تمایز در دنیای شغلی به‏‌شدت رقابتی

مجله فورچون با ۱۲ نفر از مدیران ارشد منابع انسانی و کارشناسان استخدامی صحبت کرده تا ببیند این افراد برای کسانی که در این بازار کساد دنبال کار هستند، چه توصیه‌‌هایی دارند. از دل صحبت‌‌های این متخصصان هفت توصیه استخراج شده که در این نوشتار به آنها پرداخته می‌شود تا شما بتوانید در دنیای شغلی به شدت رقابتی امروز متمایز شوید.

 به مهارت خاص خود تکیه کنید

مهارتی را در خود تقویت کنید که صنایع به دنبال آن هستند. این دسته از مهارت‌‌ها می‌تواند شامل برنامه‌‌نویسی هوش مصنوعی یا ارتباطات درون تیمی باشد. اما به هرحال باید چیزی باشد که مدیران استخدامی برایش ارزش قائلند.

«لری چمبرلین» رئیس راه‌‌حل‌‌های استخدامی شرکت مشاوره استعدادی LHH در آمریکای شمالی می‌‌گوید: «من به همه کاندیداهایی که با آنها کار می‌‌کنم می‌‌گویم مهارت‌‌های خاصی را در خود تقویت کنند که آنها را منحصربه‌‌فرد کند. کاندیداها اغلب فکر می‌کنند باید همه‌‌فن‌‌حریف باشند یا دقیقا خود را به شکلی درآورند که در آگهی شغلی آمده، در صورتی که با این‌‌کار ارزش متمایزی را که می‌توانند با خود به سازمان ببرند، دست کم می‌‌گیرند.»

الزاما قرار نیست این مهارت خیلی فنی باشد. مدیران منابع انسانی به ارزش مهارت‌‌های انسانی نرم هم واقفند.

«سیندی راین» رئیس منابع انسانی شرکت بیمه «مس‌‌میوچول» می‌گوید: «مهارت‌‌های فنی خود را نشان‌‌دهید و مهارت‌‌های نرم خود مثل قدرت حل‌‌مساله و مهارت کار تیمی‌‌تان را به نمایش بگذارید. با نمایش تجربیات و توانایی‌هایتان می‌توانید کاری کنید که کاندیدای مناسب هر شغلی باشید.»

 مهارت جدیدی یاد بگیرید

متقاضیان باید مهارت‌‌هایی را شناسایی کنند و یاد بگیرند که در حال حاضر بسیار پر طرفدار هستند.

گزارش سال ۲۰۲۴ شرکت پی‌‌دبلیوسی که آگهی‌‌های شغلی را تحلیل می‌کند نشان می‌دهد که مهارت‌‌های مرتبط با هوش مصنوعی همچون یادگیری ماشین، در صنایع مالی، خدمات حرفه‌‌ای و ارتباطات بسیار مورد توجه هستند. از سوی دیگر با توجه به اینکه شرکت‌ها میلیاردها دلار روی این تکنولوژی جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند، یادگیری ابزارهای هوش‌‌مصنوعی و نحوه به‌‌کار‌گیری هوش مصنوعی می‌تواند مزیت چشمگیری برای متقاضیان باشد.

یولاندا سیلز کافیلد مدیر ارشد منابع انسانی شرکت مشاوره پی‌‌دبلیو‌‌سی می‌‌گوید: «در چشم‌‌انداز تکنولوژیک بسیار سریع امروز، برای کاندیداها حیاتی است که توانایی خود را برای پاسخ به نیازهای آینده و بهره‌‌برداری از تکنولوژی‌‌های نوظهوری همچون هوش مصنوعی مولد نشان دهند. اهمیتی ندارد که بازار کار چگونه تغییر کند، کاندیداهایی که همواره به دنبال یادگیری چیزهای تازه هستند، در هر شرایطی به چشم می‌‌آیند.» تریسی فرنکلین مدیر ارشد منابع انسانی شرکت مدرنا هم موافق است که مدیران به دنبال نیروهای توانایی می‌‌گردند که بتوانند در لحظه تغییر جهت دهند و چیز تازه‌‌ای را که نیاز است یاد بگیرند. او می‌‌گوید: «اولویت‌‌ها و نیازهای کسب و کار به مرور زمان تغییر می‌کند. جویندگان کار باید نشان دهند که تمرکزشان روی توسعه مهارت‌‌های خود و کسب مهارت‌‌های موردنیاز است، به‌ویژه در زمینه دیجیتال و هوش‌‌مصنوعی که در صنایع مختلف بسیار ارزشمند تلقی می‌‌شوند.»

 کنجکاو و انعطاف‌‌پذیر باشید

مهارت‌‌هایی که ۱۰ سال پیش بازار کارشان حسابی داغ بود، با توانایی‌‌های موردنیاز امروز به شدت متفاوتند، یعنی کاندیداهای قدرتمند باید ز گهواره تا گور به دنبال یادگیری باشند، همیشه کنجکاو بمانند و بتوانند خود را با آنچه مدیران به دنبالش هستند وفق دهند. سوزان لامونیکا مدیر ارشد منابع انسانی بانک سیتیزنز می‌‌گوید: «کاندیداها باید حواسشان باشد که توانایی‌‌شان در انعطاف‌‌پذیری، هدایت تغییرات و یادگیری و رشد در زمینه‌‌های مختلف را نشان دهند، فرقی هم نمی‌‌کند از طریق کلاس‌‌های یادگیری سنتی باشد یا شرکت در تجربه‌‌های جدید و انتخاب مربی از میان همکاران و مدیران.»

لارا فوئنتس مدیر ارشد منابع انسانی هتل‌‌های هیلتون می‌‌گوید: «متقاضیان باید تخصصشان را با فرصت‌‌های رشد متعادل کنند. هرکدام از ما مدیرعامل مسیر شغلی خود هستیم، پس چه به دنبال پیشرفت و ترقی در شغل کنونی خود هستید و چه به دنبال تجربه‌‌ای نو، پیشنهاد می‌‌کنم از پیشینه و تجربیات خود به عنوان ابرقدرت‌‌هایتان استفاده کنید و کنجکاوی و شکیبایی خود را نشان دهید.»

 یک برند شخصی داشته باشید

ایجاد یک برند شخصی و حرفه‌‌ای برای متقاضیانی که می‌‌خواهند متمایز باشند، اغلب ضروری است. استخدام‌‌کنندگان دوست دارند بدانند کاندیداها چه ویژگی‌‌هایی دارند و متقاضیان باید بتوانند برای خود بازارگرمی کنند. جری هاثورن مدیر ارشد منابع انسانی شرکت افلک می‌‌گوید: «برند حرفه‌‌ای خود را بسازید. حضور آنلاین پررنگی داشته باشید و حواستان باشد که پروفایل حرفه‌‌ای‌‌تان به‌روز باشد. مهارت‌‌های خود را با استفاده از کلمات کلیدی به نمایش بگذارید و به دنبال دریافت تاییدیه از همکاران و مدیران خود باشید.»

یعنی روی شبکه‌‌های اجتماعی به عنوان راهی برای دیده شدن تمرکز کنید. گاهی استخدام‌‌کنندگان به پروفایل شخصی متقاضیان نگاه می‌کنند و برندینگ آنها را بر اساس چیزهایی که منتشر کرده‌‌اند ارزیابی می‌کنند. به عنوان نمونه، پروفایل‌‌های کاری در لینکدین باید شامل خلاصه شغلی دقیق، نمونه‌‌های کاری قوی، عکس‌‌های حرفه‌‌ای و کلمات کلیدی یکپارچه باشد. اینکه متقاضیان کار چگونه خود را به صورت آنلاین تبلیغ می‌کنند، می‌تواند هم برای آنها فرصت‌‌ساز باشد و هم فرصت‌‌سوز.

کارمن آمرا، مدیر ارشد محصول شرکت یلپ به متقاضیان کار توصیه می‌کند تصویری را که می‌‌خواهند از خود ارائه دهند، با دقت تنظیم کنند. او می‌‌گوید: «برند شخصی‌‌تان را آگاهانه رشد دهید. داشتن حضور آنلاینی که دیدگاه و تخصص شما را منعکس کند می‌تواند به شما کمک کند که متمایز از خیل عظیم متقاضیان کار بایستید.»

 شرکت هدف را بشناسید

بدون شک در طول فرآیند مصاحبه فرهنگ و ارزش‌‌های شرکت مطرح می‌‌شوند. استخدام‌‌کنندگان می‌‌خواهند بدانند که نیروی منتخبشان با بخش‌‌های عمیق‌‌تر کسب و کار آنها آشناست و از آن حمایت می‌کند. سوزان لوین مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت استخدامی و مشاوره «کریر گروپ کامپنیز»، می‌‌گوید از نظر او متقاضیانی مطلوبند که از نظر فکری به ارزش‌‌های سازمان نزدیک هستند. او می‌‌گوید: «برای من استخدام افراد مشتاق و مصممی که زمان صرف کرده‌‌اند تا شرکت و ارزش‌‌هایش را درک کنند و واقعا به کار در اینجا علاقه دارند، در اولویت است. کسانی که بتوانند به طور موثری صلاحیت‌‌های خود را ابراز کنند و از خود شور و انرژی نشان دهند هم احتمال بیشتری برای موفقیت دارند.»

 شبکه، شبکه، شبکه

ممکن است جویندگان کار از شنیدن اینکه توصیه همه به شبکه‌‌سازی است خسته و کلافه شده باشند، اما مدیران و استخدام‌‌کنندگان منابع انسانی می‌‌گویند ارتباطات آن شبکه‌‌ها برای به دست آوردن شغل کلیدی است. ناتالی کری معاون ارشد و مدیر آینده منابع انسانی صندوق سرمایه‌گذاری املاک پرولاجس می‌‌گوید: «استفاده از شبکه‌‌های شخصی و حرفه‌‌ای‌‌تان در این محیط اهمیت دارد. ارتباطات لینکدین و شبکه گروه‌‌های فارغ‌‌التحصیلی بهترین مکان برای ایجاد و حفظ روابطی هستند که می‌توانند درهای فرصت‌‌های شغلی احتمالی و توصیه‌‌نامه‌‌های تاثیرگذار را به روی شما باز کنند.» شبکه‌‌سازی نه تنها فرصت‌‌های تازه‌‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند عاملی باشد که استخدام‌‌کننده‌‌ای روی یک متقاضی خاص دست بگذارد.  لارا آدامز مدیر ارشد منابع انسانی شرکت مدیریت املاک جیل می‌‌گوید: «در خدمات حرفه‌‌ای، شبکه روابط کلید پیدا کردن شغل است. شبکه روابط شما اعتبار شماست. برای جویندگان کار امروز فرستادن درخواست کار آنلاین و داشتن یک رزومه قوی الزامی است، اما برای متمایز شدن و به چشم‌‌آمدن... اینجاست که روابط بین‌‌فردی می‌توانند تاییدکننده باشند.»

 تاب ‌‌بیاورید و استقامت کنید

درست است که تمام توصیه‌‌هایی که اینجا ذکر شد همه ساده و سرراست به نظر می‌‌رسند، اما فرآیند استخدام همیشه شفاف یا کارآمد نیست، پس خیلی مهم است که قوی باشید.

شکی وجود ندارد که یکی بعد از دیگری درخواست کار دادن آن هم زمانی که هیچ‌‌ پاسخی از استخدام‌‌کنندگان دریافت نمی‌‌کنید می‌تواند مستاصل‌کننده باشد، اما متخصصان می‌‌گویند متقاضیان کار نباید از بی‌‌خبری‌‌ها و ردشدن‌‌ها دلسرد شوند. تازه حتی زمانی که متقاضیان به مصاحبه دعوت می‌‌شوند هم فرآیند مصاحبه همیشه خوشایند نیست. یکی از گزارش‌‌های اخیر شرکت نرم‌‌افزاری پیگیری متقاضیان «گرین‌‌هوس» نشان می‌دهد که بسیاری از جویندگان کار این فرآیند را «ناامیدکننده»، «ناعادلانه» و «ضعیف» توصیف کردند و بیش از نیمی گفته‌‌اند که استخدام‌‌کنندگان از آنها سوالات تبعیض‌‌آمیزی پرسیده‌‌اند. جوریانا اسپراندو مدیر ارشد منابع انسانی شرکت جهانی مواد غذایی جی‌‌بی‌‌اس معتقد است که با وجود همه این سختی‌‌ها، حفظ نگرشی مثبت بسیار حائز اهمیت است. او می‌‌گوید: «پیدا کردن کار بیش از هرچیزی نیازمند تاب‌‌آوری و استقامت است. فرآیند چالش‌‌برانگیزی است، پس قوی ماندن و حفظ دیدگاهی مثبت بسیار مهم است.»

منبع: Fortune