خوداشتغالی یا کار آزاد دردسرهای خاص خود را دارد

بعضی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که اگر برای خودشان کار کنند و به موسسه یا شرکتی وابسته نباشند و به اصطلاح «خودشان ارباب خودشان باشند» با مشکلات کاری کمتری دست به گریبان خواهند بود و در نتیجه احساس شادی بیشتری خواهند داشت. یافته‌های موسسه گالوپ اما عکس این فرضیه را ثابت می‌کند. بر اساس تحقیق جامع موسسه گالوپ در بیش از یکصدو پنجاه کشور جهان، کسانی که برای خودشان کار می‌کنند و به اصطلاح «خوداشتغالی» دارند در مقایسه با کارمندان و کسانی که برای کارفرمای خود کار می‌کنند از احساس شادی کمتری برخوردارند که این مساله در کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه یافته بیشتر به چشم می‌آید. در این کشورها، خوداشتغالی و داشتن شغل آزاد دارای پیامدهای منفی بیشتری از جمله استرس‌های کاری فراوان و احساس ناامنی شدیدی است که موجب می‌شود کسانی که وابسته به نهاد یا ارگانی نیستند از احساس شادی کمتری در کارشان برخوردار باشند.

 بیکار بودن یا بیکار شدن، فاجعه است

یکی از ناگوارترین واقعیت‌ها در دنیای امروز این است که بیکار بودن یا بیکار شدن، جزو بدترین اتفاقاتی است که ممکن است برای یک فرد بیفتد چرا که رفاه اقتصادی افراد و خانواده‌های شان را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. تحقیقات گالوپ نشان داده که داشتن یک شغل(هر چقدر هم شغل ناخوشایند و دارای ابعاد منفی باشد) تاثیر شگرفی بر ارتقای سطح کیفی زندگی افراد دارد و بیکار شدن یا بیکار بودن افراد نیز می‌تواند تا ۳۰ درصد بر احساسات و نگرش‌های منفی آنها در زندگی روزمره آنها بیفزاید.

بر اساس یافته‌های محققان گالوپ، داشتن یک شغل تنها بر اساس منافع مالی و میزان دستمزدی که فرد به واسطه کار کردن دریافت می‌کند بر زندگی او تاثیرگذار نیست بلکه جنبه‌های غیرمادی و معنوی مرتبط با کار نیز به نوبه خود حائز اهمیت و تعیین‌کننده سطح رفاه و آرامش فکری افراد هستند از جمله موقعیت اجتماعی، روابط اجتماعی، مشخص بودن زمان‌بندی روزانه و احساس مفید بودن از جمله عوامل غیرمادی مهمی هستند که در تحقیق گالوپ بر اهمیت و نقش‌آفرینی آنها بر شکل‌گیری و تقویت احساس شادی در کار و زندگی افراد تاکید شده است.به‌طور کلی، بسیاری از کسانی که به دلایل مختلف از شغل‌شان ناراضی بوده و به همین دلیل احساس شادی چندانی در محل کارشان ندارند باید به عواقب منفی و آسیب‌زننده ناشی از بیکار شدن یا بیکار بودن یا حتی خوداشتغالی پردردسر بیندیشند و از این طریق احساس شادی بیشتری نسبت به کارشان بیابند.(ادامه دارد)

alavitarjomeh@gmail.com