در واقع آمریکا و اروپا یکی از بزرگ‌ترین روابط تجاری و اقتصادی را در جهان دارند.» هوگان با اشاره به توافق میان دونالد ترامپ و ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپا در جولای ۲۰۱۸ در ادامه صحبت‌های خود می‌گوید دو طرف باید به فکر تعمیق روابط اقتصادی خود باشند و از افزایش بیشتر تعرفه‌ها، همچون تهدید تعرفه‌ای ترامپ برای واردات خودرو از اروپا خودداری کنند. او در این رابطه می‌گوید: «از آن زمان تاکنون ما پیشرفت چندانی درخصوص این توافق نداشته‌ایم.»

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از «رویترز»، واشنگتن و بروکسل تلاش می‌کنند با مذاکره به توافقی دست یابند تا از افزایش بیشتر تعرفه‌ها جلوگیری شود. با این حال با توجه به درخواست آمریکا برای پرداختن به موضوع کشاورزی تاکنون این مذاکرات با بن‌بست مواجه است. با این حال هوگان که در‌حال‌حاضر کمیسر اتحادیه در بخش کشاورزی است، می‌گوید عملیات اصلی ما این است واشنگتن را برای دستیابی به روابط تجاری متوازن و در راستای منافع هر دو طرف متقاعد ‌سازیم. به گفته کاندیدای کمیسر تجاری اروپا در این مذاکرات باید تاکید بر منافع و موفقیت مشترک میان دو طرف باشد، همچون توافق ماه آگوست برای فروش بیشتر گوشت قرمز آمریکا به اروپا. گزینه اصلی مقام ارشد تجاری اروپا در ادامه صحبت‌های خود مدعی شده اتحادیه اروپا نگرانی‌های تجاری خود را با آمریکا به اشتراک گذاشته است، این نگرانی‌ها شامل کنترل‌های دولتی و یارانه‌های یک کشور خاص (چین) است که همه ما از آن آگاهی داریم. در صحبت‌های هوگان آمده است: «چنین روشی می‌تواند به توافقات متعددی که به نفع هر دو طرف است منجر شود و من امیدوارم آمریکایی‌ها بتوانند این واقعیت را بفهمند.» در این رابطه پارلمان اروپا درحال برگزاری مجموعه‌ای از دادرسی‌‌‌ها با تیم معرفی شده توسط رئیس آینده کمیسیون اروپا، اورزولا فن در لاین است. در این رابطه پیش از اینکه در اول نوامبر تیم جدید مشغول به‌کار شود، انتظار می‌رود رای‌گیری‌ها در این زمینه برگزار شود.

هشدارهای مقامات تجاری آینده اروپا درحالی است که روزنامه آلمانی «دی‌ولت» در گزارشی می‌نویسد نااطمینانی‌های ناشی از جنگ‌تجاری آمریکا و چین برای اقتصاد صادرات محور آلمان هزینه‌‌ای بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار به بار خواهد آورد. در این گزارش با استناد به نتایج مطالعه‌ای از اتاق بازرگانی آلمان آمده است تحت‌تاثیر تنش‌های تجاری جهانی رشد صادرات سال جاری این کشور کاهش قابل‌توجه را تجربه خواهد کرد. اریک اشویتزر، رئیس اتاق بازرگانی آلمان در این رابطه می‌گوید: «در سال‌جاری احتمالا رشد صادرات از مرز صفر عبور خواهد کرد. چنین نرخ رشدی به آن معنی خواهد بود که رشد صادرات امسال نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ میلیارد یورو کمتر خواهد بود. این درحالی است که صادرات سال گذشته خود در وضعیتی ضعیف قرار داشت.»

براساس گزارش این روزنامه آلمانی هزینه‌ای که جریان تجارت از افزایش بوروکراسی متحمل می‌شود نیز قابل‌توجه خواهد بود. این درحالی است که نااطمینانی‌های ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا یکی دیگر از عوامل منفی اثرگذار بر صادرکنندگان آلمانی محسوب می‌شود. در این رابطه در نیمه نخست سال‌جاری بریتانیا برای اولین بار با عقب افتادن از لهستان در جایگاه هشتم بزرگ‌ترین شرکای تجاری آلمان قرار گرفت. موسسه اعتبارسنجی «استاندارداند پورز»‌ نیز در تازه‌ترین ارزیابی خود پیش‌بینی کرده است جنگ‌تجاری دونالد ترامپ منجر به تزلزل انتظارات رشد اقتصادی آمریکا در سال ۲۰۲۰ خواهد شد. براساس برآوردهای اقتصاددانان این موسسه اقتصاد آمریکا درسال آینده رشد تنها ۷/ ۱ درصدی را تجربه خواهد کرد. در این ارزیابی همچنین رشد اقتصاد سال جاری این کشور از نرخ ۵/ ۲ درصد پیش‌بینی پیشین به سطح ۳/ ۲ درصد کاهش یافته است.

این موسسه در گزارش خود جنگ‌تجاری را اصلی‌ترین کاهش رشد اقتصادی آمریکا دانسته است، عاملی که مانع از خودنمایی سایر عوامل مثبت اثرگذار خواهد شد. بث آن بووینو، اقتصاددان ارشد بخش جهانی این موسسه در این رابطه می‌گوید: «مخارج مصرف‌کنندگان، بازارهای نیروی‌کار و بخش مسکن آمریکا در وضعیتی قدرتمند قرار دارد. با این حال جنگ‌تجاری همزمان با محو شدن اثرات مثبت سیاست‌های مالی تشویقی و کندی رشد اقتصادی جهان، حکایت از آن دارد که نشانه‌های قدرت داخلی برای اقتصاد این کشور کافی نخواهند بود.» به گزارش خبرگزاری آمریکایی «هیل»‌، مقامات تجاری ارشد آمریکا و چین برنامه دارند هفته آینده به منظور یافتن راه‌حلی برای پایان دادن به تنش‌های بیش از یک ساله خود در واشنگتن دیدار کنند. بخشی از مذاکرات دو کشور شامل خودداری از افزایش بیشتر تعرفه‌ها خواهد بود. در این رابطه رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه دارد در تاریخ ۱۵ اکتبر و یک روز پس از برگزاری مذاکرات تجاری دو کشور، تعرفه ۲۵۰ میلیارد دلار از واردات محصولات چینی را افزایش دهد. هر چند دونالد ترامپ مدعی شده است سیاست‌های تعرفه‌ای او میلیاردها دلار برای خزانه‌داری دولت درآمدزایی داشته، اما هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه او امید دارند با نوع دیگری از سیاست‌های تجاری بتوانند به کمک اقتصاد آمریکا بشتابند.

هفته گذشته رئیس‌جمهوری آمریکا توافق تجاری محدودی را با ژاپنی‌ها به امضا رساند. به‌علاوه دولت او درحال بازبینی طرحی برای نمایندگان دموکرات مجلس است تا دستاوردهای تجاری او در توافق با مکزیک و کانادا نهایی شود. به عقیده کارشناسان پیش‌بینی‌های کاهشی از رشد اقتصادی آمریکا می‌تواند خطری جدی برای ستادهای انتخاباتی ترامپ باشد. بر این اساس در دوره پیشین دونالد ترامپ قول داده بود در دولت او رشد اقتصادی آمریکا به بیش از ۵ درصد خواهد رسید. با این حال پس از به دست گرفتن سکان هدایت دولت، این انتظارات از رشد به سطح ۳ درصد در هر سال کاهش یافت. در این رابطه در ۲۰۱۸ اقتصاد آمریکا رشد ۹/ ۲ درصدی را تجربه کرد، نرخی مشابه با سال ۲۰۱۵ دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما.