انواع کرم‌ها و سایر جانداران مانند حلزون‌‌ها و راب‌ها ممکن است به گلخانه راه پیدا کنند.

سوختن گیاهان در اثر نور شدید

هیچ یک از صاحبان گلخانه‌ها نمی‌خواهند با منظره‌ای روبرو شوند که ببینند گیاهان در داخل گلخانه سوخته اند، اما متأسفانه این می‌تواند یکی از مشکلات کشت گلخانه‌ای رایج باشد. شیشه گلخانه برای تامین گرمای مورد نیاز گیاهان از نور خورشید، یک پوشش عالی است، اما بدون داشتن سایبان روی پنجره‌ها، گیاهانی که در معرض نور مستقیم خورشید قرار می‌گیرند در نهایت دچار سوختگی می‌شوند. در اینجا لازم است به برخی از مشکلات اضافی تر در گلخانه‌ها اشاره کنیم:

مدیریت گرفتگی سیستم‌های فیلتراسیون هوا، یک مشکل رایج در گلخانه‌ها است؛ این مشکل با تعویض منظم فیلترهای هوا برطرف می‌شود. نوسانات دمایی می‌تواند یک مسئله مهم در گلخانه باشد. این سازه‌ها به دلیل دمای بسیار زیاد، بیش از حد داغ می‌شود. برای گلخانه‌های خیلی گرم ممکن است از پارچه‌های سایه‌دار (سایبان گلخانه ای) برای کنترل دمای محیط و تابش نور مستقیم خورشید استفاده شود.

منبع: همیار گلخانه