زنان میانسالی که مفهومی جدید در پرورش گیاه ایجاد کردند

این شرکت تکنولوژیک-سبک خانه نقش یک واسطه بین افراد و گیاهان را بازی می‌کند و با تحلیل محل زندگی و آب و هوای محلی، سبزیجات و گیاهان متناسب را به مشتری معرفی می‌کند و در ادامه هم راهنمایی‌های حرفه‌ای برای نگهداری و رشد گیاه ارائه می‌دهد.مشتری هنگام خرید کیت‌هایی دریافت می‌کند که حاوی غذای گیاه، خاک غنی‌شده، کود با سطح PH متناسب با محل زندگی، ظرف و دستورالعمل‌های نگهداری است. سبزیجات و گیاهان به طور مستقیم از مزارع ارگانیک شرکت ارسال می‌شوند. در وب‌سایت شرکت آمده: «تکنولوژی ما اطمینان می‌دهد که افراد فقط گیاهانی را کشت می‌کنند که در محل زندگی آنها به عمل می‌آید.»

این شرکت را دو شریک قدیمی به نام‌های دونا لتیر و جولی اگرز که هر دو بالای ۵۰ سال سن دارند تاسیس کرده‌اند. این دو ۱۵ سال در شرکت‌های مختلف با هم کار کرده‌ بودند و تجربیات کارآفرینی قبلی و مجموعه مهارت‌های مختلف آنها را به تاسیس بنگاه خطرپذیرشان سوق داد. گاردنوییتی در سال ۲۰۱۷ توانست بیش از ۵/ ۲ میلیون دلار تامین سرمایه از طرف بازیگران این صنعت داشته باشد. این سرمایه به بنیان‌گذاران گاردنوییتی امکان داد تیمی حرفه‌ای در عرصه باغداری و کارشناس تکنولوژی به کار بگیرند.لتیر می‌گوید استارت‌آپ‌ آنها قصد دارد «تحولی کامل در رفتار مصرف‌کننده» ایجاد کند. از نظر او، گاردنوییتی نه تنها می‌خواهد تناسب درستی با گیاهان درست در زمان درست ایجاد کند، بلکه حمایتی ارائه می‌کند که معتقد است در صنعت باغداری نادیده گرفته شده است. او در مصاحبه‌ای که اخیرا داشته، عنوان کرده: «در کار باغداری هویت فردی کاملا حذف می‌شود، در حالی که این کار کاملا شخصی و فردی است.»

نگهداری باغ و باغچه خانگی معمولا به این صورت است که فردی که می‌خواهد این کار را انجام دهد، دستورالعمل روی پاکت بذر را می‌خواند و دو هفته بعد از آخرین یخ‌بندان در منطقه جغرافیایی‌اش اقدام به کاشت می‌کند. لتیر معتقد است «آنها زمان دقیق کاشت گیاه و ویژگی‌های منطقه‌ای را که در آن زندگی می‌کنند نمی‌دانند.»گاردنوییتی قصد دارد همان‌طور که افراد در آستانه عروسی‌شان تحقیقات زیادی در مورد لباس و مراسم انجام می‌دهند و حتی از مشاور کمک می‌گیرند، توجه‌ها را برای کار باغداری به خود جلب کند. به گفته لتیر، «ما می‌خواهیم همین اندازه تجربه شخصی و قابل سنجش ایجاد کنیم.»

مشتریانی که کیت وسایل را سفارش می‌دهند، نوتیفیکیشن‌هایی دریافت می‌کنند که در مورد وضعیت آب‌وهوا به آنها هشدار می‌دهد و توصیه می‌کند در موقعیت‌های مختلف چه کارهایی انجام دهند؛ مثلا وقتی دما ناگهان افت می‌کند یا فردی که از گیاهان مراقبت می‌کند قصد دارد به تعطیلات برود. همچنین راهنمایی‌هایی در مورد مراحل مختلف رشد گیاه ارسال می‌شود. شرکت به صورت هفتگی دستور غذاهایی می‌فرستد تا مشتری با سبزیجاتی که خودش در پاسیو یا مزرعه کوچک خانگی‌اش پرورش داده، غذا درست کند. لتیر در این مورد می‌گوید: «خیلی جالب است وقتی مشتری حس می‌کند در سفر خریدش، کسی او را همراهی می‌کند.» همچنین او اضافه می‌کند: «ما آماده‌ایم که شرکت‌هایی مثل هوم دیپات را به چالش بکشیم، چون کار باغبانی را بهتر از آنها انجام می‌دهیم. ما همه نقاط تماس با مشتری را بررسی کرده‌ و آنها را کاملا شخصی‌سازی کرده‌ایم.»

کیت‌های گیاهی برای داخل خانه ۳۲ دلار قیمت‌گذاری شده‌اند و کیت‌های سبزیجات برای باغچه بیرون از خانه که تقویت‌کننده خاک، کود، مکمل‌های مایع و یک کیف قابل حمل برای رشد گیاه را دربرمی‌گیرند، به قیمت ۵۸ دلار به فروش می‌رسند. دستور غذاها و پیام‌ها و نکته‌هایی که در مورد آب‌وهوا و نگهداری از گیاه ارسال می‌شود هم بخشی از مزایای عضویت در سایت Grow Pro است که بعد از خرید کیت‌ها به مشتری داده می‌شود.گاردنوییتی در همکاری با یک تیم ۹ نفره تمام وقت به اضافه چند کارمند آزاد و نیز ارتباط با کشاورزان مزارع ارگانیک، تاکنون به ۳۶ ایالت آمریکا محصول فرستاده است. آنها انتظار داشتند مشتریان‌شان عمدتا بین ۴۰ تا ۶۰ سال داشته باشند، اما بررسی‌ها نشان داده که میانگین سنی مشتریان ۳۰ سال است.ایده این شرکت حدود پنج سال پیش به ذهن آنها رسید و در سال ۲۰۱۶ تست بتا (تهیه نمونه فیزیکی یا نرم‌افزاری از محصول جدید برای شناسایی نقاط ضعف احتمالی قبل از تولید نهایی)‌ را انجام دادند. لتیر با موفق دانستن این تست توضیح می‌دهد: «در این تست دریافتیم مشتریانی که دوست داشتند به ما سفارش بدهند عمدتا جوان بودند و ترجیح می‌دادند سفارش و خرید اینترنتی داشته باشند.» آنها همچنین دریافتند که مشتری به پشتیبانی برای رشد گیاه نیاز دارد.

اداره کردن این شرکت، چالش‌هایی را به دنبال دارد که کارآفرینان دیگر با آن مواجهند. لتیر می‌گوید: «هر روز اتفاق تازه‌ای روی می‌دهد و باید بتوانید آن را پشت سر بگذارید و لبخند بزنید.» چالش‌های آنها عبارتند از توزیع محصولات در بسته‌بندی اختصاصی، ارسال گیاهان به نقاط دور و به‌کارگیری تکنولوژی برای شرح نکات و دستورالعمل‌ها. از نظر لتیر، برای کارآفرین بودن «باید کمی دیوانه باشید و کمی به عقیده‌تان ایمان داشته باشید.»  زنانی که ۵۰ سالگی خود را پشت سر گذاشته‌اند، معمولا در تصور عموم به عنوان موسس یک استارت‌آپ شناخته نمی‌شوند. اما تحقیقات اخیر نشان داده، به طور کلی افرادی که در میانسالی اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکار می‌کنند، چشم‌اندازی از تجربیات خود به دست آورده‌اند که آنها را نسبت به همتایان جوان‌ترشان موفق‌تر می‌کند.