به گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق براساس روش جدید، برق نیروگاه‌هایی که در زمان پیک تولید می‌شوند، ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر خریداری خواهد شد که این مساله می‌تواند هم به نفع کشور و هم به نفع سرمایه‌گذاران باشد.  سیدمحمد صادق‌زاده در نشستی خبری با اعلام این موضوع افزود: با توجه به این‌که نرخ ارز افزایش یافته، اما هزینه ساخت تجهیزات نیروگاه‌ها کاهش داشته، با این وجود سرمایه‌گذار ۳۰ تا ۴۰ درصد دچار مشکل می‌شود که برای این مشکل وزارت نیرو تدابیری در نظر گرفته تا سرمایه‌گذار با مشکل مواجه نشود، به گونه‌ای که علاوه بر قیمت پایه، ضرایبی را تحت عنوان آمادگی ساعتی برای نیروگاه‌ها در نظر گرفته که این مساله موجب می‌شود ۳۰ تا ۴۰ درصد قیمت خرید برق افزایش یابد.   ضریب آمادگی ساعتی که در این طرح درنظر گرفته شده، به این معناست که اگر نیروگاهی در زمان پیک به تولید برق اقدام کند، برق آن ۳۰ تا ۴۰ درصد گران‌تر خریداری خواهد شد که به اعتقاد صادق‌زاده این مساله می‌تواند هم به نفع کشور و هم به نفع سرمایه‌گذاران باشد. اما با توجه به اجرای این طرح، نرخ خرید برق در هر کیلووات ساعت به چه رقمی خواهد رسید، سوالی است که رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در پاسخ به آن توضیح داد: نیروگاهی که اکنون با ما ۴۹۰ تومان قرارداد دارد، با اعمال ضریب آمادگی ساعتی برق را از آن ۶۰۰ تومان در هر کیلووات ساعت خریداری می‌کنیم که این مساله نه تنها موجب بازگشت سریع سرمایه می‌شود، بلکه نرخ بازگشت داخلی در این روش به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد.

صادق‌زاده همچنین در پاسخ این سوال که آیا نرخ پایه خرید تضمینی برق نیز افزایش خواهد یافت، ادامه داد: اگر منابع لازم برای انجام این کار فراهم شود، به گونه‌ای که بتوان صورتحساب‌های ناشی از این افزایش نرخ را پرداخت کنیم، قطعا در نرخ پایه نیز افزایش قیمت خواهیم داشت.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درخصوص اینکه اعتبار اخذ شده از محل عوارض برق چگونه صرف خواهد شد نیز گفت: قرار شده ١٠٠ درصد عوارض برق به‌صورت مستقیم و تفکیک شده به دو بخش برق‌رسانی روستایی و توسعه تجدیدپذیرها تعلق بگیرد و براساس هدف‌گذاری صورت گرفته تا پایان سال، ١٢٨٠ میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده به این دو بخش تعلق بگیرد. به گفته صادق‌زاده، تا کنون ٥٨٠ میلیارد تومان از این محل از مشترکان دریافت شده است که از این میزان تنها ٤٢٠ میلیارد تومان توسط سازمان برنامه و بودجه به این دو بخش اختصاص یافته که امیدواریم تا پایان سال کل مبلغ پیش‌بینی شده یعنی ١٢٨٠ میلیارد تومان به این دو بخش اختصاص یابد. وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر افزایش عوارض برق و زمان تخصیص این مبلغ به تجدیدپذیرها، اظهار کرد: براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸، عوارض برق از ۸ درصد به ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت، البته این مساله از سوی وزارت نیرو به هیات دولت و مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده، اما با توجه به نگاه مثبت دولت و مجلس شورای اسلامی به این حوزه به نظر نمی‌رسد که مورد حمایت قرار نگیرد. صادق‌زاده افزود: با توجه به اینکه مبلغ عوارض برق از مردم اخذ می‌شود و برای دو بخش توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی باید هزینه شود، به نظر نمی‌رسد که مشکلی برای پرداخت مبالغ سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

رشد سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها

صادق‌زاده با اشاره به حضور بالای مردم در سرمایه‌گذاری در صنعت تجدیدپذیرها، تاکید کرد: این در شرایطی است که دو واقعیت برای قیمت برق اتفاق‌افتاده که منشأ جهانی و داخلی دارد. وی افزود: از سال ۱۳۹۵ که نرخ‌های خرید تضمینی برق را طراحی کردیم و وزارت نیرو آن را ابلاغ کرد، تاکنون حدود ۵/ ۲ برابر هزینه سرمایه‌گذاری ایجاد نیروگاه تجدیدپذیر کاهش پیدا کرده است، به‌گونه‌ای که اگر در سال ۱۳۹۵، هر واحد نیروگاه خورشیدی به ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ یورو سرمایه نیاز داشت، اکنون این میزان به ۶۰۰ تا ۷۰۰ یورو کاهش یافته است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره علت این مساله نیز گفت: با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۵ اغلب سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت خارجی بود، توانستیم فناوری در این حوزه را تا حد زیادی توسعه دهیم، از این‌رو اکنون ۷۰ تا ۸۰ درصد تجهیزات نیروگاه‌های کشور را در داخل تولید می‌کنیم. رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در بخشی دیگر از صحبت‌هایش افزود: در حال حاضر سه شرکت داخلی که در استان مرکزی و استان‌های غربی کشور واقع شده‌‌اند، پروانه و مجوز رسمی برای صادرات برق را به دو شرکت عراقی و یک شرکت افغانستانی را دریافت کرده‌اند.

لزوم افزایش تعرفه برق

وی درباره قیمت‌گذاری‌های فعلی صنعت برق و لزوم تغییر تعرفه‌ها نیز اظهار کرد: اگر به دنبال بهره‌وری و مدیریت مصرف برق هستیم، لازم است که به اقتصاد برق نگاه ویژه‌ای داشته باشیم، چراکه قیمت برق به‌طور متوسط کمتر از نیم سنت است و هزینه تمام شده برق حتی بدون احتساب قیمت سوخت کمتر از سه سنت نیست. رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با بیان اینکه یک‌ششم قیمت تمام شده برق از مشترکان دریافت می‌شود، ابراز کرد: باید بدانیم که برای بهره‌وری انرژی هیچ ارزشی قائل نشده‌ایم، چراکه با قیمت‌های بسیار ارزان انرژی بهره‌وری توسط فعالان اقتصادی، مردم و بخش خصوصی محقق نخواهد شد و تنها می‌توان با فعالیت‌هایی از سوی دولت این مساله را سروسامان داد. رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درخصوص آخرین وضعیت نیروگاه‌های زباله‌سوز در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه نیروگاه‌های زباله‌سوز آلودگی‌های زیست محیطی را کاهش می‌دهند در اولویت قرار دارند، اما برای اینکه یک نیروگاه زباله‌سوز استاندارد ایجاد کنیم، هزینه زیادی را باید متحمل شویم.  صادق‌زاده با بیان اینکه هزینه تمام شده برق این نوع نیروگاه‌‌ها دو تا سه برابر نیروگاه‌های تجدیدپذیر است، ابراز کرد: در حال حاضر، هفت نیروگاه پسماند زباله‌سوز فعال در کشور وجود دارد که به زودی با نیروگاهی که در شمال کشور به بهره‌برداری می‌رسد، تعداد این نیروگاه‌ها به هشت نیروگاه ارتقا می‌یابد.

به گفته رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق، در تهران سه نیروگاه زباله‌سوز فعال وجود دارد که مشارکت شهرداری در این عرصه بسیار خوب بوده و توانسته‌ایم فعالیت‌های خوبی را انجام دهیم، اما باز هم نیازمند کمک شهرداری در این عرصه هستیم.