افزایش مناقشات سیاسی و خواست طرف غربی برای مذاکرات مجدد درخصوص مسائل منطقه‌ای که به برجام ۲ نیز مشهور شده است، بازار سرمایه را در کوتاه‌مدت به فاز احتیاط و اصلاح قیمت‌ها فرو برده است. تردید بازار به دلیل عدم امکان پیش‌بینی دقیقی از تصمیمات رئیس‌جمهوری آمریکا و واکنش بعدی ایران در این خصوص است که به‌زودی این ابهام تا حد زیادی رفع یا معوق خواهد شد که در هر صورت تاثیر کوتاه‌مدت این موضوع به وضوح قابل مشاهده است.

اما جدای از مسائل اقتصادی، ابهاماتی درخصوص برخی فاکتورهای بنیادی همانند نرخ دلار، معاملات بازار سهام را در لاک دفاعی فرو برده است. در این شرایط سرمایه‌گذاران باید با احتیاط و دقت بیشتری نسبت به چینش پرتفوی خود اقدام کنند. به نظر می‌رسد سیاست‌گذار در طولانی‌مدت توانایی نگه داشتن دلار در نرخ ۴۲۰۰ تومانی را ندارد. در واقع نرخ تعیین شده برای این ارز در حال تعارض با کلیت اقتصاد است. به این ترتیب به نظر می‌رسد کم‌کم شاهد اصلاح این نرخ دستوری و عقب‌نشینی از سیاست‌های فعلی ارزی باشیم.

اما در این شرایط، شرکت‌های صادرات‌محور همچنان جذاب هستند. هر چند بازده مورد انتظار آنها در شرایط فعلی و با فرض ثبات قیمت دلار در محدوده ۴۲۰۰ تومان در حدود بازدهی اوراق بدهی بدون ریسک و حدودا ۲۰ تا ۲۵ درصد برآورد می‌شود، اما چنانچه نرخ دلار با رشد همراه شود، این شرکت‌ها نیز به‌تبع آن با افزایش سودآوری روبه‌رو خواهند شد. در این صورت می‌توان یک بازدهی در محدوده ۳۰ تا ۴۰ درصدی را از بازار سرمایه در بازه بلندمدت انتظار داشت. اما تحقق این موضوع و زمان نهایی شدن این پیش‌بینی بستگی به سیاست اقتصادی دولتمردان دارد.

در شرایط کنونی ممکن است سیاست خارجی با زمانبری بیشتری به نتیجه برسد. این تاخیر حتی ممکن است تا ۳ ماه یا ۶ ماه آینده نیز تداوم داشته باشد. اما با توجه به شرایط بنیادی مناسب در شرکت‌ها و صنایع فعال در بازار سرمایه در این شرایط نیز می‌تواند همراه با افزایش سودآوری شرکت‌ها باشد.

اما در سوی دیگر صنایعی قرار دارند که مصرف‌کننده ارز هستند؛ شرکت‌های وارد‌کننده مواد اولیه یا بنگاه‌هایی که به هر نحوی برای تولیدات خود باید ارز مصرف کنند، دچار چالش جدی هم در تامین ارز و هم در بالارفتن بهای تمام شده خود خواهند بود. به‌طوری که انتظار نمی‌رود بازدهی بالا و سودآوری چندان مناسبی را از این گروه در سال ۱۳۹۷ شاهد باشیم. در این شرایط توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران در ورود به سهام صنایع تبدیلی که واردات دلاری و فروش ریالی دارند، دقت بیشتری را لحاظ کنند.

 در آن سوی بازار، صنایع ارزمحور همچون پالایشی‌ها و فلزی‌ها که با دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز قیمت معقولی دارد، مناسب ارزیابی می‌شوند. در مجموع توصیه می‌شود سهامداران منتظر مشخص شدن ابهامات سیاسی – اقتصادی بازار باشند و از هر گونه رفتار هیجانی خودداری کنند. رفع ابهامات سیاسی، برطرف شدن سردرگمی‌های مربوط به نرخ فروش دلار شرکت‌های صادراتی، شفافیت سودآوری شرکت‌ها پس از اعلام و انتشار گزارش‌های ۶ ماهه نخست سال و در نهایت اعلام موضع مشخص از سوی سیاستمداران دولت، می‌تواند زمینه‌ساز رشد بازار سرمایه باشد.

به این ترتیب در گام نخست پس از فروکش ترس‌های ناشی از افزایش نرخ دلار و مرتفع شدن نگرانی‌های ناشی از مذاکرات برجام، می‌توان به ورود موج مثبت در صنایع پرپتانسیل امیدوار بود. اما همان‌طور که عنوان شد هنوز زمان قطعی رفع این دو ابهام مشخص نیست.