من از این شکست  تجربیات زیادی آموختم. من تمرکز زیادی ‌روی خروجی‌ها و فناوری‌های نوین کرده بودم که به نوبه خود می‌توانست کسب‌و‌کار مرا متحول سازد اما به قدر کافی در مورد تصویر آینده فعالیت‌ها و چگونگی توانایی کسب و کار خود در کمک به مشتریان در بلندمدت برنامه‌ریزی نکرده بودم. از همه مهم‌تر، من دچار غرور شده بودم و احساس می‌کردم پاسخ تمام سوالات و ابهامات را در ابتدای امر می‌دانم و از یادگیری در حین فرآیند کار استقبال نمی‌کردم. بزرگ‌ترین و مهم‌ترین درسی که فرا گرفتم این بود که هیچ مشاوری نباید ایده‌ها یا روش‌های نوین معمول را به همه مشتریان ارائه دهد زیرا هر مشتری نیاز منحصر به فرد خود را دارد و باید خدماتی مناسب با نیاز هر مشتری ارائه شود.

در طول هفت سال اخیر من این روش کاری را اتخاذ کردم که از دیدگاه‌های مختلف استفاده کنم و همه کاربران را وارد بحث دگرگونی کردم. امروزه کاملا واضح است که تحول دیجیتال در مورد شروع یک محصول تکنیک‌محور جدید یا شکل‌گیری تجربه یک مشتری نیست. همچنین یک روند ساده اتوماسیون نیست بلکه در مورد ایجاد یک روش خلاقانه، کلی‌نگر و جدید برای یک کار گروهی و به‌منظور انجام فعالیت شرکت‌ها است.

  چرا تحولات دیجیتال شکست می‌خورد؟

تجربه به من آموخت که چرا بسیاری از تحولات دیجیتال شکست می‌خورد. شرکت‌ها از تغییر واقعی به‌دلیل هرج‌و‌مرج‌های اجتناب‌ناپذیر آن هراس دارند. از آنجا که عدم اطمینان موجب بروز ریسک‌پذیری طبیعی می‌شود، ما از انجام تحول واقعی جلوگیری می‌کنیم. حتی اگر تکنولوژی، تغییرات اطراف ما را شتاب دهد. به همین جهت مدیران تغییرات را جعل می‌کنند یا گام‌های کوتاهی را بر می‌دارند. آنها به دنبال تطبیق فناوری‌های جدید هستند تا به نظر رسد که آنها دارند تغییرات را ایجاد می‌کنند.

در بحث تغییرات مهم این نیست که فناوری‌های جدید را سریع‌تر بپذیریم، بلکه نکته حائز اهمیت، تغییر رفتار همه مدیران، اطمینان‌بخشی به پرسنل و حفظ مهارت‌های آنها است. در بسیاری از مواقع نوع تغییر رفتاری که مورد نیاز است، منجر به اختلال در فعالیت‌ها و عملکرد می‌شود. باور کنید یا نکنید، ناراحتی و پریشانی یکی از نشانه‌هایی است که پرسنل را به چالش می‌کشد اما این اختلال به صورت موقتی است.

پذیرش برخی از عدم اطمینان‌ها اولین گام برای اعمال تغییر صحیح است. حتی ورود به اهداف شرکت، نتایج و اطلاعات ارزشمندی را فراهم می‌کند و این امکان را برای بازسازی و بهبود مدل کسب‌و‌کار شما در جهت توسعه در آینده میسر می‌سازد. در هر سازمان با مقیاس بزرگ یا کوچک، ترس از شکست ما را مجبور می‌کند تصمیمات سخت را کنار بگذاریم و از پذیرش موضوعاتی که از آن مطلع نیستیم اجتناب کنیم. ما به فرآیندهای کهنه عادت کرده‌ایم و خود باعث رکود سازمان‌ها شده‌ایم. اگر ما می‌خواهیم کسب و کارهای چابک و سازگاری را ایجاد کنیم باید بر عادت‌های اشتباه خود غلبه کنیم.مدیران باید بپذیرند که مغلوب شدن در برابر عادت‌ها، به منزله از دست رفتن شرکتی است که خواهان تغییر و تحول آن هستند. به جای تصور اشتباه در مورد اینکه تمامی پاسخ‌ها را می‌دانید، بر پرسیدن سوالات صحیح متمرکز شوید و از پاسخ‌های آن نهراسید.

واشنگتن پست را در نظر بگیرید. پیش از اینکه مدیرعامل آمازون (جف بزوس) روزنامه را در سال ۲۰۱۲ خریداری کند، به نظر می‌رسید که هیچ راهی برای موفقیت ندارد. به‌دلیل کاهش قیمت تبلیغات، درآمد او نیز کاهش یافته بود و خود نیز نتوانسته بود با فروش آنلاین، آگهی‌ها را جایگزین کند. اما بزوس ریسک‌پذیر بود. تحت مدیریت بزوس، به سرعت واشنگتن پست در دو شاخه مردم و فناوری سرمایه‌گذاری کرد. یک سیستم عملکرد بسیار پیشرفته موفق‌آمیز را به سایر روزنامه‌ها فروخت. این شرکت دارای دپارتمان فناوری نبود و فقط چند سیستم معدود برای جذب استعدادهایی که برای تغییر مورد نیاز بود وجود داشت. اما در حال حاضر دارای ۲۵۰ کارمند است و با توجه به چشم‌انداز شرکت، به راحتی قادر است افراد جدیدی را برای ایجاد تغییرات در شرکت استخدام کند.

راهکارهای دیگر مانند ایجاد یک سیستم پرداخت جامع (برای تشویق اشتراک‌گذاری دیجیتال)، گسترش پوشش‌های بین‌المللی و افزایش تلاش‌های تحقیقاتی از دیگر اقدامات وی بود. بسیاری از این روش‌ها نتایج مثبتی به همراه داشت و به تحول دیجیتال او کمک قابل توجهی کرد. در حال حاضر درآمد تبلیغات دیجیتال آنها بیش از ۱۰۰ میلیون دلار است که در سه سال گذشته هرسال به میزان دو برابر افزایش می‌باید. تا اواخر سال ۲۰۱۷ روزنامه بیش از یک میلیون مشترک دیجیتال داشت، یعنی سه برابر آنچه سال گذشته بوده است. سال گذشته دومین سال سودآور متوالی شرکت بود. بیش از ۵۰ نرم‌افزار در وب‌سایت روزنامه اجرا می‌شود و این شرکت در طول فعالیت به تعداد کارمندان خود اضافه می‌کند. در ماه ژانویه ۲۰۱۸ ناشری با نام «فرد راس» موفقیت را با یادگار گذاشتن یک جمله خاطره‌انگیز برای کارکنان این چنین تعبیر کرد: «در سال ۲۰۱۸ فقط واشنگتن پست می‌تواند یک استارت‌آپ ۱۴۰ ساله باشد.» مطمئنا این موضوع کمک می‌کند شرکت درآمدهای بسیاری داشته باشد. اما تحولات دیجیتال واقعی را نمی‌توان در یک شب یا به تنهایی و فقط با تکیه بر پول انجام داد. راه‌حل‌های دیجیتال باید مختص هر شرکت طراحی شوند. درک عدم قطعیت‌ها که با تحول دیجیتال همراه است، در ابتدا آسان نخواهد بود. ممکن است ترس از شکست شما را به عقب بازگرداند. اما با در نظر گرفتن عدم قطعیت‌ها و پذیرفتن اینکه شما تمام پاسخ‌ها را نمی‌دانید و به تدریج تجربه می‌کنید، دانه‌هایی که می‌کارید در آینده ثمر می‌دهد.