طعمه تعرفه‌ای جدید ترامپ

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به موجب این حکم دولت آمریکا اجازه خواهد یافت واردات کشورش از اروپا را هدف افزایش تعرفه قرار دهد؛ امری که روابط تجاری دو طرف را که تاکنون نیز در دوره ریاست‌جمهوری دولت آمریکا دچار خدشه شده است وخیم‌تر خواهد کرد. البته به منظور تلافی یارانه‌هایی که اروپا به ایرباس می‌پردازد، «سازمان تجارت جهانی»‌ باید حجمی از واردات که آمریکایی‌ها مجاز به افزایش تعرفه آن هستند را تعیین کند. البته سازمان نماینده تجاری آمریکا تاکنون دو فهرست مجزا از کالاهای وارداتی از اروپا به ارزش بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار تهیه کرده است که می‌توانند در سیبل تعرفه‌ای دولت ترامپ قرار گیرند، اقلامی که شامل هواپیما، محصولات شیلات، کیف‌های چرم، فرش و ساعت است.

ماه مه امسال بود که این اصلی‌ترین نهاد تجاری جهان مسیر را برای اقدام تلافی‌جویانه میلیارد دلاری دولت آمریکا باز گذاشت. این مجوز پس از آن بود که سازمان تجارت جهانی تشخیص داد اروپایی‌ها به هواپیماساز خود،‌ ایرباس به منظور رقابت با بوئینگ یارانه‌های غیرقانونی می‌پردازند. به عقیده کارشناسان این حکم می‌تواند دستاویزی دیگر برای ترامپ باشد تا جبهه جنگ‌تجاری خود را پس از چین به طعمه دیگر یعنی اتحادیه اروپا بکشاند. پیش‌تر، رئیس‌جمهوری آمریکا، اتحادیه اروپا را متهم به دستکاری و تضعیف نرخ یورو کرده و مدعی شده بود بیش از اینکه از کالاهای آمریکایی بخرند،‌ کالاهای خود را به ایالات‌متحده صادر می‌کنند. به گزارش «نیویورک‌تایمز» در تلافی اقدامات تجاری ناعادلانه اتحادیه اروپا که صدماتی را متوجه اقتصاد آمریکا کرده، واشنگتن تعرفه‌هایی را بر طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی از اروپا شامل هلی‌کوپتر، دماغه هواپیما، پنیر پارمیسان، روغن زیتون، مشروبات الکی، کیف دستی، البسه، بلورجات و ساعت پیشنهاد کرده است. بر این اساس «سازمان نماینده تجاری آمریکا» در ماه‌های مه و آگوست دوره‌هایی از نظرسنجی عمومی از شرکت‌ها و گروه‌هایی که ممکن است این تعرفه‌ها بر آنها اثر بگذارد برگزار کرد؛ نظرسنجی‌ای که نتایج آن در اعلام فهرست نهایی اعمال خواهد شد. انتظار می‌رود انتشار این فهرست توسط نهاد تجاری آمریکا پس از حکم نهایی «سازمان تجارت جهانی» صورت گیرد. البته اروپایی‌ها نیز تاکنون از اقدامات تجاری تهاجمی ترامپ مصون نبوده‌اند. پس از روی‌کار آمدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ واردات محصولات آلومینیومی و فولادی کشورش از شرکای تجاری را هدف افزایش تعرفه قرار داد، اقدامی که با توجه به حجم تجارت این محصولات، اروپا یکی از قربانیان اصلی این تعرفه‌ها محسوب می‌شد. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به بهانه مشابه امنیت ملی، متحدان قدیمی خود را تهدید کرده است که واردات خودرو و قطعات خودرویی از قاره سبز را نیز هدف افزایش تعرفه قرار خواهد داد. در عین حال با توجه به اختلافاتی که در زمینه‌هایی همچون کشاورزی وجود دارد، تاکنون دو طرف موفق نشده‌اند به توافق تجاری دست یابند. حال نیز حکمی که «سازمان تجارت جهانی»‌ پیرامون اختلافات مربوط به یارانه‌ها خواهد داد به نظر منجر به شکل‌گیری دومینویی از اقدامات تلافی‌جویانه میان دو متحد قدیمی خواهد شد، اتفاقی که وضعیت اقتصادی و تجاری دچار بحران دو سوی اقیانوس اطلس را وخیم‌تر خواهد کرد.

با این حال «سازمان تجارت جهانی» در نظر دارد درخصوص پرونده مشابه‌ شکایت اروپا از آمریکا مبنی بر یارانه‌هایی که دولت این کشور به هواپیماساز خود بوئینگ می‌پردازد نیز حکم دهد. در این رابطه اروپایی‌ها مدعی شده‌اند دولت آمریکا از روش‌هایی همچون معافیت‌های مالیاتی ایالتی واشنگتن بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار یارانه غیرقانونی به بوئینگ پرداخت کرده است. در این مورد نیز انتظار می‌رود اوایل سال آینده «سازمان تجارت جهانی»‌ در حکمی مشابه مجوز اقدام تلافی‌جویانه اروپا علیه واردات از آمریکا را صادر کند. بر این اساس در ماه‌های اخیر مقامات اروپایی فهرستی بالغ بر ۲۰ میلیارد دلار از واردات محصولات آمریکایی شامل هواپیما، موادغذایی و مواد شیمیایی ارائه کرده‌اند که می‌توانند هدف افزایش تعرفه قرار گیرند.

روز دوشنبه سسیلیا مال‌استورم، کمیسر تجاری اتحادیه اروپا، در صحبت‌هایی که از بروکسل ایراد می‌کرد گفت که اتحادیه اروپا به منظور از میان برداشتن گزینه اقدام تلافی‌جویانه تلاش کرده است با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شود. به گفته او البته طرف آمریکایی تاکنون به درخواست آنها برای مذاکره پاسخ نداده است. مقام تجاری اتحادیه اروپا در جمع خبرنگاران حاضر در بروکسل مدعی شد به منظور پایان دادن به تنش‌های تعرفه‌ای مدت‌ها پیش از این تابستان، درصدد نزدیکی به مقامات آمریکایی برای مذاکره بود. او در این رابطه گفته است: «نه اینکه آنها به درخواست‌های ما نه گفته باشند، بلکه واکنشی به آنها نداشتند. ما گزینه‌ها و طرح‌های متعددی به آنها ارائه کرده‌ایم. بر این اساس تا زمانی که دو طرف به توافق تجاری برسند ما پیشنهادهای خود را شامل به تعویق انداختن تعرفه‌ها به آنها ارائه خواهیم کرد.» او در ادامه صحبت‌های خود هر چند گفته دو طرف نیاز به تنظیم صنعت هوایی و کار بر سر اصلاح یارانه‌های این حوزه دارند و همکاری میان دو طرف سازنده خواهد بود، اما از رفتارهای غیرقابل‌ پیش‌بینی دولت آمریکا نیز گلایه کرده است.  به گفته این مقام تجاری اروپا در حال حاضر مذاکرات تجاری با آمریکا دچار وقفه شده است، چرا که مقامات آمریکایی می‌خواهند محصولات کشاورزی بخشی از مذاکرات تجاری میان دو طرف باشد. به گفته آمریکایی‌ها بعید است توافق بدون بخش کشاورزی از کنگره این کشور رأی اعتماد بگیرد. در این رابطه اما اروپایی‌ها تمایلی به ورود بخش کشاورزی به گفت‌وگوهای تجاری میان دو طرف ندارند.

فعال شدن جبهه جنگ تجاری دو سوی اقیانوس اطلس در حالی است که با سفر هیات تجاری چین به واشنگتن قرار است روز پنج‌شنبه گفت‌وگوهای تجاری دو غول اقتصادی دنیا در سطح معاونان از سر گرفته شود، تا برنامه‌ریزی‌های لازم درخصوص مذاکرات مقامات بلندپایه دو طرف در ماه اکتبر صورت گیرد. اوایل روز دوشنبه تام دونوهه، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در این رابطه گفت که رابرت لایت‌هایزر نماینده تجاری ایالات متحده به مدیران کسب‌وکار اعلام کرده که دولت آمریکا به دنبال توافقی واقعی با چین است تا چالش‌هایی که در زمینه دزدی مالکیت معنوی و انتقال اجباری تکنولوژی وجود دارد مرتفع شود.