آسوشیتدپرس گزارش داد،‌ در آستانه رای‌گیری امروز بر سر این قطعنامه که همچنین متمم‌های آمریکا با انتقاد از فقدان آزادی بیان و سایر حقوق بشر در کوبا را محکوم می‌کند، دیپلمات‌های بیش از ۱۳۵ کشور جهان واکنش نشان دادند.  

تصمیم دولت ترامپ برای رای‌گیری درباره یک سری متمم‌ها از وخیم‌ شدن تنش‌ها نسبت به سال پیش و وخامت مناسبات آمریکا - کوبا حکایت دارد. آمریکا در سال ۲۰۱۷ علیه این قطعنامه رای داده بود و سال ۲۰۱۶ برای اولین بار طی ۲۵ سال گذشته دولت اوباما به آن رای ممتنع داده بود.

مناسبات دیپلماتیک میان ایالات متحده و کوبا در ۱۹۶۱ قطع شد و روابط واشنگتن و دولت فیدل کاسترو به سمت وخامت پیش رفت. رائول کاسترو، رئیس‌جمهوری کوبا و باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رسما مناسبات دوجانبه را در ژوئیه ۲۰۱۶ احیا کردند اما روابط مجددا در دوره ریاست ترامپ وخیم شد و نیکی هیلی، سفیر آمریکا و سایر مقام‌ها به شدت از سابقه حقوق بشری کوبا انتقاد کردند.

در جلسه روز چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل حمایتی به اتفاق آراء در میان سخنران‌ها از قطعنامه تحت حمایت کوبا درباره "ضرورت خاتمه تحریم اقتصادی، تجاری و مالی آمریکا علیه کوبا" وجود داشت.

در سال ۲۰۱۷ مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی با ۱۹۱ رای موافق قطعنامه مورد حمایت کوبا را تصویب کرد. سال ۲۰۱۵ هم همین آراء تکرار شد و در سال ۲۰۱۶ آمریکا رای ممتنع داد نه منفی.  

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد امسال هشت متمم ارائه کرده است که از سوابق حقوق بشری کوبا انتقاد می‌کند و امید دارد با این روش توجهات را به این امر متمرکز کرده و به درخواست‌ها برای خاتمه تحریم‌های آمریکایی پایان دهد.

هیات آمریکا در سازمان ملل متحد در پیامی توئیتری اعلام کرد: کوبا هر ساله یک قطعنامه‌ای ارائه می‌کند که تقصیر فقر، سرکوب و فقدان آزادی‌ها در کوبا را به گردن ایالات متحده می‌اندازد. سازمان ملل حرف‌های ما را می‌شنود و کشورها باید میان آمریکا و کوبا یکی را انتخاب کنند. چه کسی به ما رای می‌دهد؟

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.