یک برنامه پشتیبانی کامل را می‌توان این‌چنین تعریف کرد: برنامه‌ای است که در تناسب با نیازها و موقعیت یک کارآفرین نوشته شده است. تعداد نامحدودی برنامه پشتیبانی بالقوه وجود دارد که در مقاله هفته پیش به بیان چهار برنامه پشتیبانی کلی پرداختیم و مورد اول آن (کارآفرین آخر هفته) را توضیح دادیم و گفتیم که این افراد شغل عادی‌شان را ادامه می‌دهند و از آخر هفته خود برای جست‌وجوی فرصت‌ها، توسعه و آزمون ایده‌هایشان، انجام عملیات‌شان و ساختن یک پایگاه مشتری استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال کنجی یاماگوچی یک کسب‌و‌کار، تعمیر و نگهداری قطارها را آغاز کرد. گرچه او فعالیت اقتصادی‌اش را تنها در آخرهفته‌ها انجام می‌دهد اما کسب‌و‌کارش را تا جایی رشد داده است که درآمد خالصش برابر حقوق او از شغل روزمره‌اش است. او اکنون در حال تصمیم‌گیری روی این موضوع است که آیا کسب‌و کارش برای برداشتن گام بعدی به اندازه کافی باثبات است یا خیر. در حین این تصمیم‌گیری او کسب‌و‌کارش را به‌طور تمام‌وقت اداره می‌کند و تا زمانی که برای ترک شغل جاری‌اش احساس راحتی نکند، به‌کار پاره‌وقت ادامه می‌دهد. در واقع او باید پول نقد کافی در بانک داشته باشد تا امنیت خوبی را برای خود تضمین کند.

در مقاله پیش‌رو به توضیح سه مورد باقی‌مانده (حمایت‌کننده فعال، مدل تگ تیم و اسپانسر خاموش) خواهیم پرداخت:

  حمایت‌کننده فعال

حمایت‌کننده فعال، یک برنامه پشتیبانی برای کارآفرینانی است که یک فعالیت اقتصادی را با یک شریک آغاز می‌کنند. با این نگرش، یکی از شرکا شغلش را برای کار تمام‌وقت در فعالیت اقتصادی ترک می‌کند؛ در حالی ‌که شریک دیگر به‌کار در شغلش ادامه می‌دهد.

شریکی که چک ماهانه می‌دهد، تا زمانی که فعالیت اقتصادی آنها برای ایجاد درآمد برای یک نفر کافی باشد، از شریک دیگر حمایت می‌کند. چنین روشی با یک خویشاوند یا همسر به بهترین شکل عمل می‌کند؛ اما با وجود قرارداد‌ درست، می‌تواند با یک دوست یا شریک کسب‌و‌کار نیز موثر واقع شود. به یاد داشته باشید که انتظارات تمایل به رشد دارند. بنابراین، ارتباطات بین شرکا در این روش به‌طور خاص بسیار مهم است.

  مدل تگ‌ تیم

شرکا در یک فعالیت اقتصادی می‌توانند از نگرش تگ تیم نیز پیروی کنند که یک گزینه مناسب برای زمانی است که هر دو شریک می‌توانند و می‌خواهند که به‌طور پاره‌وقت کار کنند. با این برنامه، شرکا به صورت نوبتی- روزها یا هفته‌ها- روی شغل‌شان یا روی فعالیت اقتصادی خود کار می‌کنند.

به عنوان مثال، اگر دو پرستار یک مرکز مراقبت از سلامت را راه‌اندازی کنند، آنگاه می‌توانند شیفت خود را در یک بیمارستان برای کار در مرکز خودشان جابه‌جا کنند. مشکلات زمان‌بندی معمولا برطرف‌شدنی هستند.

اگر فعالیت اقتصادی مطابق برنامه‌ها پیش نرود، شرکا شغل پاره‌وقتی دارند تا طی دوره بستن کسب‌و‌کارشان از آنها حمایت مالی کند و به آنها اجازه ‌دهد تا به سمت شغل تمام‌وقت یا شروع یک فعالیت اقتصادی دوم حرکت کنند.

  اسپانسر خاموش

یک شریک خاموش (silent partner) فردی است که مداخله او در یک مشارکت محدود به ارائه سرمایه برای کسب‌و‌کار است. یک شریک خاموش به ندرت در فعالیت‌های روزانه شراکت دخیل می‌شود و به‌طور کلی در جلسات مدیریت مشارکت نمی‌کند. یک شریک خاموش به عنوان یک شریک محدود نیز شناخته شده است، چرا که مسوولیت او محدود به میزان سرمایه‌ای است که در آن شراکت دارد.

مانند یک شریک خاموش، یک اسپانسر خاموش نقشی در مدیریت فعالیت اقتصادی ایفا نمی‌کند. اما اسپانسر خاموش به‌جای سرمایه‌گذاری مستقیم در کسب‌و‌کار، با حمایت از کارآفرین یک سهم در دارایی به‌دست می‌آورد.

این حمایت ممکن است به‌جای پول نقد به شکل دادن اتاق و وعده غذایی ظاهر شود. این نگرش نوین نیاز به درک درستی بین کارآفرین و اسپانسر دارد؛ اما در شرایطی که چنین همکاری‌هایی نسبت به پول نقد، برای اسپانسر در دسترس است، بسیار مناسب و بجاست.

این نگرش نمودهای بیرونی بسیار خلاقانه‌ای دارد. اجاره رایگان، هزینه‌های کاهش‌یافته در ماشین‌آلات و اجاره تجهیزات، عرضه محصولات بدون سود برای فروشنده، همگی روش‌هایی برای یک اسپانسر خاموش برای حمایت از یک کسب‌و‌کار و به‌دست آوردن یک پاداش هستند.

  خلاصه فصل

• پیش از شروع یک کسب‌و‌کار، اطمینان یابید که یک برنامه پشتیبانی دارید.

• یک برنامه پشتیبانی خوب باید حاوی سه نکته مهم باشد:

طی دوران پس از شکست فعالیت اقتصادی، از شما حمایت کند.

مبنایی برای شما فراهم کند تا فعالیت اقتصادی بعدی خود را شروع کنید.

ورود مجدد به بازار را آسان‌تر کند.

چهار برنامه پشتیبانی کلی عبارت است از:

کارآفرین آخر هفته

حمایت‌کننده فعال

مدل تگ تیم

اسپانسر خاموش

پس اگر می‌خواهید یک کسب‌و‌کار را شروع کنید، حتما از داشتن یک برنامه پشتیبانی اطمینان حاصل کنید. همه آنچه برای شروع این مسیر به سوی رویای کسب‌و‌کار‌تان به آن نیاز دارید، انگیزه و اراده و شاید چند ساعت اضافی در هفته است.